Beltane.......

Publicerad 2019-05-21 11:05:00 i Allmänt,

Vi missade festen Beltane 1 Maj, då vi var till Stonehenge. Men har lånat bilder från en sida i Glastonbury.
I veckan innan har en del män varit och huggit ner ett träd och haft en ceremoni för det.
Trädet kallas sedan för Maypole och bärs genom staden upp till ceremoniplatsen på ängen nedanför Tor.
30 April har kvinnor grävt och förberett hålet där Maypole skall resas. Stången är klädd i toppen av långa olikfärgade band. Lika många människor som band tar varsitt band. Sedan flätas stången genom att gå varannan gång innanför den man möter och varannan gång utanför. Den här ceremonin har jag varit med om i Söderhamn på Älvgård.
 
Innan Maypole bärs genom staden har man haft lite olika engagemang i staden som fyllts av utklädda män och kvinnor. Trummor har trummat och dans med pinnar som slås mot varandra har dansats.
 
Den häftigaste kvinnan var nog hon på styltor med pälsbyxor och kroppsmålad överkropp.
Skönt med en vilostund.
Mannen i grönt brukar ropa ut programmet efter att ha ringt i en klocka.
 
 
Det här är ju kärlekens högtid och ett par hedras under ceremonin.
 
Man stannar till vid den vita källan på väg upp till ängen.
 
 När stången är rest och man dansat klart så tänds en en eld  ovanför vita källan. När det bara är glöd kvar kan den som vill hoppa över glöden för att ta bort något man vill bli av med. Samt önska in något nytt.
 
En stor fest i Glastonbury och på söndagen när vi rest hem hade man draktåget genom staden med lika mycket festligheter. Då byter man ut vinterkungen mot sommarkungen. Jag var med på draktåget i höstas när man bytte ut sommarkungen mot vinterkungen.
 
Joanna som var kvar i stan kom också med på en av bilderna.
 
 
Nästa och sista berättelsen om Englandsresa blir om staden Wells.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela