Pimpel-SM 1969.....

Publicerad 2013-12-10 09:55:00 i Allmänt,

22 mars 1969 gick bussen med Stockholms deltagare mot Hennickehammar utanför Filipstad på söndagen skulle vi pimpla på sjön Daglösen. Det var 5 st klasser, herr, dam, herrjunior,  damjunior och arrangör. Samtidigt gick en landskamp mellan Sverige och Finland med 17 herrar och 5 damer. Hur uttagningen gick till vet jag inte men det finns "stora" namn i startlistan.14 st herrar och 4 st damer räknades ihop Sverige vann med 888,5 poäng mot 304,5 poäng för Finland. På den här tiden så räknade man 2 poäng per styck och 10 poäng per hekto.
Man samlades i en fålla med startnummer på bröstet likt ett Wasalopp, ingen utgångstid utan alla rusade iväg och en del började borra på en gång. Pappa var med så vi gick iväg nästan 2 kilometer bort, det var trögt fiske och jag lyckades bara få upp 9 st. Fiskade mig tillbaka för att hinna in inom tävlingstiden, då det inte var någon ingångstid. Starten var vid Parkhallen i Filipstad så där kunde vi sedan byta om, för det var ju middag med prisutdelning på den tiden .JAG VANN och fick gå upp på scenen och mottaga en transistorradio, armbandsur, några pirkar, guldmedalj och en minnesplakett från Filipstads tidning, vilken lycka. Lars-Erik från Enskedeklubben vann herrjunior och vi blev fotograferade utanför hallen. Jag vann överlägset med 53,4 poäng, tvåan Christina från min klubb hade 24,5 poäng och trean Anneli från Borlänge hade 24,2 poäng.
Så här många hade vägd in i respektive klass, herr 268st, dam 69st, herrjunior 23st, damjunior 8st och arrangör 35 st.Jag hade fiskat på Hedenskogspirk, och varvat med rött garn med stockholmsgrönt och stockholms rött,gult och vitt. När man ville byta krok så fick man byta spö för några "häkten"  fanns inte.
Hemresan blev en upplevelse pappa Gunnar var överlycklig och "höll låda" med mikrofonen i hand sjöng han och "tungsteppade", ja ni som var med kommer nog ihåg. Själv hade jag det trevligt och satt  bredvid junioren Lasse Sundberg, bakom oss satt tvåan Christina. Så bussen åkte hem med 2 guldmedaljer och 1 silver.
Eftersom Christina vunnit året innan i Borlänge så fick hon åka, kanske att reglerna hade ändrats något för vi hade också med Annika som tävlade för Kungsängen, hon kom 8:a.Jag är glad att mamma och pappa sparade resultatlistan kul att läsa och första gången som duktige Kaj ifrån Kisa vann SM.
Idag är det nobelfesten så till kvällen byter man om och dukar upp en 3-rätters fram för TV:n,kul att se alla fina klänningar, smycken och håruppsättningar, man är ju gammal frissa.
Här blir jag omkramad av Tore Karlsson när jag kom ner från scenen, taskigt foto men alltid något. Vill inte lägga ut bilden på Lars-Erik och mig här....

Kommentarer

Postat av: Rosie Thörne

Publicerad 2013-12-10 14:52:34

Läste lite i mammas anteckningar ifrån DM 2/2 på Drevviken:Vikt 205 gr 12 st.5 olika pirkar hade en guld o silver med rött garn, vit, grön, gul bit på fick abborre på det. En svart dag då det gällde DM.
För mig gick det bättre jag vann min klass.

Postat av: Jocke Å

Publicerad 2013-12-12 21:23:46

Supercool blogg!!
Ser fram mot kommande inlägg:-)

Postat av: Rosie Thörne

Publicerad 2013-12-13 02:46:02

Tack Jocke, det kommer mer varje dag.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela