Det man bjuder in.......

Publicerad 2018-04-20 10:08:00 i Allmänt,

Man lär så länge man lever. I höstas när jag plockade bort sommaren fick mina möss stå kvar och jag klädde bara in glashyllan i plast.
Jag hade sommarens blommor i en plastsäck, som jag inte  "orkade" gå till skogen med. Sen kom snön och allt blev bortglömt.
Nu när snön smält undan skulle jag gå iväg med säcken.Den var lite blöt när jag tog tag i den och ur säcken kom en liten råtta som smet iväg. Svansen slog emot min handled och tröjärm som blev blöt. Usch!
 
Stänger balkongdörren och ut  i badrummet av med tröjan, tvätta händer och och handleder.
Lite ångest över att ta ut säcken och jag som ofta vädrar och ingen katt längre.....Tog tag i det nu i veckan, ruskade om säcken och ställde ner den.Hela säcken börjar vibrera och plötsligt sitter råttan längst upp och stirrar på mig, men springer snart iväg.
Har tagit fram en till säck som jag trär över den andra, då jag inte vet om den är söndergnagd i botten. Tippar i säcken och ut kommer en liten unge som sticker iväg.
 
 Fort in, stänga balkongdörren, på med jacka och stövlar och håller hela tiden ihop säcken. Hade lite gammal ljung på framsidan som jag snabbt slänger ner i säcken. Sen bär det av till skogen runt hörnet med stora steg.
Väl framme i skogen tömmer jag ut allt ur båda säckarna.
Ut springer en fem,sex ungar.....utan mamma. Känner mig elak, men de har ju sitt bo någonstans och mat finns överallt. Annars blir de väl mat åt någon annan.
 
På kvällen har jag svårt att somna, tänker på alla små mössen och mamman. Nu har jag i alla fall städat och skurat balkongen.Tur att man inte blev allt för rädd och nu vädrar jag inte via dörren längre utan den är stängd. Så man lär så länge man lever.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela