Positivt.......

Publicerad 2020-03-14 15:49:00 i Allmänt,

Den här så kallade vintern gäller det att trots allt vara positiv.😊 Det som är bra här i Dalarna är att sjöarna Runn och Ösjön och flera andra, fått vila ifrån fiske och tävlingar. Så även med många sjöar söder om Dalarna.
För mig  blev säsongen kort, DM, SM och lag-SM. Har ju svårt att få skjuts och vill helst inte köra ensam. Har även varit en fruktansvärd höst och "vinter" med många väderomslag, och blåst. Det har inverkat mycket på min kropp och mående. Det mest positiva är väl ändå att även min kropp fått vila. Det gäller att se det positiva, trots allt.
 Är så tacksam för de rapporter och resultat man läser på Facebook. Så intressant och roligt, också positivt. Ett stort tack till Timo och Calle som ofta har levererat livesändningar.

Nu till Corona, varför gå in i rädsla och hysteri. Jag lever som vanligt, men hälsar inte på hos barn och barnbarn, gamlingar om jag känner mig förkyld.
Borlänges vänstad är Wu-han i Kina, men tror inte någon varit där nyligen eller att någon varit här på ett tag. Har inte hört om någon sjuk eller smittad här i Borlänge.Men i Dalarna finns det några fall.

Ett tips inte bara nu i dessa tider utan allmänt vid halsont, förkylningar och maginfluensa är: hälften vin/alkohol och hälften kolloidialt silver. Det finns att köpa på hälsokost eller googla och skicka efter. Tillsätt även citron.😉 Till barn kolloidialt silver, citron och saft eller juice. Det tar död på virus och bakterier.

Idag är jag positiv, har fixat slingor på en väninna (folliehatt)😁, gått en lång promenad i det fina soliga vädret och haft en härlig stund framför tv:n med skidskytte och annat skoj.

Så nu hoppas jag att ryggen och min axel ska bli bättre. Kanske finns hopp om påskfiske eller Särnacup eller Sälen cup. Tiden får visa vad som är lämpligt.
Annars ser jag fram emot en bättre säsong nästa vinter, med bättre kondition och utan värk.
Vi hörs, var positiv!😍

Helgens pimpeltävlingar.......

Publicerad 2020-03-05 10:45:50 i Allmänt,

Nu på lördag arrangeras Borlängemästerskapet i pimpel på Svärdsjön,Linghed. Den ligger nordost om Falun cirka 6 mil från Borlänge. Tack till Lingheds FVO.
Ösjön har ju inte varit sig lik denna vinter, så ingen säker is där. Vi fick ställa in Nyårsnappet och sportlovfisket och nu är Borlänge mästerskapet flyttat.
Skyltat från Linghed mot gamla sågen.

Då Falubygdens SFK ställt in Falumästerskapet, isen på Runn har ju blåst upp minst 4 gånger denna vinter. Så nu arrangerar Ovansiljans SFK tillsammans med Ore FVOF pimpeltävling på Oresjön. Båda tävlingarna ingår i pimpelsports cup.

På Svärdsjön har jag bara varit en gång tidigare och det var på vårt KM förra året. Hade nog bara lite över kilot, men högsta vikt över 6 kilo. Så visst finns det fisk där. Har ju kommit en hel del snö, men idag är det plusgrader så det hinner nog sjunka ihop.

På Oresjön har jag varit två gånger för cirka 20 år sedan. En rolig sjö med gott om fisk, när de vill nappa. Där har det kanske kommit mer snö tidigare och nu i veckan den sista "snösmockan".

Skitfiske till alla som åker på tävlingarna.

Lagtävlingen.......

Publicerad 2020-03-04 15:30:00 i Allmänt,

Vi bodde i en stuga 1,5 mil utanför Torsby och på söndagsmorgonen hade det kommit cirka 1,5 dm snö och snöade för fullt. När vi ätit frukost och packat ihop allt bar det av mot sjön Letten för lag-sm.
Riktigt vinterlag på vägen och vissa sträckor oplogade. Allt gick bra och vi var framme i god tid. Påsar och lagkort hade jag fått dagen innan av Dalarnas tävlingsledare Stig och Anna-Lena hade fått sin påse. Så nu inväntade vi bara Barbro som skulle komma upp på morgonen och åkte med Lars från Bjursås. De var också ute i tid, så hon fick sin påse och bidrag från klubben. Skönt nu hade jag delat ut alla pengar till de som tävlade för Borlänge SFK.
Vi fick höra att en råk hade slagit upp tvärs över sjön och man fick bara gå förbi över land.
Tävlingsledningen kallade in de tävlingsledare som fanns på plats och de beslutade tillsammans att skjuta på tävlingen till 9.30 och även korta ner den till 3,5 timmar. Detta eftersom inte alla bussar kommit och många bilar som saknades.

Vår taktik i laget var att gå tillsammans och Anna-Lena ville gå en bit istället för att stå och vänta. Det lät bra.
Syrran och jag gick tillsammans ner mot starten och första biten var ju över den lilla sjön. Ett hemskt före, då den snö som kommit inte frusit fast. Utan man halkade och snö fastnade under broddarna. Benen kändes som timmerstockar och helt stumma.
Kände även av hjärtat och fick stanna och vila flera gånger, innan vi kom ner till starten.

När vi kom ner till starten blåste det rejält och snöade och snön hade drivit igen på vissa ställen och blankisfläckar här och där. Letade upp Anna-Lena och Barbro och sa att jag orkade helt enkelt inte gå så långt idag.
Hemskt på isen idag, hala isfläckar och drivor med snö upp till knäna. När man sedan borrat hål och blev blöt, så fastnade is och snö under broddarna. Man fick stampa och sparka och gå med korta, korta steg. Nu förstår jag varför jag har ont i tårna.😁
Monika och jag började på varsin isfläck och täckte ett större område. En man bakom mig fick bra och fin fisk i första hålet. Så jag backade bakåt, men ingen fisk. Flera värmländskor fanns i klungan bakom också. Så det kändes bra val av ställe.

Monika fick fisk i flera hål och jag hade inte haft något napp. Gick närmare Monika som satt längre in.
När det gått 45 minuter fick jag min första abborre. Kämpade på och borrade nya hål och provade gamla. Testade olika pirkar och krokar, tafs och till och med mormyska. Men fick inget flyt i fisket. Så när det var 1 timme kvar hade jag 3 fiskar.
Gick närmare land och lyckades få en till. Med tanke på de bonusfiskar som finns i sjön kämpade jag på, men stannade på 4 stycken.
Monika däremot hade mer än dagen innan så det var ju kul. Fick vänta en liten stund i målfållan innan Anna-Lena och Barbro kom. De hade i alla fall bättre än mig och Anna-Lena en lite större. Tillsammans vägde våra fiskar 941 gram och på det kom vi på 14:e plats. Bara att bryta ihop och komma igen.
Monika tillsammans med Maj och Eine lyckades komma 3:a i äldre Damveteraner. Så grattis!

Svenska Mästare i lag 2020

Herrveteraner                Södertälje SFK.             7734

Damer.                            Fagersta SFK.               3665
Herrar.                             Stångådalens SFK.      7537

Arto Jumisko, Timo Jumisko, och Bengt-Ole Boman, Södertälje SFK med dagens högsta vikt 7734 gram. Grattis!

I herrklassen skilde det bara 1 gram mellan första och andraplatsen. Till fördel Stångådalens SFK mot Hudiksvalls SFK.

Linda-Maria som körde vår bil var med i Fagersta SFK:s lag tillsammans med Lotta Engvall och Annika Skoog. De vann damklassen. Så Lotta tog guld båda dagarna.
Ture Fransson och Jörgen Andersson som åkte i vår bil kom 5:a i herrveteran tillsammans med Lars Gullstrand.

Nu kan jag lägga det här SM:et bakom mig, men alltid lika kul att kolla resultatlistorna i efterhand. De finns bl.a på www.sfktrekroken.se

Ha det gott, här vräker snön ner och + 1 grad. Helt onödigt.

Nedladdning........

Publicerad 2020-03-03 10:31:08 i Allmänt,

Nedladdning=återhämtning från SM i pimpel 2020. Ja, det blev en riktig tuff helg för mig. Så nu ställer jag nog in isborr och kont för i år.
Jag hade redan innan SM en värkande axel och ryggvärk med ischias. Har sedan början av  90-talet fibromyalgi så  denna höst och så kallade vinter med alla omslag, har varit hemsk med mycket värk i hela kroppen och trötthet. Nu gör jag allt för att kurera mig, med diverse hjälpmedel.
Vibrations bälte med olika hastigheter, elektrisk massagemaskin med rött ultraljud och vibration, rullande träband, magboy med magneter. Voltaren och counterpain linnement att smörja med och Alvedon invärtes. Sedan en ullmadrass med magneter att sova på och en spikmatta att ligga på korta stunder. Ja, knepen är många. Det som tog knäcken på mig denna helg var nog den långa vägen fram och tillbaka till starten och att jag borrar själv. Har ju ingen elborr och det blev många bomhål. Nu har jag gnällt färdigt.

Nu till SM som till slut gick att genomföras ett Stort Tack till arrangörerna som kämpat på.
Före start lördag.
Min syster Monika och jag gick tillsammans mot norra delen av sjön Letten. Vi började på udden av en stor ö och sjön var nog sänkt cirka 3 meter. Monika fick fisk i första hålet och jag i mitt tredje. Så det började bra.
Vi plockade en del fisk både i nya och gamla hål. Folk rörde sig en hel del fram och tillbaka, men fisket var bättre än väntat.
Solen ville inte riktigt titta fram den här dagen.

Fisket avtog så vi gick mot norra landet och började på en udde. Jag lite längre ut och på 6 meter och fick två bra hål som jag kunde gå tillbaka till. Vi kämpade på och fick några här och där. Större delen av tävlingen fiskade jag på tafs betad med lyspinkies och blodisar.
Ingången blev jobbig för mig, kände av hjärtat och fick stanna och vila flera gånger. Behövde inte ta någon nitrospray och Monika var bussig så vi gick tillsammans in, det var ju gått om tid.
Väl i mål så var det bara att konstatera att vi varit på fel ställe. Jag hade 1162 gram och kom på 14:e plats i Damveteraner och Monika kom 11:a i äldre Damveteraner på 636 gram.

Roligt att min lagkompis Anna-Lena Björkman kom tvåa, grattis. Vi skojade före SM, när vi båda missade DM att nu är det endast medalj på SM som kan ta oss till nästa års SM. Hon fixade det.😍

Svenska Mästare i pimpel 2020

Herrveteran.              Kurt-Arne Larsson.              4873

Damer.                       Lotta Engvall                         4711
Herrar.                        Anders Axelsson.                 7760
Anders Laxen Axelsson dagens högsta vikt med 7760 gram.

Måste också få nämna herrpallen med Anders Axelsson,Thomas Larsson och Jesper Dyberg, vilket lag till Nordiska nästa år. Det ser även lovande ut i de andra klasserna och det är Sverige som arrangerar. Då i Hudiksvall fick jag höra när jag lyssnade på podden på www.pimpelsport.se

I morgon talar jag om lagtävlingen.🐟🌨️