Fin dag på Hyen.......

Publicerad 2019-02-14 07:00:00 i Allmänt,

Vaknar vid 4 och kan inte somna om, men det blir väl en halvtimma innan det är dags att gå upp. Linda-Maria skall vara på plats vid sjön Hyen vid 8 så jag åker dit tills dess. En bil på parkeringen och abborrskyltarna uppsatta. När jag bytt till stövlar så kommer Linda-Maria och Finn på hennes fyrhjuling.
Jag får åka med ner till startplatsen där är Kent Lövgren som åkt med Finn.Han och Jonas har jobbat  natt till 05.30, så det blir en seg dag för dem.
  Finn stannar kvar som parkeringsvakt. Nya starkort är fixade, då Kjell och Ellen har de som brukar användas.
Bara fyrhjulsdrivna bilar får åka ner till startplatsen och det finns inte så många platser där. Linda-Maria kör ner de tävlande med sin fyrhjuling med släpvagn. Hon har förutom startkorten fixat bord och växelkassa. Efter ett tag kommer Jonas med påsar, våg och mer växel. Jag säljer startkorten och vi har idag bara tre klasser, dam, herrar under 60 år och herrar över 60 år.
Här kommer ett till gäng med tävlare.
33 stycken kommer till start, även Ronja Leijon som har sportlov och är hos brorsan Albin som flyttat till Dalarna.Hon får en egen klass. Men det visade sig att hon fiskat så bra och hade högsta vikten av oss fyra damer.
Fin dag på sjön med sol, men det blåste kallt. Stöpet hade frusit ihop då det varit minusgrader några dagar, så bra att gå.
Jag börjar i en vik och startar med 12 stycken i första hålet och borrar mig närmare land. Många bomhål, man är visst tvungen att borra dem i skallen.
Linda-Maria kommer förbi och då har jag fått 88 stycken och är ensam kvar i viken där fem andra startade. Går närmare starten och slutar vid en udde och får ihop 140 stycken. Tävlande har hela dagen rört sig på sjön och det verkar ha nappat bra för en del.
Jag packar ihop när det är 10 minuter kvar, för att hjälpa till med invägningen. En liten brasa brinner och en korvburk värms, för det bjuds på korv med bröd till de som vill ha.
Linda-Marias pappa har kommit och hjälper till med elden och korven. När alla vägt in håller vi prisutdelningen och blir tackade för ett bra arrangemang och en rolig sjö. Högsta vikten idag har Lars Gullstrand på 8210 gram. Här är klassegrarna och hela resultatlistan finns på  Borlänge Sfk:s Facebook-sida.
 
Juniorer
Ronja Leijon               3186 gram
Damer
Rosie Thörne              2716 gram
Herrar under 60 år
Lars Jansson .            8045 gram
Herrar över 60 år
Lars Gullstrand           8210 gram
 
Många klubbar representerade idag Lidköpings SFK, Torsåkers Afk, Leksandsfirren, Smedjebackens SFK, Fagersta, Afk Flugan, MTF, Vikmanshyttans SFK, Tunabygdens SFK, PRO, Falubygdens SFK och Borlänge SFK.
Här ovan A-B Landström och Janet Lindberg som var med och arrangerade på Storgösken och Ottnaren.
Mysig dag och vårsolen värmer. Nya tag i helgen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela