Mina Järfällamästerskap......

Publicerad 2019-01-24 08:00:00 i Allmänt,

Järfällamästerskapen och tävlingsplatsen Ängsjö på Mälaren vid Stäket är ett av mina favoritplatser att fiska på.
Nu när jag bor i Borlänge så är man inte nere och tävlar så ofta i Stockholmstrakten. Lite synd, jag gillar mentaliteten och det raka skojiga sättet att kommunicera på,  som alla har där.
 
Senast jag var till Ängsjö och  Stäket var någon gång på 90-talet. Då var vi några bilar från Borlänge. Jag fick inget pris då, men roligt fiske.
När jag tävlade för  Södertälje SFK, lyckades jag vinna 6 gånger. Som damjunior ( upp t.o.m. 17 år) 1968,1969 och 1971.
1969 så vann pappa herrklassen och jag damjunior. Vi gick alltid tillsammans och jag kommer än i dag ihåg var vi var någonstans.I år tror jag att man brutit upp en isränna, så jag kan inte gå till samma ställe. Men det var utmed den långa vassen snett mittemot båtklubben. Jag har ju en del urklipp med resultat från förbundets tidning.Den översta från 1968 och den nedre från 1969.
Många kända namn bland deltagarna, och många som  lämnat oss. Ni som var med på den tiden kommer ihåg. På båda dessa tävlingar så hade jag kommit tvåa bland killarna, och slog Mr Magic, Lars Sundberg. Det gör man inte idag.😉1968 så räknade man 2 poäng per abborre och 10 poäng per hekto.
1969 var mitt bästa år som damjunior då jag även vann DM och SM. Tänk det är i år 50 år sedan, så det finns lite att fira framöver.😊
Som dam vann jag 1981,1982, och 1985. Jag har varken urklipp eller anteckningar kvar från den tiden. Jag skrev ju precis som mamma ner vid varje tävling var vi varit, datum, väder, vilken pirk jag fiskat med och vilken krok. Men vid någon flytt har jag rensat och kastat dem.
 
1982 var också ett av mina bästa år då jag vann DM och SM. Året efter så fick jag problem med mina axlar och gick sjukskriven länge. Arbetade som brevbärare och fortsatte med det i många år till, tyvärr. För idag är jag "sjukpensionär" med en arbetsskada i axeln som gör sig mer och mer påmind.
 
Det kommer att bli roligt att fiska igen vid Ängsjö, men jag tror att det är lite annorlunda fiske nuförtiden med högre vikter. Det gäller nog att vara uppmärksam var man får fisk och hänga med i eventuella klungor. I morgon skriver jag om överraskningarnas vecka, så vi hörs.😊

Kommentarer

Postat av: Crry Davidsson

Publicerad 2019-02-03 22:46:03

Såg att jag vart 3:a i herr junior - 69. Började tävlingsfiska 3 veckor tidigare.

Svar: Vad roligt, visste att du tävlat länge😊
rosietalar

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela