50 år sedan.......

Publicerad 2018-08-23 15:39:00 i Allmänt,

Snart är det 50 år sedan det första SM-et i mete arrangerades, närmare bestämt 6 oktober 1968.
Det kallades förbundsmästerskap eftersom det inte hade varit några uttagningstävlingar innan, men samma status som SM.
Det arrangerades i Dalälven vid Dala Husby med start och prisutdelning på ön. Det var cirka 600 platser utmärkta, då man inte visste hur många som skulle komma. Lottning på morgonen och det var -6 grader. Jag fick börja på samma sida som kyrkan och fick en liten braxen, mört och abborrar.
Gick senare ut på ön där kossorna gick och timmerstockar flöt runt och iland. Där stod Eira Wahlgren som vann damklassen och drog löjor, hon hade flest fiskar av alla.
 
Man räknade två poäng per styck och 10 poäng per hekto.Jag lyckades vinna damjuniorklassen. Kommer inte ihåg om vi var bara två stycken i min klass.
 
Sven Bergkvist Borlänge Sfk och Henry Åström från Hedemora, två eldsjälar var med och arrangerade och prisutdelare var Saff:s ordförande Helge Blomqvist från Örebro.Det här var innan förbundet bytt namn.
Det var bara 4 klasser herr, dam, herrjunior och damjunior. Cirka 150 stycken till start trots den kyliga morgonen.
 
Nu till helgen avgörs SM i traditionellt mete i Nyköping, skall försöka göra ett nytt försök att stå överst på pallen.😉
Det har varit en händelserik sommar, kommer att skriva mer om det framöver.....nu när jag är tillbaka. Ha det gott och Skitfiske till mig och alla andra som tävlar i helgen.😊

Kommentarer

Postat av: Lenita

Publicerad 2020-01-19 00:27:30

Så häftigt! Eira är min mormor ❤️ har du flera bilder? Känner igen några utav dessa som hon visat mig uppe i stugan i Säternäs :) Vi var ofta där och fiskade. Min första regnbågsforell fiskade vi upp tillsammans när jag var 5 år haha!

Ha det gott! :)
Lenita

Svar: Ja, jag tror jag har något från Finland och Finnkampen. Både Eira och Arne så trevliga och snälla. Vi tävlade tillsammans under många år i Stockholm.❤️
rosietalar

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela