Marknader m.m......

Publicerad 2019-06-18 06:18:00 i Allmänt,

Vi kom ner till Turkiet en lördag och då var vi ut och åt en underbar gryta av kyckling, nötkött paprika, lök, champinjoner och annat gott. Den var gjord i en lergryta. Vi åt vitlöksbröd till förrätt och en flaska rött till det. Ingen av oss orkade äta upp.

Nästa lördag var vi på en marknad i Side uppe vid moskén. Vi handlade inte så mycket och varmt var det. Vi köpte solfjädrar och jag en keps. Här fanns en hel del frukt, så det blev jordgubbar och melon med hem.
På måndagen åkte vi buss till Manavagat, där fanns en jättestor marknad under tak. Monika letade skor till en lång klänning, ett av hennes barnbarn gifter sig i Augusti. Hon hittade ett par snygga högklackade med mycket bling-bling på. Lite senare hittar hon en passande handväska till. Jag har aldrig sett så stor marknad med så mycket kryddor, grönsaker och frukter.
Det värsta var att åka buss dit och hem, fullproppad. Man stod som packade sardiner, och svetten rann om en, och chauffören körde som en dåre. Svårt att hålla i sig, men vi klarade oss helskinnade.
Haha, fast på torsdagen åkte vi in till marknaden igen. Men då kom vi iväg tidigare och fick sittplatser både dit och hem. Då hittade vi mer att köpa, jag köpte sandaler, byxor, klänning och kryddor. Det gick bra att pruta. Vi stannade och drack varsin Coca-Cola, det var den dyraste drickan jag druckit. Kostade nästan 80:- för ett stort glas......
En kväll var vi på skandinavisk afton på ett ställe som ägdes av en tjej från Göteborg. Hon var gift med en turk och bodde i en liten by utanför stan.Det var mycket folk där och en del av intäkterna gick till hemlösa hundar och katter. God mat och ett stort smörgåsbord med turkiska maträtter.

En av de sista kvällarna blev vi hämtade vid hotellet av vår chaufför som brukar köra oss till och från stranden. Vi skulle äta middag nere på restaurangen och se solnedgången.
Vitlöksbröd med tsatsiki och en tomatblandning till förrätt. Pepparbiff med pommes, blomkål och broccoli, med rött vin. Samt en Irish coffe som avslutning. Sedan blev vi hemkörda av chauffören, som jobbat på stranden med solstolar och annat under tiden vi åt.

Tiden gick fort och mycket hann vi med och vi bodde på ett bra familjehotell. Men ibland lite väl livat i poolen, när familjens barn med kompisar tog över.  Vi spelade mycket kort, gin rummet, knack och skip bo.

Borta bra men hemma bäst.😎

Tillbaka till verkligheten......

Publicerad 2019-06-17 16:43:17 i Allmänt,

Jag har varit hemma över en vecka, dagarna går fort. Det var + 27 grader när vi landade på Arlanda, men innan jag var hemma via Strängnäs där jag hade bilen så blev det+ 15 och regn. Det kändes riktigt kallt, men nu har värmen återvänt. Det verkar hålla i sig över midsommar.

Det var sköna lata dagar i Side, som vi tillbringade mest på stranden. Jag hade solskydd 50 och låg mest under parasoll, men de andra pressade på bra. Cirka + 25 grader i havet och härliga vågor. Långt där borta är vår strand med solstolarna och restaurangen vi åt lunch på.

Staden är uppbyggd runt en massa ruiner och en del ända ut i havet. I gamla staden har man gjort utgrävningar och lagt glasskivor över som man går på.

Det närmaste fiske jag kom var flera båtar i hamnen, som man kunde åka med ut på fisketur.

En dag gick jag runt själv, det blev en promenad på 3 timmar, runt ibland ruinerna. Kände sådan sorg från folk som blivit levande begravda, hemskt. Flera stora jordbävningar har det varit här och platsen började bebyggas 600 år före Kristus. Många folkslag har bott här och romarna härskade här länge.

Den här dagen var det extra varmt och då jag var bränd på armar så gick jag runt i långärmad och keps.
I bakgrunden syns lite av den stora teatern som tog 15 000 personer, där man även haft gladiatorspel. Flera tempel och en del pelare som stod kvar. Nedan ingångar till teatern.

Nere vid havet finns Appollotemplet och rester av marmorpelare.

Stora skivor av marmor där pelarna varit fästade.

Bredvid finns gudinnan Athenas tempel.....
Ett annat hus står kvar med tak, kanske en moské, från lite senare tid

Portalen in till gamla staden och vägen in till centrum.

En fantastisk plats, fortsättning följer.