SM i pimpel 2019 Individuellt......

Publicerad 2019-03-19 00:08:00 i Allmänt,

Vi åkte ju nattåget upp till Luleå på torsdagskvällen och var framme vid 12.30 med en och en halvtimmes försening. Barbro skulle bo på ett annat hotell och hennes son Adam som tävlar för Täby mötte henne vid station. Så Niklas Anna-Lena och jag tog en taxi till vårt hotel Quality.
När vi checkat in tog vi en promenad ner för att kolla startområdet, men vi hittade inte rätt, så vi beslutadde att gå och äta och ta en öl. Det fick bli nachochips med ost på en tacobar. Till kvällen åt Niklas och jag medelhavsbuffè på hotellet, minglade runt en stund och ganska tidigt i säng.
 
Upp tidigt och frukost och sedan var det bara att följa strömmen ner till startplatsen. Eftersom jag svettas mycket, så gick jag bakom Vestlis bil och tog på en torr tröja. Jag hade beställt maggot och mask av Roger som Niklas och jag delade upp i olika burkar och resten fick jag lämna i en ryggsäck i Roger Vestlis bil under tävlingen.
 
Min taktik för dagen var klar, hade skrivit ut sjökort med djup som jag plastat in och Niklas hade studerat kartor och pratat lite med klubbkompisar. Han skulle betydligt längre än jag. Trevligt att träffa så mycket bekanta och många kramar blev det. 
 
Bra uppbygd start med försäljarna av hamburgare, korv, kaffe och de som sålde fiskeprylar, Storbildsskärmen med diverse information, en scen där man gick igenom regler och invigningstal av kommunens ordförande. Kontroll av isdubbar, lättnadskort och skryllkontroll, som löpte på bra.
 
 
Starten gick och lämmeltåget likaså åt alla håll. Min plan var att gå ut i vinkeln där isbanorna gick ihop ute vid första ön. Där kunde jag närmast spetsen stänga av mitt område med avståndet 20 meter innanför isbanorna, Bra tyckte jag, då kunde jag få sitta själv om det fanns fisk där. Lite längre in mot starten fanns en man med liknande tanke. Det var ett helvete att ta sig in i vinkeln och över plogkanten med snö upp till låren, Man fastnade och sjönk ner på vissa ställen men hittade till slut ett skoterspår som jag började vid. Inte ett napp och jag borrade mig tillbaka in mot starten,utmed skoterspåret. Såg några på andra sidan isbanan som fick fisk och ute vid den lilla ön långt bort hade det bildadts en klunga.
 
Mannen innanför mig försvann och de andra skingrades också, så efter många bomhål kämpade jag mig in till isbanan igen. Vad att göra? Fortfarande en hel del folk vid ön och jag såg att de fick fisk. Så jag går närmare ön och gör många hål innan jag får min första, en fin fisk som har hela kroken i mun. Har betat trekroken med blå och vita maggot och två lyspinkies.
Borrar mig längre bort utmed ön, klungan har skingrats, ser några på håll som får fisk, men bara små.
Inåt stan är det flera klungor och även mot starten. Killen som filmar kommer förbi, han har fått skjuts ut med en skoter och skall nu gå upp på ön för att få några våfflor hos Lions. Där flaggar man med svenska flaggan och det betyder att man bjuder på våfflor, Många ute och går på isbanorna eller åker skridskor eller spark som man kan låna. Flera kommer fram och frågar om fisket och önskar lycka till. På håll ser jag isbrytaren Frej och en annan stor båt, längre ut mot havet några fabriker där som ryker. Långt ,långt bort är det många fiskare, där någonstans är väl sonen Niklas.
 
 
Isen är tjock och jag har provat på att fiska med trekrok och tafs på  11- 1/2 meters djup.Även provat på mellanvatten på djupet Inne vid ön var nog isen närmare en meter tjock och jobbigt att borra och abborrarna lös med sin frånvaro. Nu var goda råd dyra. Skulle jag följa isbanan in mot den stora kranen eller följa isbanan som jag gått ut på?
 
Med två abborrar i konten gör jag fel beslut och går mot starten och viker av in på den stora flatan där fler sitter och fiskar längre in. Ser att några får fisk i en del hål och de är bra storlek på dem, men jag lyckas bara få en abborre till. Så med tio minuter kvar packar jag ihop och kämpar mig ut till isbanan igen. En tuff dag på isen och nya tag med laget i morgon med laget. Full utdelning på fisket tre napp och tre abborrar, de vägde 206 gram och jag kände redan då att jag skulle komma sist i min klass.
Fina isblock.
 
Mannen som började innanför mig, visade sig vara Lennart Jonsson från Jämtland och han kom och talade om att han gått in mot den stora kranen vid kajen och fått 11,4 kilo och blev tvåa i äldre herrveteranklassen. Grattis till en bra placering och rätt beslut.
Niklas är bland de sista att väga in, har haft ett svårt fiske och efter ett tag träffat på vår ordförande Jonas Gustafsson. De har tillsamman betat av ett stort område utan några större framgångar. Niklas fick i alla fall en abborre på närmare kilot och kunde väga in 2192 gram. Jonas fick ihop 4062 gram.
Lång kö med de sista vid fiskkontrollen.
 
MIna lagkamrater Anna-Lena 2722 gram och Barbro 1801 gram, såg inte till dem på hela tävlingen.Det gick dåligt för hela Dalarna och inga medaljer. Nya tag i morgon på lagtävlingen.
 
Här är de SVENSKA MÄSTARNA I PIMPEL 2019.
 
Yngre Damjunior      Ronja Leijon    Lidköpings SFK           3939
Yngre Herrjunior       Leo Engström  NGF                            5446
 
Äldre Damjunior        Anja Larsson   Överkalix SFF             4892
Äldre Herrjunior         Johnny Storelv Råneå SFK                9452
 
Äldre Damveteran     Gunbritt Magnusson Sundsjöfiskarna  8052
Äldre Herrveteran      Stig Granström  Råneå SFK              12972
 
Damveteran                Kristina Larsson  NGF                       11339
Herrveteran                 Pekka Ruonala   Råneå SFK            13756
 
Dam                            Lena Engstedt  Råneå SFK               11684
Herr                            Christoffer Holmqvist  NGF                17226
 
Stort Grattis till alla segrare och medaljörer, bra jobbat. Trevligt att under invägningen  kunna följa  vikterna i de olika klasserna på storbildsskärmen. Det går framåt med den digitala invägningen.😊
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela