SM i pimpel 2019.......

Publicerad 2019-03-14 10:15:00 i Allmänt,

I helgen avgörs SM i pimpel 2019 i Luleå och många kommer till start.Det har hela tiden varit bra och snabb information från tävlingsledningen. Man kommer att ha streckkoder på startkorten och påsar, så att man snabbt kan få till en resultatlista.
Ett stort startområde plogas upp idag och där finns allt, sekretariat, försäljning av dricka och annat ätbart,och några försäljare med fiskeprylar kommer upp.En bussparkereing och för övriga bilar lär också finnas i närheten. För övrigt så är det gångavstånd ner från hotellen i stan. Det kommer även att arrangeras en fisketävling för barn och annat skoj i en särskild ruta vid starten.
Här är senaste området med avruskningar, som lagts ut idag på facebook. På facebook "PimpelSM 2019" kan du även under lördag och söndag följa tävlingen via livesändningar. En storbildsskärm kommer att sättas upp i startområdet, så allänheten och tävlare, anhöriga kan följa allt före tävlingen och under dagen.😊 Det känns stort att utvecklingen går framåt, en stor eloge till tävlingsledningen. De är bra uppbackade av kommun, sponsorer m.fl.  De arbetar tillsammans med allt som skall förberedas med, påsar, startkort, skyltar och mycket mer.
 
I tävlingsområdet finns isbanor upplogade och i kanterna är det snö som man kan gå på utan broddar. 20 meters avstånd från isbanan närmare får du/man inte borra. När du går på isbanan och vid längre förflyttning måste du/man ha borrskyddet på. Detta för din egen säkerhet och de som är ute och åker skridskor eller promenerar.
Luleå ligger vackert vid Luleälvens utlopp i havet och centrum ända ner till vattnet. På ett större område är det förbjudet att fiska, det rödmarkerade området  på kartan. Det är där de stora fartygen går in och är öppet vatten med isrännor och bogserbåtar.
 
Vi får hoppas att fisket blir så bra som man förutspått och att abborrarna är på hugget i helgen. Det kommer att bli tuffa dagar med 80 cm tjock is. Jag som har haft så otroligt många bomhål denna vinter får verkligen hoppas på tur när jag gör mina hål. Det har i alla fall varit en bra träning med dessa bomhål, jag känner mig stark, trots min värk.😁😂
 
Vilken typ av fiske blir det då? Jag är i alla fall väl förberedd med olika typer av spön, pirkar för alla djup, tafspirkar, balanspirkar och diverse krokar jag tror på. Som det låter lutar det åt djupt fiske på lördagen och sökande av fisken. Beträffande lufttryck, lågtryck, väder och vind kan jag ingenting, men vi får hoppas på bästa väderförhållanden. Det ändras ju hela tiden och vi får se hur det blir.
 
OBS! Kom ihåg att det är förra årets regler som gäller för ELBORR. Eftersom uttagningarna är från 2018 så gäller elborr ENDAST ÄLDRE VETERANER OCH DE MED LÄTTNADSKORT. Vid skryllkontrollen kommer man även få visa upp sitt lättnadskort, så kom ihåg att ta med det!
 
Intervjuer har gjorts med en del tävlare inför tävlingen och jag hade turen att få komma med. De finns på SM-sidan på facebook.
 
Vi från Dalarna bor på Quality Hotel och där serveras frukosten från 05.30 och det varma från 06.00, både på lördag och söndag. Vi är en ganska stor trupp, men många som sagt ifrån sig, p.g.a den långa resan. Vi färdas med tåg,bil eller flyg. På lördagskvällen finns en buffe bokad åt oss och vår distriktstävlingsledare Stig Enström gör ett fantastiskt bra jobb, för att få allt att gå ihop.😊
 
Då får vi hoppas på bra fiske i helgen, och kom ihåg att den individuella tävlingen även är uttagning till Nordiska Mästerskapen i Norge nästa år. Nytt för i år är att man även kommer ha äldre dam och herrvetraner då.
 
                            Vi kanske ses i helgen! HEJA SVERIGE!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela