Vacker fisk.....

Publicerad 2016-01-27 10:51:00 i Allmänt,

Abborren- perch, är en vacker fisk och jag tog lite extra bilder på min fina abborre som jag fick i söndags. Den vägde 995 gram och jag fick den på 6 meters djup på en Hedenskogspirk 45 S/M med en Kurrekrok,Bolander nr 16.
En spännande upplevelse innan jag visste vilken sorts fisk det var som nappat. Efter flera utdragningar av reven kunde jag få den ända upp till hålet och då såg jag att det var en abborre. Ett utdrag till och sedan så kom den rätt i hålet och jag körde ner handen och fick upp den utan att ha tagit fram huggkroken.
När jag rensade den så var simblåsan väldigt stor och så även romen. När jag tagit ur inälvorna också så var det inte mycket fiskkött kvar, så jag delade den mittitu och stekte den så i smör, utan att filéa den.
Skall man tro på spågubbarna så blir det en vinter med snö och kallt i tre- fyra månader.
Det allra märkligaste var att den var helt tom i magsäcken, fanns inte spår av någon annan föda. Så det kanske var en befrielse för den att få dö i mina armar,hehe. Men lite synd med all rom och nya små abborrar.
Av romen stekte jag romkakor,tog bort hinnan,ett ägg,lite mjöl och ströbröd,hackad rödlök, salt och citronpeppar. Som jag rörde ihop och klickade ut små kakor i stekpannan, det blev jättegott. Det är ju svårt att annars steka rom från stora fiskar.Stekt abborrom har alltid varit en av mina favoriter, men gärna från lite mindre fiskar.
Nu har jag tjatat färdigt om min abborre och den är uppäten. Fortfarande genomförkyld så smaklökarna hade ju kunnat vara lite bättre. Men både katten och jag är nöjda.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela