Eldsjälen Åke.......

Publicerad 2014-04-15 17:11:18 i Allmänt,

Nu ska jag skriva om eldsjälen Åke Bolander, han är ifrån Leksand och bär ofta sin mössa ifrån Leksand. Åke bodde många år i Södertälje och var ordförande i Södertälje Sportfiskeklubb i 20 år. Bor numera i Västmanland och figurerar ibland som tävlingsledare och speaker.
Åke var med och spelade basket redan från 1963 och bildade basketklubben som fick sitt nuvarande namn 1968 Södertälje Basket Boll Klubb, SBBK.Jag kommer ihåg att de även kallades De Gröna. Även hans döttrar har spelat basket i många år och Lena har även tävlat i Södertälje Sportfiskeklubb. Han var ofta speaker på SBBK:s hemmamatcher i Täljehallen. Vi har frågat Åke om han kan komma och vara speaker på Pimpel-SM 2014, som nu kommer att gå i början av februari nästa år. Detta för att avlasta vår ordförande Jonas Gustafsson som kanske behöver vara på många andra ställen samtidigt.
Åke har spelat ishockey 2 säsonger för Södertälje SportKlubb, det var åren 1965-1966. Han hade nummer 19 på tröjan och spelade 22 matcher och hade inga utvisningsminuter, alltså ingen slagskämpe men väl så rapp i mun. Jobbade i Stockholm vid den här tiden så svårt att hinna med att satsa på elitnivå. Så då fick det bli Enhörna och IK- Tälje, med sammanlagt 35 år med hockeyn och hur många timmar det blivit inom basket går nog inte att räkna? Åke brukar ordna med resor upp till Jämtland under påsken och jag pratade med honom i morse, jag har ju varit med där två gånger tidigare. Man blir ju lite avundsjuk när man hör hur mycket abborrar som dras upp och äts upp. Förra året och i år bor de i Strömsund och fiskar och tävlar där och senare även runt Hammerdal. Jag kommer skriva lite om mina upplevelser i Hammerdal om några dagar.I vinter har Åke som många andra åkt upp till Dalarna för att tävla då det varit dåligt med is söderöver, här hämtar Åke pris vid Insjön.
Så nu ser vi fram emot att få höra Åkes stämma på SM nästa år, med glimten i ögat och med mycket humor. Ni vet väl att han vunnit Borlängemästerskapet i pimpel och är ägare till en Gustafspingla. Så se upp i påsk ni som tävlar mot honom.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela