Åren 2004 och 2005.....

Publicerad 2014-02-06 09:34:39 i Allmänt,

2004 var inte något bra fiskeår för mig, jag var inte med så mycket på grund av värk m.m. DM i pimpel gick på Vikasjön och mamma, Lillemor, Anne-Marie och Marianne tog guld och kom med till SM nästa år. SM i pimpel 2004 gick på sjön Näkten utanför Svenstavik, och vi hade hyrt stuga. Mamma skulle tävla själv och i lag och Niklas skulle vara i lag tillsammans med Dan Ersbjörs grabbar Andreas och Markus. Mammas lag vann guld med samma deltagare som på DM, men Niklas lag fick inget pris, de var ju bara tre stycken. Det var blåsiga dagar och trögt fiske och på den individuella tävlingen så kom mamma sjua, men fick inget pris. Det var Olle Eriksson från Nora som vann herrklassen, övriga klassegrare vet jag inte. Den här sommaren så fyllde jag 50 år och firade med släkt och vänner i trädgården hemma. Vi hade avslutning på kursen på Risäter och när jag var där så blev jag också farmor. Min äldste son Stefan och hans tjej Helen fick en pojke som fick namnet Dennis. I mitten av Augusti så var det dags för traditionellt mete i Jönköping. Vi skulle ju försvara titeln från Söderhamn, men det gick inget vidare kommer inte ihåg vilken placering vi fick, det är ju bara medaljer som delas ut på lag- SM. Kommer ihåg att vi damer fick åka buss ut till en annan sjö. Där var en badplats vid starten och mamma hade fått sin lott där,hon kunde inte stå i vattnet på grund av yrsel. Där hon hade sitt flöte stod en annan kvinna som vadat ut. De flesta som fick fisk använde kastspö och bottenmete och på slutet fick jag också några fiskar långt ut. Det var i alla fall en trevlig helg och mamma och jag åkte med i Gun-Britt och Jormas husbil.
SM i pimpel 2005 gick på St Rengen och Järnlunden utanför Linköping helgen 19- 20 februari. På lagtävlingen vann mammas lag silver, med Lillemor, Anne-Marie och Lena Eriksson( nu Olaison), de hade 8756 gram, endast 26 gram ifrån guld. Mamma skrev i sin bok: Alla var vi glada, men en överlycklig Lena föll i tårar. Vet inga övriga lagresultat eller individuella förutom att en av Sveriges duktigaste tävlingsfiskare Jörgen Storm från Ovansiljan vann herrklassen, och det var andra gången som han gjort det. Här är Jörgen tillsammans med Gun-Britt och Hans Magnusson även de är bland Sveriges duktigaste tävlingsfiskare.
Vårt DM i pimpel gick på Orsasjön och jag vann min klass. Kerstin hade slutat att fiska så det var några år när vi inte fick ihop något damlag. Mamma kom fyra och hennes lag vann för fjärde gången i rad. Det traditionella metet gick detta år i Östersund 20-21 Augusti och vi hade hyrt stuga på Frösön. Vi åkte upp på lördagsmorgon för vi skulle bara vara med i arrangörsklassen. När vi checkat in så föreslog jag att vi skulle åka upp till Gevsjön och Ånnsjön. Mamma hade inte varit där sedan Tjernobyl var och det fanns ju tid. Så nu fick vi se hur utbyggt det var i Åre och stationshuset i Gevsjön var rivet. Vi åkte fram till Handöl och fikade där och kollade in hängbron och på hemvägen åkte vi även in i Klocka, där vi bott många gånger medans bonden Lindkvist hade kvar gården. På den tiden hade de pensionat i stora huset bara för hemmafruar att få komma ifrån och ha semester. Vi brukade hyra deras lilla stuga på gården, nu var det utbyggt även där med stugor uppe i backarna. Tillbaka till Östersund för att vara med på prisutdelningen, mitt minne sviker men jag tror att flera av våra klubbmedlemmar tog medalj. Dagen efter var det dags för oss och vi var tre stycken som skulle tävla i arrangörsklassen. Vill bara tala om att ingen av oss hade ett enda napp, så "Thats Life". Ha en bra dag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela