Trosametet 2022......

Publicerad 2022-05-27 18:41:32 i Allmänt,

Trosametet 2022 skulle åter arrangeras, efter 2 års uppehåll på grund av pandemin. En trevlig tävling och en helt underbar omgivning utmed Trosaån.

2019 kunde inte syrran Monica och jag vara med, då var vi på semester i Turkiet 2 veckor. Men tidigare år brukade vi deltaga, oftast ett roligt fiske med många olika arter såsom abborre, mört, braxen i olika storlekar, id och löja. Gädda, ål och öring räknas inte och skall släppas tillbaka direkt.Tillåtet bete är mask och maggot.
Vi kom lite tidigt och gick en promenad innan de började sälja startkorten.
Kvällen innan hade jag fått vara med på Södertälje SFK:s tävling vid Ragnhildsborg,Södertälje. Det är ju min moderklubb och trevligt att träffa gamla kompisar. Innan vi åkte dit hade vi hunnit med att spela lite kort med Kicki. Efter det var jag tvungen att åka och köpa ett par långbyxor.😁Hade glömt mina fiskebyxor hemma.😂
Lite trögt fiske, men fick ihop 1455 gram med några braxnar och abborrar.
Kom tvåa tror jag. Segrarna får pris och sedan lottas det ut penningpriser. Fungerar väldigt bra och jag hade turen att få tillbaka startavgiften.

Vid lottdragningen i Trosa fick jag nummer 19 och Monica 37. Numren börjar med lägsta högst upp i ån och gick ner till hamnen med nummer 97. Sedan är det fiske för knattar och juniorer nere i hamnen och de tävlar 2 timmar och vi andra 4 timmar.

När vi gick ut såg vi hur det vakade i det området där Monica skulle börja. Jag skulle gå lite längre och vara på andra sidan ån. Det strömmade ganska mycket så man fick flytta flötet ofta för att inte komma in på grannens plats. Fick en abborre och två små braxnar på plats 19. Efter en kvart får man byta plats så jag gick ner till nummer 35, bredvid Monica som redan fått bra med fisk.
Fick inte någon där utan fortsatte förbi Calle från Stäket som också bytt plats och fick fisk. Han satt på nummer 39, tror jag.
Jag gick några platser till och hittade en nollplats mellan två höga träd. Tänkte att här är det ofiskat när det var så gott om tomma platser. Det var inte lika mycket folk med som det brukar. Fler andra tävlingar samtidigt.
Slänger ut och det nappar direkt, fiskar med ett 4-metersspö och får mört, små idar och  abborrar i olika storlekar. Fick många stridiga abborrar som kämpade i strömmen och som jag håvade för säkerhetskull. Den största vägde nog 6 hekto.
Det jäklades en del med krok som satt fast bak på byxbenet. Fastnade 3 gånger i botten och fick sätta på ny krok. En fisk tog flöte rev och alltihop. Provade även 3-meters men hade lite väl liten krok och flöte på det. Kämpade på och såg hur Monica och Calle hivade och håvade många fiskar.
När tävlingen var slut hade jag två fulla påsar som vägde 10.341 gram. Det räckte till seger i damveteranklassen och högsta damvikten. Monica hade över 6.2 kg och vann sin klass, äldre damveteran. Calle hade över 6,6 kilo och kom på en bronsplats i herrklassen. Bra jobbat.👍

Jag tror att det var Janne från Gnestaklubben som hade den högsta vikten för dagen med över 11 kilo.
Vi hade tur med vädret, det kom lite regn efter en halvtimme, sen klarnade det upp. När prisutdelningen var över började det regna igen och sedan kom det skurar hela vägen hem till Monica i Strängnäs.
Det är tur att vi har varsin vagn att dra fisken i. Vandringspriset, en keramikabborre hade inte lämnats in. Men det gör inget jag åker ner nästa år ändå, till denna roliga  metartävling. Det var min tredje inteckning i vandringspriset, men för att få det för alltid måste man vinna 3 år i rad.😉