Konserter 2019........

Publicerad 2019-11-27 15:15:25 i Allmänt,

Det har varit några konserter under året. Jag räknar även in kulningen i Säterdalen och Peace and Love. Här nedan bröderna Norén från Borlänge, som berättade om sin musik med sina band.

Ganska lite folk mitt på dagen...
 Sedan var Marina, Marie och jag till Sarbergstjärn, där man kulade, spelade fiol, horn, näverlur m.m. En vacker plats i skogen och publiken helt knäpptysta under sång och spel. Mysig utflykt med fika och smörgåsar. Tror att det var fjärde året i rad för mig och Marina.

Sista helgen i Augusti var Joanna hennes man Anders, Lotta och jag till Dalhalla. Det var The Sounds, Mando Diao och The Hives som spelade.

Vi åkte buss från Borlänge och hade festat lite hemma hos mig innan med kex, ostar och vin. Vi hade platser näst högst upp vilket var perfekt, inte så långt att gå och storbildsskärm så man ser bra ändå.
Först ut var Maja och The Sounds som rockade loss.
Sedan Mando Diao som dagen innan släppt skivan som hörs nu överallt, Long, Long......
Sist kom The Hives som verkligen bjöd på sig själva, kanon. Det var svårt att sitta stilla och de flesta stod upp och sjöng med och dansade. Vilket röj.......
Här en rökpause innan vi gick ner i "dalahålet" Det var publikrekord och en extra konsert på fredagen. Till nästa sommar kommer de tillbaka med två dagars konserter igen. Kan rekommendera dem om det finns biljetter kvar.
Helgen efter var Marina och jag till Galaxen här i Borlänge på Isac and The  Soulkompany. Det var deras första spelning på sin turné genom landet. Så bra med en blandning av gamla och nya låtar
 Mycket blås......saxofon, altsaxofon, trumpet, och gittarrsolon, samt trummorna. Isac en  duktig sångare som fick med sig publiken. Även bandet höll igång på scen, förstår deras val av skor utan strumpor.😉

Nu återstår en konsert och det är Wardruna, som vi såg i Dalhalla förra sommaren. En annorlunda musikstil, men helt underbar.

6 år sedan.......

Publicerad 2019-11-26 12:55:49 i Allmänt,

Idag är det 6 år sedan jag skrev mitt första inlägg här på bloggen. Började då vi i Borlänge SFK skulle arrangera SM i pimpel 2014 tillsammans med Falubygdens Sfk.
Det blev mycket att berätta om i början, både om mitt tävlingsfiske och livet. Om man vill kan man kolla tidigare inlägg. Brukar själv läsa för att påminna mig. Till stor hjälp har jag haft mammas anteckningar och foton.
Har tyvärr inte skrivit lika mycket senaste åren, men skall försöka bättra mig. Vi står ju inför en ny säsong, så inspirationen kanske återvänder.
Jag har ju många foton från förr, så det kan bli något att visa och skriva om. Vi hörs.🎣🎉🎂

Hemlig resa.......

Publicerad 2019-11-24 12:38:40 i Allmänt,

I slutet av Augusti var jag med på en hemlig resa med pro. Det var bara ordförande Doris och chauffören som visste vart vi skulle åka. När vi klev på bussen vid vår lokal hade de redan hämtat upp några och alla fick en tunnbrödsrulle och en flaska vatten.
Färden gick via Falun och Rättvik och gissningarna var många. Jag gissade tidigt på Nusnäs och Älvdalen och Hagströms gitarrmuseum.
Resan gick till Älvdalen till Hagströms och i samma hus även porfyrmuseumet. Vi fick en bra guide som berättade högt och tydligt om porfyren som är en mycket hård sten. Mycket intressant, särskilt till en som är "stentokig" och samlat stenar sedan barnsben.

Många trevliga berättelser av guiden och efter porfyren fick vi gå ner i källaren till dragspel och gitarrer. Smycken och annat smått och gott fanns till försäljning.
I källaren fick vi fler fina berättelser vem som startade Hagströms och hur allt utvecklades till gitarrer.

Därefter blev det lunch i Älvdalen och sedan gick resan söderut igen. Dalarna är så vackert så mycket att titta på. Nästa stopp var Nusnäs och dalahästtillverkningen.
Där hade vi en känd fiskekille som guide Bengt "Mandeln". Han pratade också högt och tydligt med mycket humor. Jag hade ingen aning om att han jobbade där, så vi blev nog lika förvånade båda två.

Efter Nusnäs åkte vi till Leksands Bröd och deras butik, där man kunde handla lite billigare bröd och mycket annat. Vid bussen bjöds det även på kaffe och kaka. En trevlig dag med lotteri i bussen och vi fick många upplevelser. Hon kan fixa vår ordförande Doris.😊

Fyllde år.....

Publicerad 2019-11-22 18:19:01 i Allmänt,

Jag fyllde år 5 juli, så nu är jag pensionär på riktigt. Har i många år varit "sjukpensionär" på grund av en yrkesskada och med värk i muskler och leder.
På torsdagen hade min äldsta son Stefan med familj varit här och grattat mig. Han hade hämtat sina barn i Falun och nu skulle de följa med till Västerås på lite semester.
Jag fyllde år på en fredag och fick order om att vara hemma torsdagkväll. Då kom tre av mina väninnor Marina,Joanna och Marie hem till mig med blommor och en käpp. Efter lite bubbel gick vi ner på en resturang, där de beställt bord och där blev jag bjuden på mat och dryck.
Efter maten gick vi hem till mig igen och när Marie och Joanna åkt hem så gick Marina och jag ner på Peace and Love-festivalen. Vi hade köpt 3-dagarsbiljetter.
Det blev inte så sent, men vi såg flera band och mötte en massa ungdomar när vi gick hemåt. Så det var Discofeeling man somnade till, bor ju så nära....

På morgonen ringde min syster och grattade mig och vid 11 ringde det på dörren och där stod min bror och svägerska. De ville bjuda på lunch, så vi gick ner till en resturang i närheten. Vid 13 så kom mina söner Mikael och Niklas på besök, så fika med två sorters tårtor.
Till kvällen kom Marina, sen bar det ner på festivalen igen och mer musik, och en repris dagen efter,på lördagskvällen.
 Det var en hel del bra artister, men ganska lite folk. Men vi hade roligt.......
Vi hade i alla fall tur med vädret😊

Det blev en födelsedag som firades i tre dagar, så på söndagen var man ganska trött. Tack, alla som firade mig.❤️🎂☕

Frågan är nu om det blir någon Peace and Love till nästa år?! Trevlig helg😊

Magiskt bröllop..........

Publicerad 2019-11-16 11:46:10 i Allmänt,

Den 24/8 var jag på ett magiskt bröllop i Mariefreds kyrka. Det var min systerson Patriks dotter Josephine som gifte sig med sin Viktor. Släkt och närmaste vänner var inbjudna till kyrkan. Senare på kvällen anslöt lite fler vänner till festlokalen i Almnäs utanför Södertälje. Vi var över 360 gäster.💞

På lördagen kom min bror Kenth och hans Aina och hämtade Monika och mig, hemma hos henne. Sedan åkte vi till ett hotell som låg i samma område som festlokalen. 3 bussar var bokade, som körde oss gäster fram och tillbaka mellan hotell, kyrkan och festlokalen. På morgonen hade Kari en kurskamrat från frisörskolan fixat Monikas och mitt hår.
Det var ju ett stort bröllop, så klänningar och skor letade vi både i Sverige och Turkiet, då vi var på semester. Monika i lila klänning och hennes dotter Åsa bredvid och hennes familj.
Brudens syster Jennifer sjöng en fin sång i kyrkan. Bestman var Viktors kusin som kommit från USA. Många andra från Viktors släkt kom också från USA och Tyskland. Så det blev även en släktträff för alla.
Hjärtballonger skickades upp och när man fotat hela släkten på trappen fick vi gå upp på sidan av kyrkan.

Där bjöds det på champagne, och snittar och brudens pappa Patrik höll ett fint tal till brudparet.
Fint skepp vid ångbåtsbryggan.

Efter skål med brudparet gick vi ner till de väntande bussarna och brudparet åkte iväg i en RR. I huset i bakgrunden bodde vår morfar Ivar Thörne. När vi hälsade på fick man en peng för att gå ner och köpa mjukglass. Lyxigt på 50-60-talet.
Man gick genom blomsterklädda guldportaler upp bredvid kyrkan.
När vi kom till festlokalen så var det redan framplockat kalla smårätter och allt annat att dricka. Vi hade i god tid innan bröllopet fått veta vilken buss och vid vilket bord man skulle sitta.
 Allt var så välplanerat och en magisk lokal med en scen där brudparet kom nerhissade i en soffa. De hade även ett podium där de satt och åt tillsammans med brudtärna och bestman.
Brudgummen har syrianskt ursprung, och maten var från båda köken och helt underbart gott. Musiken var också blandad syrianskt med musiker och modern discomusik när de vilade. Brudparet var nog de som dansade mest av alla.💞
Tårtan var enorm och allt filmades och fotades, från kyrkan till sista dansen. Monika och jag höll ut till 01.30, då gick vi till hotellet med en mobil som ficklampa i den mörka augustnatten.
Klarade att dansa i högklackat hela kvällen. Ja, vilket bröllop man trodde att man drömde, så magiskt och vackert, många skratt och glädjetårar. Så tacksam att jag/vi fick uppleva detta.
Stort grattis till brudparet Josephine och Viktor.💞

Farmor........

Publicerad 2019-11-13 11:58:00 i Allmänt,

Jag blev ju farmor 15/7 2004, 10 dagar efter att jag fyllt 50 år. Det var en pojke som nu är 15 år och han heter Dennis❤️
2012 fick Dennis en liten syster som heter Tuva❤️ Hon är född 30/4 samma datum som vår kung.
I våras fick jag höra av min äldste son att han skulle bli pappa igen. Han bor ju i Västerås tillsammans med sin Linda och hennes 3 barn.
Före påsk blev jag bjuden på mat av min yngste son Niklas och hans fru Pantea. Efter maten när vi fikade tog Niklas fram ett påskägg till mig. Vi brukar inte ge varandra några ägg. I äggets lock satt en lapp med texten -Vi ses i november.
Jag fattade ingenting. Men på baksidan var ett foto av ett ultraljud och ägget var fyllt med nappar och ägg.😊❤️
Så jag skulle bli farmor gånger 2, med beräknad nedkomst 28/10 och 12/11.
Nu blev det inte så utan Linda som har haft en besvärlig graviditet med foglossningar och ryggvärk. Där satte man igång förlossningen 19/10 och en pojke föddes på kvällen. Jag åkte tidigt ner samma morgon och var barnvakt. Tror att han ska heta Wiggo❤️och är född samma datum som mamma.

På måndagen 21/10 blev jag bjuden på lunch på stan av Niklas med fru. Med på lunchen var även Panteas föräldrar och syster. Den var inplanerad sedan ett tag och visade sig vara en bra tajming.Pantea hade slutat jobba på fredagen och ville ta det lugnt, de tre veckorna innan bebisen skulle komma.
Tisdag morgon vid 7-tiden får jag ett sms från Niklas,- Du blir nog farmor snart igen. Så samma dag 22/10 föds en pojke som heter Tiam.❤️
Så inom loppet av tre dygn blev jag farmor x 2. Vilken lycka, så nu har jag  fyra barnbarn.❤️Samt fyra bonusbarnbarn.❤️

Abborrfiske med Ronny Ande'n......

Publicerad 2019-11-12 11:24:55 i Allmänt,

I våras fyllde min yngste son Niklas 30 år. Vi har i många år pratat om att boka fiskeguiden Ronny Ande'n. Nu blev det ett bra tillfälle att infria det.😊
Ronny och hans bror Robert är Sveriges första fiskeguider och startade i slutet av 80-talet tillsammans. Idag guidar de var för sig, men vid stora sällskap tillsammans. Grabbarna var ju med redan som juniorer i Södertälje Sportfiskeklubb och tävlade i många år.

Niklas ringde Ronny och bokade tisdagen den 27/8, för abborrfiske och Ronny fick bestämma tid och plats. Helgen före hade jag varit ner till Strängnäs och bott hos syster Monika. Vi var på ett stort bröllop i Mariefreds kyrka, när hennes barnbarn Josephine gifte sig med sin Victor.
Så hem söndag för att packa om väskan och på måndagen åker Niklas och jag ner till Monika för övernattning. Allt för att slippa gå upp så tidigt. Vi skulle träffa Ronny i Nykvarn vid 8.30 för en heldag på Mälaren.
Det var en fantastisk fin solig dag och vi följde efter Ronny dit han skulle sjösätta båten. Vi såg många svanar, havsörn och andra sjöfåglar på väg ut till fisket. Tyvärr såg vi även många skarvar som tagit över en del öar. Tråkig utveckling, då de förstör mycket av fisket, när de äter så mycket och stora fiskar.
Vi provade många ställen och Ronny hade betat 5 olika spön åt oss. Det räckte med varsitt, vi slapp trassel den här fina dagen.

Ronny tog första abborren och Niklas straxt efter. Själv kände jag ingenting. Vi bytte till flera olika ställen och jag hade en del napp, men de släppte. Killarna fortsatte att dra och jag var tvungen att erkänna att jag aldrig "jiggat" tidigare.
När det var dags för lunch gick vi iland vid Mälsåker, och kaffe drack vi flera gånger i båten. Efter lunch lite nya ställen och när det inte nappade tillräckligt, så blev det en snabb förflyttning till en ny plats.

Ronny och jag har många minnen från tävlingstiden så det blev många skratt under dagen. Vid fisket utanför Birka så fick jag min första abborren, sen lossnade det för mig också. Så roligt.

För mig var det en givande dag med många pimpelminnen också. Vi passerade stället där jag fiskade på SM 1982 och först nu insåg jag hur jäkla långt från starten jag varit.

Dagen gick fort och vid sista stoppet fick vi många stora. Niklas fick på två större samtidigt så då sprang Ronny fram och hjälpte till och fotade dem.

Vi fick cirka 80 stycken abborrar och vi tog hem 14, de andra fick simma vidare. Niklas hade flera "hårda" napp som troligtvis var gös. För mig gick det åt många svordomar innan jag landade den första abborren. Ronny gjorde allt för att vi skulle få fisk, bytte plats, jiggar,  drag och andra knep. Det här smakar mer och fisken var riktigt god som stekt och sen kokade jag lite buljong.

Ronny guidar på flera olika sjöar och havet, fiskar abborre, gädda, gös och havsöring. Boka  på  070-5232692 om han inte svarar, så är han nog ute och fiskar, och ringer tillbaka.😉

Vågor....

Publicerad 2019-11-11 11:14:00 i Allmänt,

Ja, här i Dalarna och runt Borlänge går det vågor på de större sjöarna. Det har kommit cirka 1dm snö och varit minusgrader en längre period.
Lånad bild😉

Lite vågat av de som åker långfärdsskridskor, som redan varit ute på flera av småsjöarna runt Falun.

Känner mig lite gungig fortfarande efter bilresan hem från Strängnäs igår. Det kom lite snö före Enköping och vid Sala och hemåt var det vintervägar. Tur man fick på vinterdäcken i veckan.😊
"Vatten" i knäna och vågor i håret. Ja, lite så i lördags då vi firade vår bror Kenth som fyllt 70 år. Trevligt att träffa släkt och vänner, och en av hans killkompisar från Södertälje Södra. Många minnen om bus, fester och gamla kompisar. Han tackade mig för att han fått flera pirkar och krokar av mig då på 60-70-talet. Haha, inget som jag kommer ihåg. Det var nog Hedenskogare🤔
Brorsan är en sann Djurgårdare och fick både tröja och halsduk från senaste SM-guldet i fotboll.

I september hade vi avslutning i Dvärsätt på vår kurs om andligt ledarskap. I vanlig ordning ingick en ceremoni,  den här gången med temat vatten.Vi var på en strand mittemot Frösön Storsjön,Östersund. Jag som är äldst och fisketokig, fick uppdraget att dela andra vatten från "heliga" källor med Storsjöns vatten. Hämtade även vatten från sjön som vi skålade med för att hedra jordens alla vatten, och vattnet i våra kroppar.
Lite vågat att gå ut i det kalla vattnet med stora vågor, men det gick bra. Ibland får man bjuda på sig själv, och jag hade torra kläder med mig.😊

Snart drar vinterns tävlingar igång, som jag har längtat efter.Snart har vi årsmöte och det finns mycket att diskutera om man vågar.

Dalarna har även haft höstens tävlingsmöte och bestämt stora DM och lagtävlingen, samt 3 serietävlingar. Programmet finns på Facebook, Daladistriktet Sportfiskarna och flera andra sidor.
Borlänge SFK arrangerar nyårsnappet 1/1, Runnmästerskap 23/2 och Borlämemästerskap 7/3.
Tack för idag, skall försöka få in lite bättre rutiner och skriva mer.