Abborrfiske med Ronny Ande'n......

Publicerad 2019-11-12 11:24:55 i Allmänt,

I våras fyllde min yngste son Niklas 30 år. Vi har i många år pratat om att boka fiskeguiden Ronny Ande'n. Nu blev det ett bra tillfälle att infria det.😊
Ronny och hans bror Robert är Sveriges första fiskeguider och startade i slutet av 80-talet tillsammans. Idag guidar de var för sig, men vid stora sällskap tillsammans. Grabbarna var ju med redan som juniorer i Södertälje Sportfiskeklubb och tävlade i många år.
 
Niklas ringde Ronny och bokade tisdagen den 27/8, för abborrfiske och Ronny fick bestämma tid och plats. Helgen före hade jag varit ner till Strängnäs och bott hos syster Monika. Vi var på ett stort bröllop i Mariefreds kyrka, när hennes barnbarn Josephine gifte sig med sin Victor.
Så hem söndag för att packa om väskan och på måndagen åker Niklas och jag ner till Monika för övernattning. Allt för att slippa gå upp så tidigt. Vi skulle träffa Ronny i Nykvarn vid 8.30 för en heldag på Mälaren.
Det var en fantastisk fin solig dag och vi följde efter Ronny dit han skulle sjösätta båten. Vi såg många svanar, havsörn och andra sjöfåglar på väg ut till fisket. Tyvärr såg vi även många skarvar som tagit över en del öar. Tråkig utveckling, då de förstör mycket av fisket, när de äter så mycket och stora fiskar.
Vi provade många ställen och Ronny hade betat 5 olika spön åt oss. Det räckte med varsitt, vi slapp trassel den här fina dagen.
 
 
Ronny tog första abborren och Niklas straxt efter. Själv kände jag ingenting. Vi bytte till flera olika ställen och jag hade en del napp, men de släppte. Killarna fortsatte att dra och jag var tvungen att erkänna att jag aldrig "jiggat" tidigare.
När det var dags för lunch gick vi iland vid Mälsåker, och kaffe drack vi flera gånger i båten. Efter lunch lite nya ställen och när det inte nappade tillräckligt, så blev det en snabb förflyttning till en ny plats.
 
Ronny och jag har många minnen från tävlingstiden så det blev många skratt under dagen. Vid fisket utanför Birka så fick jag min första abborren, sen lossnade det för mig också. Så roligt.
 
För mig var det en givande dag med många pimpelminnen också. Vi passerade stället där jag fiskade på SM 1982 och först nu insåg jag hur jäkla långt från starten jag varit.
 
Dagen gick fort och vid sista stoppet fick vi många stora. Niklas fick på två större samtidigt så då sprang Ronny fram och hjälpte till och fotade dem.
 
 
Vi fick cirka 80 stycken abborrar och vi tog hem 14, de andra fick simma vidare. Niklas hade flera "hårda" napp som troligtvis var gös. För mig gick det åt många svordomar innan jag landade den första abborren. Ronny gjorde allt för att vi skulle få fisk, bytte plats, jiggar,  drag och andra knep. Det här smakar mer och fisken var riktigt god som stekt och sen kokade jag lite buljong.
 
Ronny guidar på flera olika sjöar och havet, fiskar abborre, gädda, gös och havsöring. Boka  på  070-5232692 om han inte svarar, så är han nog ute och fiskar, och ringer tillbaka.😉

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela