Premiär på DM i pimpel......

Publicerad 2020-02-17 13:28:00 i Allmänt,

Då är min premiär för vintern avklarad på DM i pimpel. Smedjebacken har inga säkra isar, så Ovansiljans SFK tog åt sig att arrangera stora DM och lagtävlingen igår på Kättbosjön.Prognoserna för vädret på söndagen har länge varit regn och hård vind.
Så här fint var det vid min startplats och en liten förhoppning om sol.
Jag fick åka med bussiga Bo Norrström och Reijo och i Leksand hämtades min lagkamrat Barbro upp. Hade klätt på mig lite extra kläder och Helly Hansen tröjan och fingerhandskar, samt liten termos varmt kaffe i konten.
Trots att det började regna efter en halvtimme och vinden tilltog så frös jag inget under tävlingen och kunde vara utan handskar hela dagen. Vindbyarna mätte upp till 17 meter, så det gällde att ha vinden i ryggen eller från sidan. Med blankis och mycket vatten på isen, så blev man nästan yr när man gick. Så även när vattnet virvlade ner i hålen.
 
Nu till fisket, gick ner till höger om starten och började utanför några öar. Brukar alltid gå till det stället med kuperad botten och spännande fiske. Jag var helt ensam där idag och före starten kom Lars från Grängesfirren fram och pratade, han började på andra sidan ön. 4 andra fiskare började vid en udde längre fram till vänster. En ensam fiskare mitt ute på flatan långt borta, tror att det var Jessica från Skinnkroken.
 Fisket började dåligt, fick min första i tolfte hålet. Provade allt, men när jag gick ner på en Hugo 35 mm och krok 16, så började jag få fisk. Men det var bara i vissa hål och väldigt små.
Folk började röra på sig så på den här sidan av sjön var det nog lika ja trögt.
Kämpade på och varvade med tafsfiske, men nappade bäst på lilla pirken med liten krok. Jag kunde gå tillbaka till gamla hål och plocka fisk. I de hål där vatten virvlade ner blev de fart på fisken. Hade inte räkneverket på men uppskattar dem till cirka 60 stycken och de vägde tillsammans 1292 gram. Kom på plats 5 av 6, så ingen vidare start.
Det fortsatte regna och blåsa hela dagen, så vi var ganska blöta när vi skulle hem. Men Bosse och Reijo vann lagguld tillsammans med John Arvidsson och Barbro, Anna-Lena och jag kom tvåa i lag. Så vidare i lag till SM nästa år. Individuellt så har jag en chans kvar, då jag missat DM-serien och det är om jag tar medalj på SM i år. Man måste alltid sikta högt.
Fäsa fixade korv och dricka före och efter tävlingen.😊 Barbro och Anna-Lena väntar under tak på prisutdelningen.
Fin midsommarstång i Kättbo och flaggan höll i den kraftiga vinden. Flera nya deltagare som jag inte sett tidigare, men tyvärr bara en junior till start.
 
Här är segrarna från Dalarnas DM i pimpel 2020:
 
Yhj.  Egon Larsson.            1082 
Ädv Ruth Svedlund.            2131
Ähv S-O Holmberg.             7718 dagens högsta vikt
Dv.  Eva Mörlin.                   3293
Hv.  Mats Öjes.                    6925
D.    Susanne Ivansson.      4033
H.   Berndt Berggren.          7253
 
Lagtävling
 
Ädv.  Borlänge SFK.            5358
Ähv.  Borlänge SFK.            5700
Dv.    Grängesfirren.            8256
Hv.    Smedjebacken.        13940
D.      Skinnkroken.               5896
H.      Borlänge SFK.          15684
 
 
Jaja, ganska gott om fisk om man var på rätt ställe, jag får välja en annan plats nästa gång.Ha det gott.😊☔🌪️

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela