Året 1968......

Publicerad 2013-12-08 11:07:00 i Allmänt,

 
På DM i pimpelfiske kom jag 2:a efter Christina som vann igen och bara en får åka till SM.Det här året gick Pimpel-SM på sjön Liljan, mellan Borlänge och Falun. Pappa skulle vara med och tidigare det året hade han vunnit Finnkampen i Helsingfors, då gjorde Ivar Hedenskog en egen inbjudan och startlista till honom. Det var en djupkarta över Liljan  där han märkt ut vart han skulle gå och fiska, i startlistan stod endast "Finndödaren Gunnar Andersson Södertälje SFK". Starten var i svackan före Karlsviksbacken, man parkerade på plogade gärden, och enligt kartan som Ivar markerat så skulle pappa längst bort. Mycket riktigt han var dit och kom 5:a  i herrklassen, hans bästa placering någonsin i pimpel, och Christina min klubbkamrat vann damjuniorerna. Jag har ingen resultatlista från den tiden, sen vill jag inte hur som helst lägga ut namn här.
Sommaren 1968 tillbringade vi som vanligt i Gevsjön, Ivar och Greta  var med, Vi rodde långdrag i Gevsjön och Ånnsjön, eller metade i Gevsjöströmmen. Det var lätt att få hyra båtar och inte så många andra fiskare i närheten. Själv hade jag varit många sommarlov där sen vi lärde känna stinsen med familj och de hade en flicka Inga-Lena som var ett år äldre än mig.Kommer ihåg sommaren när jag var 8 år, då åkte hon och jag tåg till Ånn som låg en mil bort, vi var godissugna och vi köpte även cigaretter, John Silver utan filter. Vi gick hem  och då passade vi på att tjuvröka, fyy faan  inte var det nån hit, blev nog avskräckt då och har ej börjat röka.På bilderna nedan så ska det rökas öring och röding efter en lyckad dag på Ånnsjön.

På hösten det året var det första gången som SM i Mete skulle arrangeras, jag tror att det var en öppen tävling med föranmälan, tävlingsplats var Dalälven vid Dala Husby, Hedemora. Det kallades förbundsmästerskap i mete för det hade inte samma status som pimpeln som hållit på i många år. Förbundet hette Sveriges Allmänna Fiskevårds Förbund och förkortades SAFF. Det var samma typ av medaljer som i pimpel och jag lyckades knipa den ädlaste, gissa om jag blev glad. Medaljerna på den tiden bestod av en sjöjungfru som höll i en fisk, helt underbara, se ovan. På DM delades det bara ut 2 medaljer?...silver till den som vann och brons till den som kom tvåa, så endast på SM delades det ur guld.......Kommer varannan dag framöver att berätta om SM-Pimpel, även om jag inte själv deltagit så har säkert pappa, mamma, någon av mina söner, syrran eller syrrans dotter varit med.... Ha en bra andra advent!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela