OS-Guld.......

Publicerad 2016-03-29 11:10:00 i Allmänt,

Joorååå, det blev OS-guld igår för mig i damveteranklassen på Storhamrasjön, eller ska vi säga OS-pimpeln alá Ovansiljans SFK. Jag har bara varit en gång tidigare på Hamrasjön!? Det var förra vintern på försäsongen och då var det en damklass och jag hamnade precis utanför prisplats.
Den här gången valde jag ett nytt ställe att gå till och fick sällskap dit på vägen av Kenth och Finn. Finn hade för dagen nya broddar och var lite rund under fötterna eller kan jämföras med att gå i högklackat. Tror nog att han gått in dem nu. Det var ju blankis när vi gick ut och när man skulle hem så hade isen löst upp sig i ytlagret och lite jobbigare. För övrigt så var det mulet och hård vind, solen kikade fram ett litet tag, men vinden kom från fel håll så det blev inget sola av.
Hade ju pimpat borren till fredagens äggstratävling på Bysjön,Grangärde, men kom inte iväg på den. Det fungerade i alla fall att borra med och utstyrseln satt kvar hela tiden, men nu har jag tagit bort den. Hur tokig får man bli....jaja barnasinnet finns kvar.

Började en bit ut från land och vi var bara tre stycken där som jag såg, en försvann ganska fort och den andra killen fick fisk direkt. Själv så fick jag fisk i fjärde hålet och innanför mina borrhål så var det flera gamla hål som jag sparkade upp, men fick bara en abborre där. Gick längre ut och fick några fina hål men bara smått. Killen som fått fisk i början försvann bakom nästa udde och andra fiskare kom från andra hållet. Trögt fiske,då man var tvungen att hitta de rätta hålen och då kunde man få sitta ett tag och hissa fisken upp och ner.

Innan vi gick ut så fick vi veta att all fisk räknades utom lake och gädda , men pris för största fisk och det var en timmes ingångstid. I veckan hade jag fått några nya krokar från Jocke, som jag ville prova och de var kanon. Fiskade med en Kaj-pirk och provade också en Hedenskogare med Bolanderkrok. Båda fungerade ,det gällde bara att träffa på fisken. Efter ett tag kollade jag klockan, faan bara tolv, var det tre timmar kvar? Det var ju en 5-timmarstävling.Nej, hade ju inte ställt om armbandsuret, så två timmar kvar,drygt. Dags att tanka lite vätska och chokladbit, ny energi nya tag.

Fäsa kom förbi hade inte fått så bra men gick mot mina hål där jag började och efter ett tag gick jag närmare honom och han fick mört. Så jag började fiska med Mankans diamant och en finsk mormyska, men inte den lilla blå utan en annan fin, som jag köpt av Pertti. Jag började också få mört och fortsatte tävlingen ut med det fiskesättet.
Jobbigt att gå in och väl iland så vägde mina fiskar 5201 gram och jag vann min klass, roligt. har ju tidigare bara varit med när tävlingen avgjorts på Oresjön, men aldrig lyckats. Niklas gick inte så långt som förra året, då han bara hade 7 sekunder tillgodo av ingångstiden. Med en 90-minuters fotbollsmatch i kroppen från söndagen och lite halsont och kanske en förkylning på gång,så fanns inte orken i år. Han var redan iland när slutskottet sköts.

När jag fått mitt pris så drog vi hemmåt på en gång,lite sliriga vägar och höga plogkanter,så skönt att komma iväg bland de första. Niklas och hans blivande fru skulle till Falun för att träffa några krögare inför bröllopet.

Mikael Engvall hade dagens högsta vikt på 15.112 gram och vann herrklassen,övriga klasser D Linda-Maria Lundin, HV Per Göransson, ÄHV Poppo Olsson, ÄDV  Ingrid Järnberg,ÄHJ Linus Axelsson, YHJ William Fakt, och så jag då i DV. Lagtävlingen  vanns av Hans Erlingsson, Tommy Muhr och Evelina Henrikssen på 27.630 gram. Alla resultat var snabbt ute på Ovansiljans SFK:s facebooksida.

Helt slut när jag kom hem och hänger framför TV:n när äldste sonen Stefan ringer och fått stopp på bilen i Borlänge på väg till Stockholm. Naturligtvis hjälper jag till med bogsering av bilen och sedan skjuts till Falun för att låna en annan bil. Ja, det blev en händelserik dag och hur jag mår idag är en annan "femma", mörbultat och värk i leder och muskler. Men det känns trots allt för jäkla bra med detta genrepet inför SM i Lycksele, men det blev ju inget djupfiske direkt. Talar om SM en annan dag!!!

Sommartider, hej,hej.....

Publicerad 2016-03-27 11:27:57 i Allmänt,

Då har vi skruvat fram klockorna en timme och får lite ljusare kvällar. igår så var det påsklunch här med lite småplock med skinka, rostbiff, gustafskorv, kalvfärsbiffar, lammgryta, ägg, tsatziki, tomatröra, potatissallad, gönsaker, kokt potais, kex och ostar och lite till. I skåpet med snapsarna i har det minskat betydligt och populärast var nog de ekologiska små godingarna.
Efter maten blev det kaffe och kladdkaka av choklad med grädde, sedan utdelning av påskägg till minsta barnen. Niklas skulle på hockey med ett gäng kompisar och då åkte även Mikael och Rebecka, Pantea fick sitta vid ratten den här gången.
Gott sammarbeta mellan syskonen Bäcke-Thim, när det bygger figurer på pärlplattan. Stefan och barnen stannade lite längre då mamma Helen jobbade kväll.När de åkt hem så hjälpte Elna mig med disken och när den var klar och vi segrat var det dags för en "köksmålla", en liten sup för gott samarbete. Sedan blev det lite vin och kex och ostar framför tv:n, som avslutades med "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann", innan det var läggdags.Filmen spelades delvis in i Byringe där pappa och mamma bodde som nygifta i den röda lilla stugan som visas i början av filmen. Där bodde de i över tre år och pappa jobbade vid järnvägen, syster Monica och broder Kenth föddes under den tiden.Sedan flyttade de in till Strängnäs, där jag föddes. Då bodde vi i en liten banvaktsstuga vid Ulvhäll och mamma passade bommarna, som skulle handvevas ner när det kom tåg.
Tuva plockade bland mina målade stenar och håller upp denna och säger  - Den ser precis likadan ut som det du klev på när de brände dig.Jag frågar har de bränt mig? - Ja, och jag tyckte det såg roligt ut och då brände de mig också, tillsammans med dig......Ojoj, dessa små själar som har "gamla" minnen kvar .Jo visst så var det nog. Det är sant att de allra närmaste i familjen och ibland vänner, så har man levt många olika tidigare liv tillsammans. Fast kanske i andra konstellationer man, kvinna, förälder, barn. Det är därför man känner mer kemi tillsammans med andra, precis som man kännt dem i hela sitt liv. Nog om detta, min teori och erfarenhet.
Kaninskinn på tork, som sedan skall blötas, mjukas upp, fettas in, borstas innan jag ritar mönster och tar fram symaskinen. Skall bli spännande framöver.

Lååång Fredag....

Publicerad 2016-03-25 23:37:00 i Allmänt,

Ja, det blev en lååång fredag så här på långfredagen. Vaknade på soffan i gårkväll med en duns efter flygfärden till Blåkulla. Hade missat de bästa tv-programmen. Så i morse när jag vaknat och ätit frukost så  kröp jag ner i sängen igen och kollade jag Black Widows på TV3 play.

Sedan var det dags att ta reda på kaninskin som ligger i diverse bad. Några som skulle tvättas och sköljas innan tork. De tre fina vita skinnen som jag hämtade nu i veckan skulle det tas bort hinnor och fett på, sköljas och sedan ner tillbaka i alunbadet. Det är många procedurer för att bereda dem och det jobbigaste är att gnugga och dra dem mjuka.Då skall de även fettas in så att de inte spricker. Ja, mycke äre, innan sista handen jobbat klart. Den stora utmaningen framöver är att sy handskar.
 Naglarna blev påskfina igår, något måste man ju hitta på när det inte blir något fiske. Resten av dagen har jag ägnat mig åt av att laga mat för i morgon så kommer sönerna med deras respektive,barnens farmor och barnbarnen på påsklunch.Det blir lite småplock och annat gott och för första gången har jag köpt lammstek.Tänkte att jag skulle vara bekväm och laga till den i lergryta, vilken jag aldrig brukar använda. Den stod två timmar i ugnen och var fortfarande seg, så jag kokade den i ytterligare tre timmar. Så nu är den mör, men det var den värsta djävla fårskalle jag mött, haha.Hela tiden var jag ivrigt iaktagen av katten som inte lämnade köket.

Sen skulle jag bara vila middag lite och vaknar av att Stefan, äldste sonen ringer. Shit klockan redan halv åtta så bäst att kliva upp för att kolla på Let Dance och sen blev det mer tv och här sitter jag nu och skriver. Såg rykten om höga vikter på Sporrsjön i Jämtland, på 34 kilo i herrklassen och över 26 kilo i damklassen. Väntar spänt på resultatlistan.

Ja, långtråkigt på långfredagen har det inte varit men många tankar till Er som suttit på sjön och pimplat. Förkylningen är bättre och jag är riktigt laddad inför Storhamra på måndag, kanske ses där.

Glad Påsk.....

Publicerad 2016-03-24 10:31:00 i Allmänt,

Jag vill börja med att önska Alla en Glad Påsk! Det blev ju inget Sjöboda, Hammerdal för mig i år, men läser om fisket ändå, med snabba resultat som redovisas på facebook. Tack för det! Det är ju tävlingar på roliga sjöar, som jag längtat till. I kväll är det tävling på Raftsjön, där man ofta får "fläskmörtar" och de gånger jag varit med där så har det varit regn eller snö. Så då har man kommit hem genomblöt och frusen, såg att det kanske skulle bli samma väder där uppe idag. Vi får hoppas för allas skull att ovädret drar förbi. Ja, många tävlingar och vissa dagar två stycken, både i området Strömsund/ Hammerdal och runt Bräcke.
Norröver finns ju också de populära tävlingarna Bybegspimpeln och Vikinganappet, med fina priser. Isarna här omkring börjar väl sjunga på sista versen, såg att 5-timmars på Åmänningen är inställd.
I morgon kör Grängesfirren Ågganappet, en tävling som gjord för mig. Då skulle jag kunna åka dit i "jobbarkläderna", som den  häxa och spåkärring jag är. Men med en förkylning i kroppen och en flygtur i kväll så blir jag nog hemma. Skulle nog bli svårt att få på broddarna på stövlarna också, sen skulle man väl trassla in sig i slängkappan,hehe.

Enligt programmet skall det vara tävling på Venjan på söndag, men ännu ingen info om den och jag kommer inte åka dit heller. Den stora tävlingen för helgen kommer att vara OS på Storhamrasjön på annandagen den 28 mars. Nytt för i år är ju ett vandringspris, skall bli spännande att se vem som kniper hem första inteckningen. Det skall vara bra före på isen enligt rapport och kanske broddarna går åt. Tävlingen ingår ju också i pimpelsports cup och lär locka många deltagare som strider i toppen och även hemvändande påskfirare från Jämtlandstävlingarna. Det blir nog den enda tävlingen för mig i påsk och otroligt nog har jag aldrig deltagit på den tävlingen tidigare, utan bara varit en gång tidigare på sjön.Sjörekordet har Laxen på över 15 kilo och det sattes förra året, för övrigt så leder han även cupen. Men det är många konkurrenter och det blir en spännande tävling som är mellan 10-15, alltså 5 timmar...får nog ta med en macka ut på sjön, hehe.
Ingen har väl undgått att det varit fullmåne och i natt när det var klart , så var den helt magisk. Passade på att ladda krokar och tafsar i fönstret. Svårt att somna och vaknade vid 2-tiden, gick upp för att dricka vatten. Då när jag kliver ur sängen hör jag hur låten som glassbilen spelar, går igång. Haha, tror visst att "småfolket " har fest under min säng. Jag har en låda med leksaker som mina barnbarn brukar leka med under sängen och den har inte varit framme på länge nu. So what in hell! Skrattade lite för mig själv, trodde först att ljudet kom utifrån, men klockan två på natten.......
Många pussar i påsk!

Idag är det 47 år sedan.....

Publicerad 2016-03-23 08:18:14 i Allmänt,

Idag den 23 mars så är det 47 år sedan jag vann SM i pimpel på sjön  Daglösen,Filipstad. En av mina lyckligaste dagar i livet. Fiskade tillsammans med pappa och Ivar Hedenskog, på ett ställe långt till höger om starten. Jag fick bara 9 stycken abborrar och trodde inte att det skulle räcka så långt. Tappade flera på vägen upp och fick naturligtvis skäll av pappa. Fiskade med små Hedenskogare S/K och S/M,med mörkt rött garn med gula och vita bitar av Stockholmsfärgerna. hade nog även min specialkrok rött garn och två färger av Stockholmsfärgen grönt.

Kommer ihåg att vi kunde gå in och få byta om i en sporthall (tror jag) innan den stora middagen med prisutdelining inne på Folkets Hus?, som låg i anslutning till arenan och sjön. Kanske att jag minns fel!

Innan middagen blev jag och Lars-Erik från Enskede utkallade och blev fotograferade med några påsar med abborrar, och fick veta att vi vunnit  varsin klass. Efter middagen var det prisutdelning och man fick gå upp på scenen för att ta emot prisen och Guldmedaljen. Jag fick en liten transistorradio, klocka och minnesplakett i pris. Att få en egen radio då var "stort". med den radion har jag suttit mycket med och spelat in band på min rullbandspelare, låtar från 10 i Topp som gick varje lördag. Det var tider det, har både bandaren och banden kvar. Nostalgi på hög nivå....
Det är ju också fullmåne idag, vilket infaller här i Sverige vid 13-tiden, i natt har det även varit en månförmörkelse. Kraften från fullmånen påverkar oss på jorden tre dagar innan den infaller och tre dagar efter. Det är därför som man kan ha svårt för att sova under dessa nätter. Vid den här tiden på månaden så har även polis,brandkår, ambulans och sjukhus extra mycket att göra. Folk slåss på krogen och fler olyckor inträffar, och många blir oroliga.
Jag tänder ljus för offren ,de skadade och deras anhöriga och känner frustration inför det som hände i Belgien igår. Det är för hemskt hur människor kan göra så, hur tänker man då.....troligen inte alls.

Vi måste komma ihåg att själva tänka positivt och se glädjen i det lilla och med livet. Det som sker, sker och du kan kalla det ödet eller den utstakade egna resan här på jorden. Livet går vidare, vad som än händer....

I morgon talar jag om påskens fiske, många kramar till Er Alla! Peace and Love!

Vårdagsjämning......

Publicerad 2016-03-22 09:41:00 i Allmänt,

I söndags så var det ju vårdagjämningen, vilket betyder att natt och dag är lika långa. Nu vänder det och dagarna blir bara längre och som "häxa" måste man ju fira detta. Visst skulle jag vilja ha vinter året om och kunna pimpla, men det är ju tjusningen med att bo i Sverige att naturen byter skepnad så många gånger. Man kan ju även ha roligt fiske året om med olika sorters fiske.
Vi var åtta stycken som samlats ute vid dansbanan vid Rommehedslägret, där fanns även en liten trollkarl med mantel och hatt, på tre år.Högtiden kallas även för Ostara och man välkomnar ljuset, solen och nytt liv i naturen. Min vännina Joanna  höll i trådarna, hon går en prästinneutbildning (har inte med religon att göra), så det här var en av hennes läxor.Det blåste kallt, så tur att jag tog dunjackan och täckjackskjolen på mig.
Här är altaret som stod i mitten och vi andra runt omkring. För mig är året som en cirkel som man kan dela upp i olika bitar, ett årshjul. Med i denna cirkel finns alla element, luft, sol, vatten, jord, och i mitten spirit. Alla väderstreck är också med och då blir det norr,nordöst,öst,sydöst,söder,sydväst,väst, nordväst.I alla väderstreck så finns det även gudinnor, djur, växter, känslor, energier som representerar oss  själva och moder jord. Därför brukar jag alltid när jag är på sjön ha koll på alla väderstreck och då är ju solen ett stort hjälpmedel, om den syns. Det kanske fler skulle behöva tänka på......
I Joannas nya hjul så finns även is med och det låter ju spännande för en fiskare. Så nu får hon lära om de olika riktningarna där många byter plats. Vi började med att kalla in allt i vår cirkel för dagen och Joanna använde en skallra enligt gamla traditioner, sedan trummade hon på sin magiska trumma och vi gick runt och sjöng olika sånger. Sedan fick vi varsitt magiskt frö som vi skulle drömma in något vi vill förverkliga, och detta frö befruktades av andra hemliga ingredienser.
Fröet fick vi ta med oss hem och det har jag nu planterat i en kruka som jag har står på mitt altare. När fröet gjort sitt, grott, växt upp och vissnat så gräver man ner allt i jorden igen....återvinning.Då får man anta att det jag önskade har slagit in, kanske att jag då kan avslöja vad min önskan är.
Bakom vårflickan finns den lilla krukan med nyplanterat frö och altaret klätt i gult.
Balans, manligt och  kvinnligt och snart är det ju påsk, så äggen måste ju få vara med, här ryska ägg och stenägg i agat.

Sedan fick vi ta en sak ur Joannas hemliga påse och jag fick en svart sten,obsidan med ett pentagram på, vilket Joanna förklarade betydelsen av. Hela ceremonin avslutades med ett starkt "vårskrik" som fick hästar att skena.
Nu var det mycket som var flummigt för en del, men naturligt för mig. Vi hörs!

Ejen och våren.....

Publicerad 2016-03-21 10:10:06 i Allmänt,

Lördagmorgon och jag vaknar redan före fyra, kollar ut och ser att det snöar, men fyy då. Idag är det pirktävling på sjön Ejen utanför Leksand. Känner även att något är på gång i kroppen med lite halsont. kryper ner igen och somnar om.När sedan klockan ringer så har det bara kommit ett litet lager av pudersnö. Gott om tid, tävlingen börjar inte förrän 11 idag så jag "lallar" runt i köket till tonerna och rösten av Lisa på radion, nice.
Jag åker med egen bil idag, Niklas med fästmö Pantea och kompisar har åkt till Sportfiskemässan i Stockholm. När jag kommer fram så är det mycket snö och halt på vägen så på med broddarna och så tar jag med matsäcken till sjön. I år så löser man kort i ett garage innan man går ner till sjön och där blir även invägningen och prisutdelning.Det blåser väldigt mycket nere vid sjön och jag går i lä bakom en liten stuga och där sitter många i "gänget" från Falun och Borlänge.Mycket snack och skratt, nere vid sjön säljer man lotter, korv,dricka m.m.
En hel del snö även på isen men många stora partier med hal is, så broddarna sitter inte i vägen. Jag har planen för idag klar och jag skall gå långt upp i viken mot dammen.Passerar sundet och i första viken där det är en jättestor sten sitter ett gäng och anglar, fortsätter ännu längre in och passerar många fina områden. Jag är ensam, för de som gick bakom mig har redan stannat. Hehe, det här blir ju perfekt tänker jag som idag till och med är utrustad med handduk då all fisk räknas.
Men upp som en sol och ner som en pannkaka, efter en timme har jag inte haft ett napp. Då har jag ändå fiskat över stora ytor både grunt och djupt. Så djupt att jag inte ens hade rev som räckte och borrade ofta två hål åt gången, för att de skulle få stå till sig. Så jag beslutar att fiska mig hemmåt och inte förrän jag kommer till udden in till viken där de anglade får jag första lilla abborren på fyra meters djup.De som anglade har gett upp och de tävlande som startade där har också dragit sig "hemmåt".
Kämpar på och får en här och där, hittade ett fint grund på två meter och närmare åtta meter straxt bredvid, men ingen fisk där eller i kanterna. Så när det är fem minuter kvar packar jag ihop, det är ju långt att gå till starten och en annan kille som var på andra sidan viken har redan tidigare börjat gå iland.
Vid invägningen väger mina stackars små abborrar bara 530 gram och idag skall det visa sig vara många gramstrider, vid prisutdelning. Tyvärr fick jag inte fylla på plånboken idag men kom hem med en fin skinnjacka från Italien !!!
Här är dagens segrare i klasserna Dam,Herr, Herrjunior och Damjunior som får sina penningkuvert och sedan får de i turordning hämta varupriser efter hur mycket vikt man har, alla från samma bord.Det är i alla fall en trevlig tävling som jag gärna återkommer till och varje sommar arrangerar man en metartävling i andra änden av sjön vid dammen.
Här är min jacka, tror att det är en herrstorlek och om skinnet är äkta går att diskutera, men för en startavgift på hundra spänn, helt ok.När jag skulle åka hem så tog jag genvägen via Dala Floda, men det blev en senväg, med grus, is och tjälskott hela vägen, så nu åker jag på att tvätta bilen.

På natten bryter en förkylning ut så man är så lagom mör, för på söndagen skall vi fira Vårdagjämningen med vänninan Joanna, Marie och några fler häxor. Fortsättning följer.....

Dags att följa med vintern hem och välkomna våren. Ja visst ja, säsongen är ju inte slut än på långa vägar, många fina tävlingar i påsk och så SM i Lycksele. Flera av fiskekompisarna börjar visst redan anlända till Sjöboda, Hammerdal för påskens tävlingar i Jämtland. Gissa om jag har ångest som skall vara hemma i år.......

Lite av varje.....

Publicerad 2016-03-18 13:01:30 i Allmänt,

Till helgen finns det många roliga pimpeltävlingar att välja mellan, Älvdalen,Kilafors,Hoverberg, Ejen, med flera.
Det gäller ju att kunna samåka också, och när inte det fungerar så väljer jag att åka själv till Ejen,Leksand som blir den närmaste tävlingen. Den här helgen är det ju också mässa i Stockholm som många åker till, hade ju varit roligt att uppleva den och träffa en massa gamla kompisar. Men man kan ju inte klona sig även om man vill.
Jag fick så fina tulpaner av syrran och de rusade iväg och blev så  långa, då klippte jag ner dem. Tänkte ta kort på dem och katten Chilla , men det var inte det lättaste. Fick fresta med lite kyckling och då blev det genast jakt, mat, mat. Idag springer hon runt benen och jamar, kokar de större abborrarna som jag fick i onsdags.Räknade alla och det var 229 stycken och de inte katten får, går till räven och korparna.
Hämtade kaninskinn i måndags och de håller jag nu på att bereder, vilket är en lång procedur med diverse vattenbad, som tar över en vecka. Sedan skall de torkas och mjukas upp,fettas in, vilket också tar sin tid.Jag har köpt lädernålar till symaskinen så mitt nästa experiment blir att sy handskar och fodra med fleecetyg, spännande och ett par är redan bortlovade,hehe.
Tassar på tork som skall bli nyckelringar eller hängsmycken med pärlor.Det börjar ju dra ihop sig till Påsk också och då blir det svårt att välja kvast. Skogskvasten,Nornornas turbo, Partykvasten, Frejas röda minikvast eller någon annan mini ala teskedsgumman,häxhatt eller huckle, Vem vet, se upp!!

Blev så jäkla less på håret nu i veckan, så då åkte saxen fram, sedan lite mörka slingor. Kanske blev i kortaste laget, men det växer väl ut, det är nog 10 år sedan jag var till frissan....kan själv.

Trevlig helg på Er , kör försiktigt och Skitfiske!

Jomenvisst.....

Publicerad 2016-03-17 20:58:50 i Allmänt,

Vad gör man en onsdag när solen skall skina och plusgrader ute och Falubygdens Sfk arrangerar tävling vid Karlslund på Runn.
Jo men visst ringer jag Bosse och frågar om skjuts och det gick bra. Så när han hämtat upp mig så åker vi till Finn och sedan bär det iväg till Falun. Haha, alltid lika roligt i bilen med mycket skratt och historier. Ganska många hade lockats till start denna fina dag.Här nedan en bild från båtklubben i Staberg där jag började fiska. Om man kollar noga så ser man skorstenen vid Roxnäs mellan öarna och hoppbacken vid lugnet syns också, lite till höger.
Jan-Olov och Bernt höll ställningarna idag med försäljning av kort och invägning. Vi gick ut vid 9.25 och började fiska 9.45 och slutade vid 14, med 30 minuters ingångstid. På morgonen var det bra att ha broddar på sig men under dagen löste det upp smälte, så lätt att gå. Nu går det fort, nästan all snö borta från isen, så vi får hoppas på kalla nätter och dagar framöver.
En hel del taktiksnack innan utgång och om material, visade mina tafspirkar och finska mormyskor för "pojkarna".
Vi var cirka 6 stycken som började i viken vid båtklubben, det nappade dåligt ingen fisk inne vid bryggorna. I tredje hålet får jag 5 stycken men inget runt omkring och flera av de tävland går vidare. Provar runt lite men gör ett hål lite längre ut och där......Där stod de, satt nog närmare 45 minuter i det hålet och fick ett till bredvid med flera i . Jäklar så roligt, det gick att hissa upp och ner och få igång dem att hugga i perioder. Det var bra storlek på dem så konten fylldes på snabbt.

Borrade runt och fick några här och där, men ingen riktig fart, men kunde gå tillbaka till mitt bonushål och plocka några till. Fiskade med en Hugo- pirk ända tills någon snodde kroken och då bytte jag till en Hedenskogare med samma krok. Kroken var Kurres Bolander och frestade även med pinkies, för att trigga igång abborrarna.

När det slutade nappa så gick jag ut där de satt några och plockade fisk, men runt 5-6 meters djup och små abborrar. Så när det är en timme kvar så beslutar jag att gå mot starten och slutade vid den lilla ön. Tyvärr fick jag endast 3 fiskar sista timmen. Jag skulle nog gått inåt i viken där jag var och letat efter fler bonushål.

Som tur var räckte det ändå till en seger i damklassen och påsen vägde över 5.9 kilo. Jonas vann igen på dagens högsta vikt 11.010 gram. Det var i alla fall en skön dag på isen, hoppas att det blir fler gånger,än får det inte vara slut häromkring.

Fortsättning följer....

Publicerad 2016-03-15 16:43:40 i Allmänt,

På lördagskvällen somnade man utan vaggsång, helt mör i kroppen efter fisket. Det blev inte lika tidigt iväg på söndagsmorgonen, bara in till stan för att hämta upp Niklas. Även idag så körde Monika, åhh vad skönt att slippa köra,tack,tack. Här nedan har vi området för söndagens fiske, men inga isbanor inritade.

När vi kom till Roxnäs så hade många redan kommit, så vi gick direkt och köpte kort och några lotter. När vi fikade så började vi prata med några killar i bilarna bredvid och några med Gotländsk dialekt. Så vi pratade med dem om lite fiske och Södertälje, Mälaren och fisket på den sjön.Det visade sig att en av dem var den som inte hämtade priset igår. Så efter tävlingen, precis innan de skulle sticka iväg till färjan söderöver så hann jag lämna över pengarna från lördagens tävling och de skulle komma tillbaka nästa år.

Monica och jag skulle även idag gå tillsammans och fiska och vi beslutade att börja i startviken längst till vänster. I efterhand kanske lite fel, men det var så många som började till höger och vi orkade inte gå några långa sträckor idag, ut mot Dejstolen. Niklas hade också sin plan klar sedan länge, trots att han fått höra att det inte skulle finnas något vatten i år på den platsen. Men det var många som tänkt likadant och det gäller ju att man hittar rätt och får de där bonushålen. Men tyvärr inget flyt för honom denna dag heller. Jag beundrar honom för att han trots allt fortsätter tävla och visst lär han sig hela tiden något nytt.

Det såg ju lite spännande ut där vi började, med några mörtstugor, men att det var så djupt ända intill kanten visste jag inte. Monica fick fisk i första hålet och för mig tog det till tredje innan det högg. I det hålet satt jag en bra stund och abborrarna hade mask på sig och då har de ju stått still. Tänkte att det här blir fint det, bara att borra tätt på vissa fläckar, men det var bara i det hålet.Sedan var det som vanligt borra, borra kämpa och leta.

Till höger om starten var det en stor klunga så vi var just då glada att det inte var så många runt oss. Men det värsta var att det inte heller var så gott om fisk. Kämpade på både i nya och gamla hål och fick till slut ihop 4060 gram som räckte till en tredjeplats.Monica hade 2490 gram men fick inget pris, men hämtade åt några kompisar ifrån Södermanland.

Det var bra att Faluklubben fått låna våg av oss i Borlänge för det var inga köer när vi kom iland för att väga. Däremot tog det lång tid innan prisutdelningen kom igång och många åkte hem innan. Man skulle ju räkna ut sammanlagda vikten för båda dagarna och kora bästa herre, dam och junior.

Jörgen Andersson hade 11.190 gram och gjorde en dubbel med högsta  vikten även på söndagen med bara 5 grams marginal till näst högsta vikten vilket Karl-Olof Wikström hade på 11.185 gram. Bästa dam blev Kristina Larsson med 7720gram och även idag segrade Erik Bjurström bland juniorerna med 4634 gram.

Här är dagens segrare DJ Anna Liss 4026 gram, YHJ Dennis Eriksson 2094 gram, ÄHJ Erik Bjurström 4634 gram, D Malin Granström 6555gram, H K-O Wikström 11.185 gram, YDV Kristina Larsson 7720 gram,
 YHV Jörgen Andersson 11.190 gram, ÄDV Ann-Kerstin Norgren 6470 gram
och ÄHV Bernth Andersson 8935 gram.

Här är Bernth från FK Knallen som åkte med i bussen med Knuttes gäng och honom har jag känt sedan början av 80-talet. På den tiden  bodde jag ju i Södertälje och jobbade som brevbärare och tävlade på Postmästerskap runt om i landet. Bernth finns även med högt upp i flera prislistor från SM i pimpel, om man läser tillbaka genom åren.
Ett snabbt adjö av Knut och sedan åkte vi hem innan prisutdelningen var över och hann hem och se uppgörelsen på skidskyttet, mellan Bö och Fourcade. Riktigt spännande där Norge vann.
Som vanligt en av de bästa fiskehelgerna på året och man längtar redan till nästa år. Det som i år var väldigt förvirrande för de tävlande som skulle köpa startkort var fördelningen av åldrarna i klasserna, då det var de gamla reglerna som gällde. På inbjudan står även att yngre juniorer är t.o.m 12 år, vilket skall vara 15 år. Hoppas att man till nästa år håller sig till Sportfiskarnas åldersindelning och man vet aldrig, den kanske hinner ändras igen efter deras tävlingsmöte.Nu har jag talat och gnällt klart för idag, pust...mycke äre!

Bråttom....

Publicerad 2016-03-15 07:31:00 i Allmänt,

I gårkväll när jag satt och skrev om Borlängemästerskapet så var jag nog både trött och hade allt för bråttom. Antingen håller jag på att bli senil eller ordblind hehe. Tyckte att jag läste igenom texten flera gånger innan jag skickade iväg den, men det fanns ovanligt många stavfel och även siffror fel då Britt från Enköping fått över 33 kilo.
Det var en hektisk dag igår från att ha varit en lugn morgon med frukost med syrran innan hon åkte hem mot Strängnäs.Beställde nya fiskebyxor, då de jag nu har börjar vara lite för varma i vårsolen. Sedan var jag iväg till Norsbo för att hämta kaninskinn och tassar som jag fixar lite med. Efter att varit med runt till några av utställiningskaninerna och sett hur det går till när de får mat så gick vi in. Klippte Eva och lekte lite med Ronja deras lilla taxvalp.Innan jag for vidare till Borlänge för att köpa nya fiskestövlar och kolla på en lägenhet.
Återkommer senare med Falumästerskapet.

Den här killen hämtades i höstas ifrån Frankrike och är lika snygg som en viss fransk skidskytt. Han kommer snart att få en fästmö och då blir de snart många fler snyggingar........

Härliga dagar.....

Publicerad 2016-03-14 20:53:00 i Allmänt,

Då skulle det bli dags för de traditionella pimpeltävlingarna Borlängemästerskapet på Ösjön vid båthamnen och Falumästerskapet på Runn vid Roxnäs.

Min syster Monica kom upp redan på torsdagen så vi skulle hinna med lite shoppingrundor och det var ju väldigt längesedan hon var här i Borlänge. Så efter lite mat så tog vi först lilla rundan och till kvällen blev det lite mys med rött vin och tilltugg.På fredagen var det dags för stora rundan på Kupolen, men vi sparade många slantar som brände i plånböckerna, då vi knappt hittade någonting.

Lördagmorgon och tidigt upp för att hjälpa till att plocka fram allt till försäljningen av startkort, korv, läsk m.m.
Niklas hade åkt i egen bil för att kolla upp så att avruskningen fanns kvar eller sätta upp nya ruskor. Jonas hade inte hunnit med att kolla en av gränserna, så han bad Niklas att göra detta. Själv hade jag privatchauffören "Svarta handen" och vi for in i dimman.

Men solen var på gång och när allt var upplockat,sjökartor, banderoller,reklam och flaggor uppsatta så var himlen blå och solen började värma lite, då det på morgonen var -9 grader på platsen. Min uppgift blev att sälja lite lotter med fina priser och syrran hjälpte till vid försäljningen tillsammans med Per( Jonas pappa ),och Åke och Lars sålde startkorten.

Jonas plockade fram tävlingsklockan dagens pokaler och Cupens pokaler till bästa herr, dam och junior, samt Sven Bergkvists vandringspris till dagens högsta vikten.
Pokalerna till Borlängemästerskapet var sponsrade av Roger Vestli på Metebutiken och det tackar vi för. Deltagarna  börjar komma och efter ett tag kommer Smålandsbussen med Knutte och tävlare från Skåne, Småland , Västergötland. Samt flera sörmlänningar, andra angränsande distrikt och våra egna dalatävlare samt även tävlare från Gotland. Mycket skratt och många kramar och sedan lite fika.

Det drar ihop sig till utgång och Monica och jag hade beslutat att prova ett nytt ställe och det hade även Niklas som skulle gå långt idag. Som vanligt ett ombyte av kläder när jag väl kom fram och på med ullunderställen. Efter ett tag går solen i moln och återkommer inte mer den dagen, trots att vädergubbarna lovat att den skulle lysa. Utan det började blåsa och var stundvis ganska kallt, det var nog många som var för tunnklädda idag.

Hur gick fisket då? Nja det nappade inget vidare, utan som vanligt denna vinter borra, borra och sedan kunde man få ett bra hål emellanåt.Hade ju fått nya pirkar i veckan från Kajpirken som jag provade och är helnöjd med dem.  Folk börjar tidigt röra sig runt omkring, så denna dag skulle visa sig bli trögfiskad, i alla fall där vi var. Till slut fick jag ihop drygt 2 kilo, som räckte till en andraplats och Monica hade 946 gram och kom femma på det i sin klass.
Dit Niklas gick var det ingen fisk och han valde fel kant när han fiskade sig hemmåt, så ännu en erfarenhet rikare.
En gammal bild tagen från udden vid Ornässtugan,men lika vintrigt var det på sjön denna dag.

Vi skyndade oss iland för att hjälpa till med sortering av kort och lottförsäljning. När invägningen var över så skulle bara alla kort kontrolleras en extra gång, så jag gick ut och fick tid att slappna av en stund.Sedan fixade fotfolket fram kuverten som Åke och Lars gjort i ordning innan de gick ut på sjön för att fiska. Tyvärr så hamnade  några kort fel, som kunde rättas till under prisutdelningen.Bra att ni tävlare är vakna, trots att vi inte hade några kontrollremsor på korten.
  Så en liten stund att andas innan Jonas ber mig att hjälpa till vid prisutdelningen. Bara ett kuvert som inte hämtades vid prisutdelningen, och han var ifrån Gotland och hade åkt därifrån. Men den storyn får ni senare.

På torsdagens shoppingrunda hade jag hittat en passande "Guldkeps" som jag köpte till Jonas. Erik hade ju i veckan skrivit på pimpelsport om just Jonas, Mr 100% som vunnit 14 tävlingar denna vinter och jag tyckte även att han borde bli uppmuntrad för allt jobb han  lägger ner inför alla tävlingar, och då även SM i pimpel 2014 inräknat. Så när han kommit till herrklassen och fått sitt pris, så får han även sin keps.

Allra bäst var Jörgen Andersson  i YHV som hade 6915 gram som var dagens högsta vikt.

YDJ   Ronja Leijon                  206 gr

YHJ    Hugo Enling                 398 gr

ÄHJ    Erik Bjurström            1530gr    Högsta vikt juniorer.

Dam    Linda-Maria Lundin     3930 gr   Högsta vikt damer

Herr     Janne Funestig           6845 gr

YHV    Jörgen Andersson       6915 gr  Högsta vikt herrar

YDV    Britt Lindström            3736 gr

ÄHV    S-O Holmberg             5840 gr

ÄDV   Rose-Marie Frisk          1832 gr

Övriga resultat kan man läsa på www.borlangesfk.se eller på facebook Borlänge SFK och även på www.pimpelsport.se

När alla börjar åka hem så är det dags att plocka ihop, tack till alla som hjälpte till denna dag. Ingen nämd och ingen glömd.
Fisken på plats i släpkärran,det blev inte lika mycket som vanligt och en del stora abborrar utsorterade.
Nedmontering av tält och en man på varje ben och det var ju inget tvåmanstält direkt. Sedan hem och då gick vi direkt på efterätten som bestod av björnbärsglass, bananer och en kaka, samt en iskall Jäger. Efter melodifestivalen så var det bara krypa till kojs, och i morgon så talar jag om Falumästerskapet.

Ett litet vitt paket med........

Publicerad 2016-03-10 19:00:00 i Allmänt,

Ett litet vitt paket med fina pirkar.Tack  Kaj för de fina pirkarna, kommer att bli både spännande och bra att ta till framöver. Nu är jag inte längre orolig inför SM , utan jag är så glad.
Gå in på www.kajpirken.blogspot.se  och kolla in Kajs pirkar och beställ via mail.Det är lite väntetid  innan leverans, då han har "lite" att göra, men det är det värt. Du kommer inte att ångra dig, själv så fiskar jag mycket med hans pirkar och det är ingen hemlighet.
Spännande kombinationer att prova och även några tafspirkar, som jag inte tidigare provat. Är så nöjd med de pirkar jag tidigare beställt och namnet är Hugo.
Gyllene tider -  Strålande tider. Nu laddar syrran och jag inför helgens tävlingar, Borlängemästerskapet på lördag och Falumästerskapet på söndag. vi syns väl?

Borlängemästerskapet........

Publicerad 2016-03-09 18:35:00 i Allmänt,

Till helgen är det åter dags för det traditionella Borlängemästerskapet i pimpel, en tävling som jag deltagit i sedan slutet av 60-talet. Tävlingen är på lördag den 12  mars och ingår i "Slaget om Runn", en cuptävling över två dagar för på söndagen kör Falubygdens Sfk Falumästerskapet vid Roxnäs.

Borlängemästerskapet arrangeras på Ösjön med start vid båtklubben, samma startplats som alltid och där SM i lag 2014 gick av stapeln. Startkort och all försäljning,och  invägning sker nere vid bårhamnen, där vi även har tillgång till toaletter. Tävlingen är mellan 10-14, med 30 minuters utgångstid och 45 minuter in. Bara abborre räknas och den skall ju dödas direkt den kommer upp och vägas in is och snöfri utan  "sprattel".

1500:- till bäste herr,500 :- till bästa dam och 300 :- till bästa junior, förutom det så blir det pokaler till klassegrare och penningpriser. Lotter kommer att säljas med "fina" priser, samt hamburgare,korv med bröd och läsk m.m.

Jonas har idag varit ut och kollat ruskningen inför lördagen och på sjön är det ungefär 10 cm snö och isen är 40-50 cm. Tjockare ju närmare land man kommer och med lite stöp, men det skulle bli kallare så det kanske hinner frysa ihop. Tror att vädergudarna står på vår sida med sol på lördag.
Knuttes gäng är på gång och åker redan vid 8-tiden ifrån Knutte efter att en del bjudits på frukost med smörgåstårta och dryck.Stannar på flera ställen utmed vägen för att hämta upp fler glada "pimpelsugna" fiskare och naturligtvis skall det bli roligt att träffas igen.

Tänkte även tralla som Tjorven -Idag kommer Pelle med båååten, men jag trallar -I morn kommer Monika med biiilen. Det ska bli roligt, shopingtur på kupolen och fiske hela helgen.

Alla hälsas Välkomna till  Borlängemästerskapet och Falumästerskapet och Slaget om Runn, två trevliga dagar på Ösjön och Runn. Skitfiske till alla,vi ses.

Motion, motioner....

Publicerad 2016-03-06 10:30:40 i Allmänt,

Helgens motion har utövats i TV-soffan, med skidor för hela slanten.Idag är det ju Vasaloppet som pågår för fullt. Verkar gå tungt i spåren med lite nysnö och de flesta kör ju utan valla och stakar sig fram. Brr vad jobbigt.
Själv så har jag dragit på mig en inflamation i axlarna efter vinters tävlingar med mycket borrande och slit på isen. Det kanske även är dags för mig med en elborr. Jag har ju en arbetsskada i axlarna efter många år som brevbärare. Axeln skulle nog behöva opereras, då det hela tiden blir inflamationer som behöver behandlas med akupunktur med elstötar.

Motioner, såg nu i veckan tack vare att Kaj Hagström är uppmärksam och la ut på facebook att Sportfiskarna nu har lagt ut inkomna motioner på deras sida www.sportfiskarna. se  Finns under "om oss" och "demokrati"  i punkt 7 , Handlingar till kongressen 19 mars 2016.

Kongressen behandlar ju inte tävlingsfrågor, så förbundsstyrelsen föreslår att hänskjuta dessa till
tävlingsmötet.

Många intressanta motioner så ta er tid att läsa igenom alla. Många bra motioner och många med flera förslag i samma motion. Omöjligt att bara rösta ja eller nej, och det blir nog svårt att bena ut alla förslag. Men det är ju duktigt folk i ledningen så det kommer nog bli bra i slutänden.

Flera motioner som innehåller ekonomi med höjda startavgifter på SM, som kommer att öronmärkas till landslagen i pimpel och mormyska.VM-kval i mormyska under SM:et, lika åldersindelning i mormyska som i pimpel och mete.

Förslag om färre klasser i pimpel och mete, från nuvarande 10 till 6 klasser. Man återgår till de gamla klasserna Hj,Dj,H,D,Hv och Dv. Dessa klasser förekommer ju på Nordiska Mästerskapet.

Flera olika förslag om åldersindelningen  i junior,senior och veteranklasserna. Någon motion om att gå ner till att man är junior t.om. 17 år, precis som på min tid som junior.Verkar vettigt, inte så lätt för en 12-åring att tävla mot en 19-åring. samtidigt som det är tufft att som 18-åring gå upp till seniorklassen.

Ett förslag att man skall slå ihop herrjuniorer och damjuniorer, om jag förstått rätt. I mina ögon ett dåligt förslag, precis som att slå ihop dam och herrklasserna till en klass.Det finns ju inte samma fysiska förutsättningar.

Flera motioner med olika lagförslag att gå ner från 4 till 3 lagmedlemmar.Procentsatsen till SM finns också med i många olika motioner. Maxmått på stora abborrar för att äterväxten inte skall hämmas. Om det röstas igenom så borde alla tävlande ha en egen mätsticka, kanske något man skulle kunna skicka ut till alla medlemmar tillsammans med tidningen Svenskt Fiske?

Flera motioner om att släppa elborrar helt fritt utan handikappkort och den bästa motionen av alla att förbjuda GPS och mobiltelefoner under tävling. Naturligtvis får man använda telefonen vid någon olycka.
Mycket att bita i inför tävlingsmötet och jag rekomenderar alla att läsa igenom motionerna och diskutera med era fiskekompisar, så vi får bra regler som är lätta att följa.Nästan så att mormyska kan bli intressant även för mig, har aldrig provat den tävlingsformen. SM i mormyska avgörs ju den här helgen på Mälaren vid Torshälla, skall bli roligt att läsa resultaten därifrån,finns ju många kompisar med där.

Mera Sportlov....

Publicerad 2016-03-04 10:48:16 i Allmänt,

Barnbarnen Dennis och Tuva har ju varit hos mig några dagar och roligt har vi haft. Först så var det ju sportlovsfiske för Dennis och sedan hämtade vi Tuva, som också skulle få sova över här.
Hos farmor så är det inte köttbullar som gäller, utan får man välja så blir det farmors pannkakor med jordgubb eller hallonsylt till. Många pannkakor blev det och Tuva stod på en stol bredvid och hjälpte till att hälla upp smeten i stekpannan.
Lekparken var perfekt trots snön,det var ju inget vidare väder igår när det snöade.Till och med skatorna har haft kul här. Nere vid bäcken så var det lite porlande vårkänsla i alla fall och fåglarna kvittrade på.
Full rulle på syskonen.

Flera filmer och mys med fika har vi också klarat av. Sen ville Tuva gå igenom och prova flera av mina nagellack som den lilla prinsessa hon är.

Till kvällen så skjutsade jag hem barnen till Falun igen och senare på kvällen kom pappa hem som jobbar i Stockholm. När mamma jobbar natt och pappa är borta så sover Dennis och Tuva på nattdagis,bra att det finns.Men så skönt att slippa när det var sportlov.

Roligt att se på facebook att Ovansiljans Sfk haft sportlovsfiske med många deltagare, med fina priser och pokaler. Hoppas på bra återväxt inom fisket det behövs.

Nu till helgen finns fler tävlingar att välja på, men jag väljer att vila mig i form till nästa helg med Borlänge och Falumästerskap.

Sportlovsfiske Borlänge Sfk......

Publicerad 2016-03-02 22:26:59 i Allmänt,

Varje onsdag på Sportlovet har Borlänge SFK arrangerat pimpelfiske, så länge som jag kommer ihåg, och vi flyttade hit 1991. Det här året tänkte jag ta med mitt barnbarn Dennis för första gången. Han har bara varit med ut på pimpel några gånger tidigare. Jag brukar ju jobba med och dela ut startkort och gå runt ute på sjön för att hjälpa till där det behövs.Så tidigare har det inte passat och det rätta intresset har inte funnits hos grabben.
Upp tidigt för att hämta Dennis som bor i Falun, sen hem och packa ur bilen och ta med fiskekontar och borr. Dennis skulle få låna sin pappa Stefans gamla kont och några av mina spön. Kom till sjön före 10 och då hade redan Jonas och Dan borrat upp många hål.

Tävlingen är mellan 11-13 så tävlande började snart komma för att hämta startkort och påsar. Många barn, med föräldrar och mor och farföräldrar som varit med flera år i rad dök  upp och även en del nya ansikten.
Lång väntan innan starten och det blåste riktigt kallt, så Dennis får gå och sätta sig i bilen en stund.
Det kommer inte lika många barn som det brukar men till slut så väger i alla fall 18 stycken in fisk. En del har då redan gett upp och åkt hem.Här är lite bilder på det spridda startfältet på sjön.
Dennis fick 4 stycken i andra hålet, men började frysa om fötterna, han hade glömt sina stövlar hemma och var nu blöt om fötterna. Inget bra så vi åkte hem till mig och på med flera par strumpor och sen fick han låna ett par läderstövlar av mig. Sen går vi ut på sjön igen och han börjar få fisk igen och fick till slut upp 11 stycken som vägde 198 gram, trots att vi missat halva tävlingen.
Det finns fyra klasser flickor 0-10 år,flickor 11 år och uppåt, pojkar 0-10 år , pojkar 11 år och uppåt. All fisk räknas och alla som fått fisk får medalj och de som vinner får även en pokal. Högsta vikten idag hade Evelina Hampus med 600 gram.Här är dagens resultat:

Flickor 0-10 år

1 Elias Nilsson 546 gram  2 Adam Liss 364 gram  3 Andreas Liss 272 gram
4 Gunnar Ny 224 gram  5 Dennis Bäcke-Thim 198 gram  6 William Fakt 180 gram
7 Elias Ström 10 gram

Här är dagens yngsta segrare William Berggren och Madeleine Liss, som båda har välkända pappor som tävlingsfiskar och själva tagit många segrar.
Dennis var både stolt och glad över sin medalj och efter tävlingen åkte vi till Falun och hämtade lillasyster Tuva 4 år, som kanske kan få följa med nästa år. Nu ska vi mysa några dagar och i morgon blir det pulka och lekparken, och gofika förstås.

Peace and Love....

Publicerad 2016-03-01 09:06:32 i Allmänt,

Peace and Love, gott folk! I år skall jag för första gången gå på PeaceandLove -festivalen som är i Borlänge 7-9 Juli. Festivalen arrangerades för första gången 1999 och växte sedan under många år framöver.Förutom alla artister som uppträder så arrangeras även många föredrag. En stor folkfest som livar upp staden under några dagar i Juli varje år.
Festivalområdet har varierat under åren med scener inne i stadskärnan och på senare år en bit utanför centrum, runt Folkets Park. 2013 blev festivalen inställd, men har sedan återkommit, först i liten skala men nu har den växt . Det kommer att finnas många fina artister med i år, så det kommer att bli en upplevelse.Får väl ta på mina hjärtformade solglasögon och spela cool.....
Den här bilden tog jag när mamma och jag hade kommit hem från SM i mete Norsjö 2011. När jag skjutsade hem henne så åkte vi förbi campingen på sportfältet och såg "spåren" av festivalen. Traktorer som körde ihop berget av sopor, efter alla campare. Många skiter ju i att ta med sig hem tält,stolar,bord, sovsäckar och mycket annat.Så campingbiljetter kan man också att köpa.

Jag kommer ihåg ett år när jag och min väninna Joanna kom hem från England och skulle åka tåg hem till Borlänge. Då var det stopp i Uppsala och vi fick vänta på buss i över en timme. Med fanns många ungdomar som skulle till Borlänge och släpade på tält och packning, för det var dagen innan festivalen skulle börja.Förseningar och väntan i Sala och byte av buss, så när vi kom till Borlänge hade campingen stängt.....undrar vart alla tog vägen den natten. Men fint väder och är man ung och festsugen så spelar det väl ingen roll.

Jag bodde ju under många år i Forssa, en stadsdel i Borlänge som ligger ganska nära festivalen och då kunde man sitta ute i trädgården och lyssna. Nu när jag bor cirka 7 kilometer från centrum så hör jag ändå musiken, eller ska vi säga dunket.

Det var min vännina Marina som undrade om jag inte skulle hänga med,så nu har hon fixat biljetterna och det firade vi med att fika på Peace and Love-cafeét inne i centrum i fredagskväll.Ett trevligt café som är inrett i lite gammeldagsstil.
Så mer fred och kärlek till jorden, det behövs och framförallt....Tänk positivt, då går allt så mycket lättare.

I morgon är det åter dags för sportlovsfisket på Ösjön,den här bilden är från  förra året.Det är nog lite bättre förhållanden med snö på isen i år. Rapport kommer.