Åren 1988-1990.....

Publicerad 2014-01-08 12:33:00 i Allmänt,

På våren 1988 så blev min sambo värvad av Nyköpings Bangolfklubb, ungefär samtidigt kröp våldet i Södertälje närmare min familj. Min äldste son blev attackerad av en grabb på 7-8 år, med ett järnrör i huvudet. Vi fick tag på grabben och följde med honom hem till sig, en syster öppnade och vi frågade efter hans föräldrar. Hans pappa var inte hemma och hans mamma kunde inte svenska. Hon fick i alla fall komma till dörren och dottern fick tolka, vi berättade vad som hänt och de svarade bara att grabben var så bråkig att han inte fick vara inne hemma. Jag är inte rasist på något sätt, det finns många fina utländska familjer. Men det finns gränser och Södertälje var nog inte så bra att växa upp i, så vi beslutade att i april flytta till Nyköping. Fiskeåret -88 har jag redan berättat om så här blir lite om följande år. I mammas anteckningar från 1989 finns beskrivet om pimpeltävlingar fram till februari sedan är det bara ifrån Dalarna och Hälsingland.På slutet står det -Har varit en bra säsong fast det inte fanns några isar här omkring.SM i pimpel blev inställt det här året, i april -89 fick jag min yngste son Niklas så jag hade inte varit med upp till Dalarna något, sen bodde vi ju i Nyköping.DM i kustfiske så fick jag silver, och SM skulle gå i Karlskrona. Jag ammade ju Niklas, så han och min man var med. Tack vare en lagmedlem som fått fisk och vann guld individuellt så fick vi guld i lag, själv hade jag bara några små napp på bottenmete. På fotot så är Niklas 3 veckor men redan nyfiken av sig och stark i nacken.
1990 började Södermanland med DM-serie i pimpel och ett DM från -89, i serien så vann jag guld själv och i lag. SM som blev inställt -89 gick nu i januari på Mälaren, Enköping, det blev nog ett öppet SM då södra Sverige inte haft några isar. Där vann Jan-Olov Lindgren från Falun herrklassen och vi fick silver i lag. I Mars så gick lag-SM på Vikasjön, Falubygdens SFK och Borlänge SFK var arrangörer, tror att vi kom på femte plats. Pappa hade kört oss upp och hem igen för att åka upp med lite nya deltagare till söndagens individuella tävling som skulle gå på Ösjön, Borlänge. Det var jag, min son Stefan, mamma och Åsa, syrrans dotter. Straxt utanför Borlänge började det regna och vi hade inga regnkläder med oss,skulle ju bli fint väder. Då klippte pappa hål i svarta plastsäckar som vi trädde över huvudet så vi fick lite skydd. Stefan och mamma gick åt ett håll och vi andra ut bortom Lindö. Det nappade väl inget vidare, jag blev i alla fall 12:a och var den enda av oss som fick pris. Jörgen Storm vann herrklassen och sedan dess har han inte borrat ett hål på sjön trots många tävlingar som hållits där. Han kommer nog fullfölja sitt löfte till sig själv för jag tror att han hoppat av herrlaget men tänker vara coach till Ovansiljans juniorer, och det är ju bra för dem. Det skulle bli kallt till helgen och framöver så nu håller vi alla tummar för att det blir isar på SM-sjöarna.
Mamma vid gästhamnen på Trosametet, första metardagen -89.

Kommentarer

Postat av: Storm

Publicerad 2014-01-08 22:51:06

Jag bryter aldrig ett löfte !
Härliga rader Rosie :-)
Hae't Gött !

Svar: Tack, ja det är rätt Jörgen håll det ! Kommer så småningom att skriva om Sveriges bästa tävlingsklubb finns 4 stycken tänkbara, så håll koll.
rosietalar

Postat av: Rosie Thörne

Publicerad 2014-01-17 12:20:03

Gun-Britt Magnusson vann Damklassen på SM i pimpel 1990, på Ösjön, det var andra gången som hon vann.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela