Lång dags färd......

Publicerad 2019-01-11 10:43:12 i Allmänt,

Så var det åter dags för en kurshelg i Dvärsätt ovanför Östersund, vi skall fira Imbolc, att ljuset återkommer.
Patricia och jag åkte från Falun vid 14.30 på torsdagen. Min plan var att åka Enviken, Alfta, Bollnäs, Ljusdal, Ånge, Bräcke Östersund och Dvärsätt. Hade ingen lust att åka över Orsa, Sveg upp då den brukar vara isig så här års.
Jag hade kollat vädret som skulle vara ok, men blåsigare ju längre norrut vi  kom.
Allt gick bra upp till Enviken, då blev  det sämre plogat efter snön som kom i tisdags. Snart kom vi fram till en olycka med en bil på taket som låg i diket. Polis och bärgare på plats.
Bilarna framför började sakta ner farten, ute var det -2 grader. Efter ett tag börjar det regna och temperaturen var nu -4 grader och isgata.
 
Det var bara att ta det lugnt, vi mötte många lastbilar och tre plogbilar som sprätte ut sand och salt.
Kom ikapp en utländsk  lastbill som körde mitt i vägen och det gick inte att köra om då vägen var för smal.
 
Efter flera timmar kom vi fram till Ånge där vi stannade och tog lite mat. Sen var det inte långt kvar tills vi kom ut på stora vägen mot Östersund. Då hamnade jag bakom en bil med släpvagn, som var tungt lastad och kröp fram. Läskigt mycket snö i mittsträngen då det snöat under dagen, så jag ville inte köra om.
Ju närmare Östersund vi kom så blev det varmare +4 grader. Där hade det regnat under dagen så risk för vattenplaning. När vi till slut kom in i byn Dvärsätt, så var det blankis med vatten på. Så när jag parkerat bilen, åkte fiskestövlarna och broddar på.
Full storm ute och vindar på över 49 m/sek  i Stekkenjokk. Somnade som en stock och vaknade flera gånger under natten och hörde hur det blåste ute. Såg skuggorna dansa på rullgardinen och sovrummet fullt av olika änglar. Kom genast att tänka på  "Änglar och Demoner", det blir nog en bra kurshelg, bara vi inte blåser bort.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela