Pimpel-SM 2018......

Publicerad 2018-02-12 07:39:00 i Allmänt,

När vi efter mycket snurrande i Märsta på fredag eftermiddag så hittade vi First  hotell och checkar in. Det fanns buffé även på fredagskvällen, så vi tog det. Då slapp vi ut och leta efter något matställe.
Så redan 20.00 låg man nerbäddad i sängen och kollade på TV, inget festande och bra förberedd. Här ska fiskas "Mälarfiske" i morgon.
Tidig frukost då varken jag eller Arvidssons vägg i vägg kunde sova. Perfekt och inga köer.
 
Åkte ut till startplatsen och jag gick direkt ner till Roger och Magnus vid Vestlis. Hade ju lovat att hjälpa till vid försäljningen, och vilken rusch det blev. Lite svettig och väl uppvärmd avbröt jag  för att slänga i mig en macka och kaffe fick jag av syrran som var på plats. På med broddar och fiskejackan.
Vi hade en plan inför dagen men avvaktade utgången och när så många drog iväg utåt, så bestämde vi oss att börja nedanför slottet. Innan startskottet stod vi och pratade med Hasse Larsson och Åke Bolander. Hans kom tvåa  och blev slagen med endast 10 gram i äldre herrveteran och Åke kom fyra.
Det här är en lånad bild, för min mobil jag hade med mig "dog" av kylan. Synd, hade tänkt ta en massa kort före starten och under prisutdelningen.
Det var ganska många som startade där vi var, och flera starka namn kom tillbaka utifrån efter en promenad.Många skott hörs före starten troligen från en skjutbana i närheten, men när raketerna (startskottet) smäller kan vi börja borra.
Vilken lättborrad is jämfört med hemma i Dalarna där vi har 30-40 cm. Det kommer att bli många borrhål under dagen. Monika får en bra start med fisk i första hålet och det kommer upp en och annan runt omkring.
Min första abborre får jag i tredje hålet en liten stackare och så kommer det fortsätta hela dagen. Jag prövar intill vasskanten, men får inget. Folk förflyttar sig och jag drar mig utanför isbanan.
Får igång fisken i flera hål men väldigt små abborrar. Vad är det här? Jag som skrutit och längtat efter riktigt Mälarfiske, men det kommer visa sig bli helt annat.
Fisken är riktigt kinkig och försiktig, man får bara göra korta små ryck och hålla väldigt stilla.
Fiskar med en Hugo 45 volfram k/s och en krok med rött garn med grönt och lyspinkies. De är väldigt kräsna och man får sätta på nya pinkies hela tiden Gått ner i krokstorlek då de är så små. Man kan borra tätt och även gå i gamla hål.
Provar tafs och får nors  höjer upp lite och tänker nu jäklar smäller det väl till och man kan få norsabborre. Men det blev att fortsätta kriga och nöta, borra, borra hål efter hål.
Längre in mot starten sitter flera klungor, men de skingras och nya bildas. Det gäller att kämpa och de som fått bonusfiskar, för det fanns några, kan vara lyckliga.
Till slut får jag ihop 1165 gram som räcker till en femte plats, 355 gram från guldet.Jag får vara nöjd det är bästa placeringen på många år.
Monika som varit i närheten och kämpat runt i samma område blir till slut 12:a i äldre damveteran.
Efter invägningen går jag upp till bilen för att lämna kont och borr. Hämtar även morgonens lagpåsar och listan på SMbidrag som jag gjort i ordning till Jonas. 
 
Många besvikna tävlare efter tävlingen och det spekuleras varför fisket varit så dåligt. Sen isläggning, snön som kom som ett lock,kall natt -8 grader på morgonen gösen, skarven? Ja funderingarna är många och förutsättningarna lika för alla. Bara att försöka göra det bästa av situationen.Nya tag i morgon, min lagkamrat Barbro Bergqvist kom trea och Anna-Lena har vilat. Vi har planen klar att fiska tillsammans. 
Hmm, skall vi gå till Djurgården?!
 
Grattis till alla Svenska Mästare, bra jobbat.
Yhj .Ylva Sköld.             465  gram
Yhj .Felix Einarsson.     925  gram
Ädj .Elin Seger.             1035 gram
Ähj .Erik Bjurström       1035 gram
Ädv Britta Kullberg .     1554 gram
Ähv Lennart Sandberg 1800 gram
Dv .Lena Varis .             1520 gram
Hv Mats Arnoldsson .   3766 gram. Dagens högsta vikt.
D Anna Ljungqvist.       1620 gram
H Robert Pettersson.    2946 gram
 
Här i Dalarna snöar det igen!!! Skriver om lagtävlingen i morgon.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela