Snöat inne......

Publicerad 2017-04-28 12:10:47 i Allmänt,

Lite av vintern kom tillbaka i början av veckan, och jag skulle skjutsa Elna till Falu lasarett. Stora flingor föll på måndagskvällen när jag la mig.
På tisdagsmorgonen var det rena rama vintern utanför fönstret och jag hade ju bytt till sommardäck. Så lite orolig var jag. Men "stora" vägarna var bra, så med lite lägre hastighet än i vanliga fall så gick allt bra.
Jag har "snöat inne" på att kolla på VM i snooker som visas på Eurosport. Nu har man kommit till semifinaler, som  visas dag och kvällstid. Men de går även i repris flera gånger.
Riktigt spännande och tuffa matcher, så skickliga killar som hanterar sina "köer" på de mest otänkbara sätt.

För övrigt så har jag kollat på många fiskeprogram på TV 4 sport, fiske, fiskedrag, jakt och fiske m.fl.
Svenska program med skickliga fiskare som åker runt i Sverige och övriga världen. Anlitar duktiga guider som kan sin sak. Oftast släpper de tillbaka fisken de får och ibland avslutas programmen med att de tillagar någon fisk som de sparat.
Bra och man blir riktigt sugen på att prova fler typer av fiske, och man lär sig mycket av att titta.
Ute så snöar det igen, riktigt Aprilväder senaste veckan med sol, regn, snö och hagel. Ha det gott och jag fortsätter kolla på snooker, tur att jag är "ledig".😉

Tiden går.....

Publicerad 2017-04-22 16:06:00 i Allmänt,

Tiden går och snart dags att ta fram metspön. Ute är det väldigt blåsigt, måste vara kallt att meta. Nu i helgen premiär i Söderhamnsån, där får de nog vara vinterklädda och hålla i sina spön ordentligt.
Trysilcup i pimpel går också av stapeln denna helg och även sista tävlingen i pimpelsports mormyskacup. Det ska bli intressant att läsa resultaten.
Själv var jag ut en sväng till Ösjön, Ornässtugan och Uvbergsviken. Det blåste hårt och gick vita gäss ute på sjön. Lite snö och is i kanterna på skuggsidan och väldigt lågt vatten.

Uvbergsviken, såå blåsigt, blev ingen promenad......

Tog en sväng till Torsång också, kan vara bra att se hur botten och strandkanten ser ut inför metesäsongen.
Snart kommer väl vårfloden från Dalafjällen och då fylls vattnet snabbt på igen.
Annars så har det varit lugnt på fiskefronten ändå sedan SM i pimpel. Påsken gick fort och man var ju så lagom avundsjuk på de som åkt till Jämtland. Vid rapporterna därifrån så såg man sjöarna framför sig. Men jag har inte varit med där starten var på Vikfjärden. Nästa år måste jag nog åka upp.....
Påskdagen bjöd jag på lunch här hemma, och måste konstatera att jag blir mer och mer lik mamma. Alldeles för mycket mat, har fått ätit rester i flera dagar.
Vi hörs, ha det gott!

Färdigpimplat......

Publicerad 2017-04-09 10:42:11 i Allmänt,

Ja, nu är det färdigpimplat för min del. Visste sedan tidigare att det var inställt på Venjan på påskdagen.
Det kom även besked om att OS-pimpeln, på Hamra är inställd.Lös isörja överst och bara 20 cm stöpis, som minskat fort de senaste dagarna.
Även Sälen Cup som det var tänkt att den skulle arrangeras igen,  har man varit tvungen att ställa in.
Hade ju varit roligt att åka till Jämtland över påsken, men man kan inte vara överallt.
Nu blir det påsklunch här hemma istället, det var längesedan som vi träffades allihop. Blir ju gärna så när man fiskar på helgerna och barnen jobbar skift eller borta i veckorna.
Nu fokuserar vi på fred och kärlek, trots det tråkiga som hände i fredags. Vi lever på vår planet jorden och vi är ett folk......så tänk positivt.Var rädda om varandra, kram.

Björnees kamp.......

Publicerad 2017-04-07 09:45:00 i Allmänt,

På lördagens individuella tävling på pimpel-SM på Burträsk utkämpade Björnee från FK Forellen en riktig kamp.
Hade under tävlingen på flera "gäddor" som han lyckades skaka av.....
Träffade på Pentti Harmaala som haft stora på som slitit av tafsen och borrar ett hål cirka tio meter därifrån. Då får Björnee på en gädda till och svär. Den drog ut reven och gick inte att skaka av hur han än försöker, fram och tillbaka. Till slut drar han troligtvis fast den i iskanten och Forsling kommer till hjälp.
Obs! Lånad bild från för-SM.

Han har en kroklossare med sig som fästs runt reven och efter mycket stötande så lossnar gäddjävulen. Nu kan Björnee dra upp hela "skiten", och upp ur hålet kommer kroklossaren och en stor abborre.
Denna abborre vägde över 1,3 kilo och undrar hur det var med de andra "gäddorna" som han skakat av.Hur som helst så tror jag inte Björnee skakar av någon fisk i fortsättningen. Jag önskar honom och alla andra som skall till Jämtland i påsk Skitfiske. Där är det gott om gäddor eller jag menar storabborrar, önskar att jag kunde varit med.
Hur gick det då på SM för Björnee, jo han kom femma, grattis! Här nedan också en lånad bild av herrveteranerna  på och utanför prispallen.

Fortsättning SM.......

Publicerad 2017-04-06 09:51:58 i Allmänt,

Vi kollade klart på prisutdelningen, visste inte hur det gått för Linda-Maria som var med i damlag tillsammans med Lotta och Ingela. Men Norabussen hade redan åkt och det blev ingen medalj.
Ner till bilen för att byta om och på med skor. Nu återstod den långa resan hem cirka 70 mil. Vi hade sällskap med Morelius och kompani och första stopp blev i Örnsköldsvik, för lite mat.
Där byttes Jonas och Berndt av och killarna är ju lika snabba på pedalen som på sjön, så resan hem gick fort. Nytt stopp i Sundsvall för tankning och lite fika i Valbo, där Jonas övertog ratten igen.

Efter att släppt av Erik så var vi hos Jonas vid 23.30, sen hem och packa upp. Så i säng vid 00.30 och sov som en stock och klev upp tidigt, smidig som ett kassaskåp.
Skönt att man kunde ta det lugnt och sov i omgångar hela måndagen.
För några veckor sedan gjorde jag en "spell"- önskning, och ni förstår säkert att den innehöll att få kliva upp högst på pallen. Nu slarvade jag bort den chansen, när jag tappade två stora fiskar. Kämpade i alla fall hela tiden ut.Det sista som överger en är hoppet. Får vara nöjd med min sjundeplats, den bästa placeringen på många år.
Jag är glad över att vi lyckades bli trea i lag och får vara med i Stockholm nästa år.
Förberedelserna var det inget fel på, förutom för tunn tafs på lördagen. Annars fanns alla fiskesätt i konten pirk med olika trekrokar, tafspirkar med olika tafsar, tre olika mormyskor, två balanspirkar.Metmask, maggot, pinkies i diverse färger och blodisar fanns också med, och allt provade jag......
Chokladbitar, blåbärssoppa och en flaska med resorb.Intag på morgonen av mina medeciner och vitaminer och mineraler, och en rejäl frukost på hotellet.
Compeedsalva för trasiga "abborrhänder" Counterpain för värkande muskler,"bögsalvan" för att slippa frysa om händerna.Valhalla en styrketår innan maten och för en bra sömn. Nu var man ju så slut ändå, så med sömnen var det inga problem.Halstabletter, som fiskar upp en rosslig hals.
Fick en fin "flaska" levererad från Småland på lördagen, men den är fortfarande oöppnad.Silverabborren fanns runt halsen och kartan hade studerats i detalj.
Nu blir det nya tag och mitt mål är att bättra på konditionen och gå ner i vikt.
Ber om ursäkt att jag inte hann skriva igår som jag lovat, var barnvakt åt barnbarnen. Vi hörs.

Pimpel- SM 2017 Lag.......

Publicerad 2017-04-04 19:14:00 i Allmänt,

Upp tidigt då tävlingen var en timme tidigare på söndagen och allt skulle packas och med till bilen på morgonen. Frukosten serverades samma tid 06.00, men vi gick ner lite tidigare och ställde oss i kö,Så efter frukosten var det bara att hoppa i fiskekläderna. Lagpåsarna hade jag delat ut tidigare och startkort och den stora påsen hade jag hand om.
Det snöade ute och temperaturen var runt nollan, så riktiga vintervägar när åkte till Burträsk.Vi gick igenom lite taktik innan tävlingen och Lillemor skulle stanna i starten och Britta ville gå iväg en bit. Så Anna-Lena och jag gick tillsammans ut i startviken på höger sida ungefär i jämnhöjd med sundet ut till gårdagens vatten. Det var mer snö på isen så broddarna fick vara kvar i bilen och det var halt under snön. Flera halkade och ramlade, men peppar,peppar så klarade jag mig utan att ramla.
Det var lite grunt där vi började och vi såg ingen som fick fisk så vi drog oss ut lite. I fjärde hålet så får jag en liten rackare och Anna-Lena sitter längre ut och får fisk. När jag kommer fram till henne berättar hon att hon blivit av med pirken på fisk. Vi borrar runt och letar och hon får några här och där. Efter ett tag drar vi oss in närmare land på vänstra kanten. Jag får ingenting så jag går närmare starten och sedan ut i mitten av viken igen.

Det är många damer som fiskar där från olika klasser och en del får fisk.Klockan har nu hunnit bli 11.30 och jag har bara en fisk. Borrar nya hål och går i gamla och får en till, fiskar med pirk och trekrok och varvar med pirk och tafs. Ser efter ett tag ett oborrat område och går dit och får några små. Borrar lite nya hål och går sedan tillbaka till ett av mina och då hugger det i en större fisk. Efter lite lirkande så får jag upp den en ful abborre på cirka 5 hekto och får en till runt hektot.Ser på håll Anna-Lena som gått tillbaka på högerkanten att hon får lite fisk och Britta är också lite längre bort.
Här är mina fiskar.......
Tar några foton när tävlingen är över och det har slutat snöa. Pratade med några funktionärer som berättade att längst upp hade de fått mycket fisk och grunt. Jag blev så glad för jag visste att vårt herrlag från Borlänge med Jonas Gustafsson,Berndt Berggren, Per Morelius och Erik Södergårds, skulle gå dit.När de väl kom iland och såg de andra lagen ta upp sina påsar så var det nattsvart. De tyckte att de fiskat bra denna dag, jämfört med gårdagen och hade en vikt på 9005 gram.Med det kom de bara på en 18.e plats, så tyvärr.
Nu är alla iland i rätt tid och eliten kom sist in som vanligt.Det var ett fint område som vi var på med gamla byggnader, och lokala försäljare, hamburgare, och korv, dricka m.m. Sedan var ju naturligtvis Vestlis på plats och Leijon. Stugorna i bakgrunden kunde man hyra , så där bodde en del av de tävlande.

Sista "knäppen" upp från målområdet med mördarbacken som kändes extra tung efter två tuffa dagar på isen.Här kommer Jörgen och Per.

Denna dag får jag 7 napp och 7 abborrar, full utdelning och tur att några var bonus. Vi går iland och samlas för invägning och vi har alla fyra fiskat jämt, många små men några bonus. Tänk om Anna-Lena fått upp den som snodde hennes pirk.När jag väger in så ligger vi trea på vår vikt 2807 gram. Så det blir en spännande väntan innan prisutdelningen börjar. Det här fotot är innan prisutdelningen då vi ännu inte vet hur det gått.
Lillemor Arvidsson, Anna-Lena Björkman, jag Rosie Thörne och Britta Ivansson.

Svenska Mästare i lagpimpel 2017:

Hv    Sfk Wasa                 10907
D      Norsjö Sfk 1               6985
H      Svegs Sfk                21747    Dagens högsta vikt

Alla resultat finns på www.ssfk.net  Vi får tacka Skellefteå Sfk och Urban Olofsson och hans "gäng" för ett bra arrangemang och snabba resultat ut på hemsidan och facebook.

Hur gick det för oss då? När de började ropa upp vikten för tredjeplatsen i damveteran så visste vi att det gått bra, så det blev brons till oss.....yiippii.
Vi fick förutom bronspengen en vit toppluva och en Västerbottenost. På lördagens individuella tävling var toppluvorna svarta,till de som fick pris.

Hehe, satt på förmiddagen och skrev ett liknande ännu längre reportage på mobilen och laddade ner lite foton och lyckades trycka bort allt. Så det var bara att börja om från början, alltid lär man sig något.Ha det gott!

Fortsättning följer......i morgon.

Pimpel-SM 2017 individuellt.......

Publicerad 2017-04-04 13:20:00 i Allmänt,

Resan gick ju bra och på fredagkvällen var vi ut och åt mat. Det var fullt på flera ställen men till slut så hamnade vi på Allstar, och jag tog en pasta Alfredo, mycket mat och gott. Orkade inte äta upp allt och man var mätt när man vaknade på lördagsmorgonen. Men frukost måste man ju ha, skulle ju bli en lång kämpig dag och klockan skulle ringa 05.30.

Torsdagens hockeymatch mellan Leksand och Mora visades på alla storbildsskärmar, och vi visste ju hur det gått. Lite taktiksnack och jag hade kartan från Burträsket 1995 , med mig.
När vi kom tillbaka till hotellet så träffade vi Stig, så vi fick våra påsar och startkort. Upp på rummet och plockade i ordning alla fiskekläder och kont till i morgon. I säng rekordtidigt 21.30 och laddad inför morgondagen.
Efter frukosten på lördagen bar det iväg till Burträsket tillsammans med den andra bilen. Väl på plats så på med broddar då det var halt på parkeringen.Runt och hälsade på en massa fiskekompisar, som man träffade på.
Min plan för dagen var klar och tänkte mig ner mot vänster tvärs över sjön, utanför en liten ö.Nu snöade det och blåste kallt och sikten blev sämre och sämre. Osäker om jag var rätt men vi var tre stycken som började på samma plats och längre till vänster fanns en större klunga.
De andra fick fisk och jag fick min första i tredje hålet, en liten rackare. Efter några till hål så fick jag några till och de var lite större. Skulle beta på lite nya pinkies, men asken var borta ur fickan.
Stora snöflingor föll och jag gick tillbaka och letade vid mina gamla hål och fem hål tillbaka låg den nästan helt översnöad,suck. Men jag blev glad.
Fortsatte mitt fiske där jag varit och får en liten abborre sedan hugger något stort och tungt som sliter av mormyska som satt under min tafspirk. Jag hade varvat mitt fiske med pirk och trekrok och tafsfiske, och det nappade på båda. Fanns det fisk under så nappade de på en gång.
När jag tappat den stora så ner med balanspirk, ny tafspirk och vanlig pirk, men inget mer. Gör ett nytt hål några meter bakom och får på något stort som också sliter av tafsen. Går tillbaka till första hålet och får en trehektos abborre som är betydligt lättare än de jag tappat.
Eftersom flera av de jag fått haft mask på sig så borrar jag runt och letar lite. Går även tillbaka och plockar i gamla hål. Folk kommer och går och snön har lättat lite.
Fisket avtar och jag ser en liten klunga tvärs över sjön som suttit ganska stilla. Beslutar att gå över dit och nu har klockan hunnit bli 12.30. Då det är halt och snön fastnar lite under broddarna så sätter jag på borrskyddet och går över.
I tredje hålet får jag två fina abborrar och fiskare runt omkring får också fisk, det gäller att komma direkt på dem.
Jag kämpar på och borrar hål och det känns inte roligt med dessa elborrar som snabbt tar sig genom isen....Isen var ju tjock cirka 80-85 cm och tur att det inte var stöp.
Trötta ben som till slut tar mig in till målfållan, trots att mina broddar är bra, så går man och spänner sig och "nya" muskler får jobba.
När jag väger in säger de att det var bra, hade 1368 gram och på det kom jag sjua och de delades ut sex pris.
Bra att alla juniorer som fått fisk fick pris. Annars tycker jag att det var få priser i de stora klasserna där det också bara delades ut sex pris.
Glädjande att John Arvidsson från Borlänge Sfk vann äldre herrveteranklassen. Han fyllde 80 år förra lördagen och körde med egen bil hela vägen upp tillsammans med fru Lillemor, min lagkompis.
Tvåa blev Lars Wadlund från Leksand.
Linda-Maria Lundin från vårt sällskap kom femma i damklassen.
Svenska Mästare i pimpel 2017:
Yngre damjunior.    Josefin Andersson.
Yngre herrjunior.     Lucas Strömberg.
Äldre damjunior.     Julia Hägg.
Äldre herrjunior.      Axel Larsson.

Dam.                         Marie Björklund.
Herr.                          Anders Bergman
Damveteran.            Yvonne Wallin.
Herrveteran.             Rolf Andersson
Äldre Damveteran   Saga Gustafsson.
Äldre Herrveteran.   John Arvidsson.

Stort grattis till alla segrare och medaljörer, resultaten finns på Skellefteå Sfk:s hemsida.   www.ssfk.net

Då väntan och prisutdelningen drog ut på tiden blev vi lite sena tillbaka till hotellet. Men det gick bra att få flytta fram kvällens buffé, så vi hann duscha och fixa till oss. God mat och många skratt bland trevligt sällskap. Efter maten så gick vi ner till puben och tog en öl.
Efter lite matrialvård och knyta om tafsar och pirkar, så blev det tidigt i säng. Sov som en stock och nya tag till söndagen. Fortsättning följer ......