Året 1999 och lite till......

Publicerad 2014-01-26 11:27:00 i Allmänt,

Hösten 1998 hade jag blivit omplacerad inom posten, hade ju haft problem med mina axlar i många år. Fick ganska tidigt höj och sänkbara sorteringsfack till mitt distrikt som brevbärare, satt som säljare inom närservice för företag och i projekt att ha samlingsställ för postlådor. Men i november -98 kom jag till reklamationer för paket, och där hade jag hand om postöppning, sortering av inkommande post, och jobb vid dator med försenade paket m.m. Jobbade halvtid och var halvt sjukskriven, att sitta vid dator 4 timmar när man redan har problem med axlar och nacke var inget bra. Det höll några år, så i Januari 2001 när det skulle bli en neddragning och omläggning så fick jag gå, berättar mer om det senare. Nu fiske: -99 så hade dalarna DM-serie vi var i Venjan, Bysjön, Grangärde, Björken, och Ryssa, Siljan. Jag fick silver individuellt och i lag, så nästa år skulle man i alla fall få vara med själv. SM 1999 gick i Vimmerby, Småland och vi bodde på en fin Herrgård och hade åkt ner i minibussar ifrån Borlänge. På lördagen gick lagtävlingen och vårt lag delade på oss, Kerstin och Inger stannade i starten, Marianne gick på höger sida och jag till höger men på vänstra sidan. Det var stora berg och flera "kanoner" som tänkte börja på samma ställe, så det såg ju lovande ut. Men det var inte många som fick fisk så det blev att leta sig tillbaka på vänstra sidan och jag lyckades inte få så mycket. När jag kom iland så hade de som satt i starten fått bra med fisk. Men tyvärr så kom vi på den förargliga 4:e platsen med 184 gram till bronset, hmm. Mamma hade också varit i starten och fått bra med fisk så hennes lag kom 3:a, tillsammans med Hilkka Pekhola, Lisa Hällbo och Anne-Marie Hellström. På söndagens tävling så stannade jag kvar på Herrgården, mina "gamla" svärföräldrar Elna och Loffe bodde nere i Järnforsen, Virserum, och Loffe skulle komma och hämta mig. De flyttade ner -88 från Södertälje tror jag och det var ju inte så ofta man kunde hälsa på. Så jag tillbringade dagen hos dem och sen skjutsade Loffe upp mig till tävlingen, så jag kunde ansluta och åka med minibussarna hem. Herrklassen vanns av Esa Kölegård, Fränsta och damklassen av Gunborg Dahl.Hemresan gick bra och inga extra stövlar kom med, jag köpte med mig en handgjord vägglampa i keramik med formen av en fisk, som minne av tävlingarna. En del jular så kom Elna och Loffe upp till Borlänge och bodde hos oss. På annandagen -98 så snöade det väldigt mycket och när jag var ute och skottade fick jag en idè. Så jag skottade upp en yta på gräset där jag brukade ha mina utemöbler stå. Hade mina utesoffor på verandan så de tog jag ut sen skottade jag ihop ett bord i mitten. På kvällen tände vi upp med ljus, värmeljus, tomtebloss, klädde på oss och tog kvällsfikat utomhus. Vad grannarna tänkte struntade vi i.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela