Fiskeåret 2018......

Publicerad 2019-01-03 13:57:59 i Allmänt,

Fiskeåret 2018 var väl det bästa på länge för mig. Vi fick ju otroligt mycket snö förra vintern så det var ju jobbiga förhållanden på isarna 
Lyckades med att vinna både DM-serien och Dm i pimpel och laget vann vi också. Mina lagkamrater Anna-Lena Björkman och Barbro Bergkvist skall också tävla individuellt i Luleå. Så det blir något att se fram emot.
Nytt var det här vandringspriset för högsta vikten bland alla damer och bland herrarna var Jonas Gustafsson bäst.
På SM i pimpel  på Steningeviken kom jag 5:a individuellt och i lag kom vi 6:a. Det blev ju inte det Mälarfiske som jag och alla andra väntat sig. Så många låga vikter. Roligt var att Mats Arnoldsson Stäket  lyckades bäst av alla och äntligen fick en Sm-titel, trots sitt ryggskott.
Borlänge mästerskapet gick inget vidare, orkade inte gå dit vi, Monika och jag tänkt. Men vid Roxnäs dagen efter gick det bättre med en vinst för mig.
Missade tredje Km i pimpel från 2017 och på årsmötet hade vi bestämt att vi bara skulle ha ett Km i de olika grenarna. Pimpel arrangerades annandagpåsk med 6 dagars varsel. Så det missade både Niklas och jag då vi var i Södermanland hela påsken och tävlade.
Fantastiskt roliga dagar och trevliga fiskekompisar och vi hjälpte till med lite av varje. Nästan att man längtar tillbaka till Södermanland och Stockholm.
Borlänge SFK arrangerade bara tredje KM i Internationellt mete från 2017 förra året. Traditionellt mete från 2017 är en tävling kvar och alla KM för 2018 i Traditionellt, Internationellt  mete och special-km är kvar??!!
Åkte ner till Strängnäs och syster Monika inför Trosametet, hade ju abborren med mig, den som är vandringspriset för alla damers högsta vikt.Det var mycket vatten i ån och mycket strömt och ont om fisk. Lyckades kamma noll, men hade tur i lottningen och kom tvåa.😉
Helena vann och Kicki trea. Monika kom tvåa i sin klass bara 7 gram från abborren.Jag fick upp en riktig trofe, som jag tog hem och gjorde ren. Hur det gick till utan att linan gick av är ett under.
SM i traditionellt mete avgjordes i Nyköping, på piren och Nyköpingsån. Där kom jag 7:a, bästa resultatet på flera år och Monikas lag kom trea på söndagens tävling.
 
SM i Internationellt mete individuellt, arrangerades i Söderhamn av Borlänge SFK och Tunabygdens SFK. Jag var med där och hjälpte till då övriga från Borlänge även tävlade under de två dagarna. Jonas pappa Per och jag sålde korv och läsk och turades om att gå och kika på de tävlande under dagen. Kul att se med all utrustning och teknik vid fisket. Bäst lyckades Charles Fasth, här nedan övriga medaljörer.
 
Niklas och jag har fiskat kräftor och det var väldigt skoj. Har bara tidigare fiskat ifrån land med håvar i sjön Vällingen utanför Södertälje på 70 - talet och 80-talet i Trosaån. Nu var det med burar och ifrån hans båt. Vi fiskade i Dalälven och den är ju både djup och vattnet är mörkt och strömt. Spännande kväll och natt med efterföljande tillagning och infrysning av fina kräftor. Mums.
 
Så totalt sett var det ett bra fiskeår och jag hoppas att det här året blir ännu bättre.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela