Svensk mat.....

Publicerad 2019-01-30 19:48:00 i Allmänt,

Igårkväll skulle jag bjuda på svensk mat till några amerikanska killar. Det är Panteas kusin Arya, och två av hans kompisar Dylan och Julian, som är här och hälsar på. Han och hans bror och pappa var här för snart tre år sedan när Niklas och Pantea gifte sig och då var det sommar.
 
De hade rest ifrån USA och stannat flera dagar i London innan de förra måndagen kom till Borlänge. Den kvällen var de ut till Ornässtugan och gick på isen vilket var svårt att förstå att det var sjön de åkt båt på när Arya var här senast. Det var ju ljuskväll och marschaller utmed isbanorna, en upplevelse för dem.
Pantea var ledig en dag och de hyrde långfärdsskridskor och åkte på Ösjön. På bilden nedanför syns två bilar på sjön och några fiskare. Själv skulle jag nog inte köra ut med bil på isen.
 
I torsdags reste de ner till Stockholm och stannade där till söndagen. Det var Niklas,Pantea, Sara (Panteas syster) och grabbarna. Så den kvällen var de på en hockeymatch på globen. Tror att det var Djurgården mot Malmö.
 
På fredagen kom en kusin och hennes kille från Malung ner till Stockholm. Så alla fick några fina dagar i staden med shopping och sevärdheter.
Igår var det då dags för mig att bjuda på svensk mat. Jag hade förberett, och gjort inlagd sill, Janssons frestelse, omlett, västerbotten paj och köttbullar, kokat lingonsylt. Till det kokt potatis, prinskorv, skinka, räk och romröra, Gustafskorv, leverpastej och grönsaker, m.m.
 
Tror att grabbarna var nöjda med att prova allt som fanns och även nubbar. De hade lärt sig lite svenska och själv blev det lite "svinglish" och Niklas och Pantea fick översätta en del.
 
 
Vi diskuterade allt möjligt från hur varmt det är i Kalifornien, till hur mycket de har gått upp i vikt under resan, hur långa alla var,Gustav Vasa och mycket fiskesnack. Hittade urklippet på Niklas när han som 5-åring var med på sportlovsfiske och det var minus 25 grader på morgonen. Niklas visade runt bland mina priser och jag visade isborren. Synd att Pantea jobbade på vardagarna och Niklas har börjat en praktik. Annars har vi kunnat varit ut och pimplat med dem.
De hade inga problem med att se vem som var Niklas. Efter maten blev det kaffe,te och hembakad jordgubbstårta.Sen lite snacks och Algrens bilar var poulära. Innan de åkte hem fick de också smaka varm glögg och pepparkakor.
 
Mycket rester kvar idag och till frukost blev det omlett och tårta har jag ätit några gånger under dagen. Man går och tänker allt på engelska, sjukt,haha.
 
Här är Julian och Niklas i Stockholm.
 Dylan gillade kaffe och de andra drack te.
 
Ikväll åker de ner till Arlanda och i morgon flyg till London och sedan till USA. Trevligt att få träffa dessa trevliga och artiga grabbar. Hoppas att de får en trevlig hemresa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela