Enan.......

Publicerad 2015-07-06 14:12:48 i Allmänt,

Så var det dags att prova Enan som förenas med Handölan och rinner ut i Ånnsjön. Jag har ingen egen erfarenhet av den, men vet att pappa försökt där i slutet av 60-talet, men inget vidare resultat.Innan dess så åkte vi ner till Klocka och Ånnsjön för att kolla om Jonas lilla klubba att slå ihjäl fisken med låg kvar i båten. Som tur var så var inte båten uthyrd och klubban kvar. Den var gjord av hans farfars gamla fiskespö, så en kär ägodel.
Den här dagen var sjön lugn, men vårt mål var ju Enan. Niklas och Jonas passerar alla kanoter som också finns att hyra vid Klocka Gård.Vi åker mot Enafors och parkerar på andra sidan Enan uppe vid bron, och gör oss klara att gå vidare med all tänkbar utrustning. Det är mycket vatten, fjällbjörkarna vid strandlinjen är dränkta och det strömmar  rejält. Niklas vadar ut nedanför första forsen och Jonas kastar med drag och jag provar mete med 6- metersspö och mask.
Vi fiskar neråt strömmen och efter första fallet kommer ett högt fall och väldig kuperad natur att ta sig fram igenom. Det blir att dra ihop spöt vid varje förflyttning ännu inget napp och grabbarna drar iväg. De kommer till en översvämmad å som nu är tre meter bred och går för att komma över den längre upp. Själv så är jag kvar och provar olika drag, spinnare, kula med fluga, men ingen vill nappa. På andra sidan finns Enaforsholm med fina fiskeställen utmed den stranden. 
 
Efter en timme ringer Niklas och undrar var jag är, de har gått och gått och är helt slut. Så vi beslutar att åka tillbaka till stugan, efter att ha tankat på ett ställe i Åre med grön skylt. Micke som varit hemma och vilat blir glatt överaskad. Så på kvällen är det kortspel och Alfapet och tömmning av diverse flaskor och burkar med goda tilltugg. I morgon ska vi prova Ånnsjön igen, vore väl faan då om det inte ska börja nappa där och Mikael vill fjällvandra. Vi hörs....

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela