1968.....

Publicerad 2023-04-14 13:57:00 i Allmänt,

1968 hade jag fått en spiralborr Vanaja och konten fick jag nog 1965. Senare byggde pappa och Tore nya kontar i trä åt oss. Här är mina två första kontar. Den första sågades en bit av locket av, så jag kunde stoppa i fisken utan att behöva öppna locket först. Plastpåse innanför😉

På DM kom jag tvåa och Christina vann och bara en får åka på SM. Det gick bra hon vann damjuniorer på SM som gick på Liljan, sjön  mellan Borlänge och Falun. Man räknade 2 poäng per styck och 10 poäng per hekto, på den tiden. 1973 började man räkna bara vikten.

Pappa var uttagen och innan SM hade han varit med i Finland på stadskamp Stockholm-Helsingfors. Där vann han, så Ivar Hedenskog ritade en egen karta, med tips på vart han skulle gå på SM och kallade honom " Finndödaren".

På den tiden var det ingen ut och ingångstid, utan man fick börja fiska när skottet sköts och man skulle vara i målfållan när slutskottet sköts. Han "gick" dit han fått tips och kom femma.
Många namn jag känner igen och kommer ihåg i resultatlistan.

Mamma och jag var på Frösjön, Gnesta samma dag och åkte med Bengt och Gunilla Johansson. Gunilla är Christinas syster och vi vann varsin klass och mamma fick också pris.

Det året vann jag vårt pimpel-KM, så en bra säsong.

På hösten arrangerades förbundsmästerskap ( SM) i mete i Dala Husby. Det var en öppen tävling som jag vann. Kommer ihåg att jag fick en liten braxen och små mörtar. Eira Wahlgren från Stockholm vann damklassen.
Eftersom vi tävlat mycket i Dalarna, så kände fotografen igen mig och skickade foton till mig.
Jag gillar de gamla plaketterna med en sjöjungfru på.❤️
Fortsättning följer....

Sammanfattning 2023.....

Publicerad 2023-04-12 10:52:00 i Allmänt,

Sammanfattning 2023 var motgångarnas år, började dåligt med covid över jul och nyår. Min första covid och är glad att jag har 5 sprutor, för sjuk blev jag så det räckte.
Det är första året på länge som jag missade DM-serien.Missade även KM. Förkylningar samt ingen skjuts, satte käppar i hjulet på mitt tävlande denna vinter.
Min premiär blev på Runnmästerskapet vid Storsund 26 februari. I år har jag gått upp i äldre damveteranklassen, fyller 69 i sommar och missar därmed ett år i damveteranklassen. På den tävlingen var jag ensam i min klass, så jag vann lätt.😉

Helgen efter hade vi "stora" DM och lag, fick ingen skjuts så åkte till Skramsen i egen bil. Vi brukar parkera i en backe ner mot sjön, så jag ställde mig där. Gick ur och då ropar en karl nere vid sjön om jag skulle fiska? Vi skulle parkera ute på sjön, hela backen var full av blankis, så svårt att backa ut.
Tävlingen gick bra trots att det nappade dåligt. Jag kom tvåa och vi vann laget tillsammans med Anna-Lena Björkman och Monica Andersson. Så med till SM nästa år.😊

Nästa tävlingar var Falu och Borlängemästerskapen på Runn och Ösjön. Där kom jag tvåa och fyra, fick pris båda dagarna. Min syster Monica kom som alltid upp från Strängnäs, så vi fiskade ihop och hon körde båda dagarna. Vi hjälpte till att sortera korten vid invägningen, så när ingångstiden var slut hade vi sorterat klart och kunde fika.😊😎 Fint väder båda dagarna, men blåsigt.

Efter dessa tävlingar ny förkylning med jobbig hosta och bara två veckor till SM i Orsa. Fick hostmedicin utskrivet, när inte de receptfria preparaten hjälpte. Så piggnade på mig och kunde åka upp till Färnäs på fredagen. Linda-Maria hade ordnat boende hos bekanta. Så vi hade tillgång till 3 rok, perfekt. Här är gänget från Borlänge SFK som bodde i Färnäs.

Lördagens tävling vill jag helst glömma, orkade inte gå dit jag tänkt. Där flera medaljörer och pristagare fiskat. Men söndagen gick bättre med ett SM-guld med hem. Med i laget var Eva Mörlin och Monica Andersson. Så nu får vi ställa upp med två lag på nästa SM.

Älvdalsnappet gick det inte så bra för mig, kom 17:e, men tog fina värmeljus i porfyrkvarts.
Sista tävlingen för mig var Venjan som jag berättat om, där jag vann. Åkte med Jonas Gustafsson och Dan Ersbjörs, Jonas femma och Dan elva, men tio pris.

Så trots förkylningar som avlöste varandra blev det en bra vinter. Är så tacksam att jag orkat.......men till nästa vinter då jäklar.😁😂
Tänk så glada vi blev ❤️ nu är vi regerande Svenska Mästare ett helt år. Undrar var nästa SM går?

Pimpel på Venjan.....

Publicerad 2023-04-10 09:01:00 i Allmänt,

Pimpel på Venjan, i år på långfredagen, den brukar annars arrangeras på påskdagen. I år hade klubbarna Ovansiljans SFK, Skinnkrokens SFK och Särnaharrens SFK och Älvdalens SFK pratat ihop sig om påsktävlingar. Ett bra alternativ på närmare håll än att åka till Jämtland på deras fina tävlingar.

Första gången jag var på Venjan var 1964, pappa, mamma och jag åkte med Bengt och Gunilla Johansson från Södertälje. Första pris var 10.000:- och alla fiskade i en ruta. Man hade låsta fångstpåsar och fick ropa på kontrollant när man fått fisk.
Jag fiskade inte utan kunde gå runt utanför rutan i detta "månlandskap". Det var bara de som tävlade och kontrollanterna som fick vara i rutan. Sjön var ju sänkt även på den tiden. Kommer inte ihåg hur tävlingen gick för dem, men jag vann ett fågelbord på lotteri.
På onsdagen fick jag klart med skjuts, det var Jonas Gustafsson Dan Ersbjörs och jag som åkte upp. Fin morgon och det skulle bli en härlig dag på sjön.
I år hade de sänkt sjön lite mer än förra året. Då borrade jag i botten de fem första hålen, men som tur var i lera. Så borren fungerade ändå. Nu tänkte jag gå till ett ställe jag varit på för cirka 25 år sedan. En stor vik på sommarstugelandet.
Av med jackan vid utgången och en torr tröja i lådan. Fint att gå och bara några få blankisfläckar. Det pågick en angeltävling så flera grupperingar ute på sjön. De skulle tävla till 12.
Där jag startade var det bara jag och en kille från Nora. Jag fick 29 stycken i första hålet och det var bara smått. Men många bäckar små...... Nappade bra för mig och den andra killen försvann, tyckte nog de var för små.
Kämpade på och gick ner på en 35 m.m.  hugopirk med volfram och storlek 16 på Bolanderkroken betad med lyspinkies.Så jag kom snabbt ner, fiskade på 0,5-3 meters djup. Jag blev kvar själv i viken, men när det var 20 minuter kvar gick jag ut till klungan mitt på sjön. Där nappade det bra.😊

Linda-Maria och jag gick tillsammans in och nu hade snön lösts upp så det rullade lite under fötterna. Hade broddarna på sedan i morse och konditionen är inte den bästa efter vinterns förkylningar.
Vägde in 5897 gram och en spännande väntan på prisutdelningen. Det var 92 stycken som vägt in den här dagen och påsarna var inte så stora hos dem som inte gått långt.

Här är segrarna.
Juniorer  Dennis Söderström.     3973 gram
Herr.         Jan-Erik Stange.       13.632 gram
Herr V.      Per Nilsson.              12.601 gram
Ä Herr V.  Per-Åke Södergårds.  6459  gram
Dam.        Ulrika Skau.                  6519 gram
Dam V.     Carina Widerberg.       6936 gram
Ä Dam V.  Rosie Thörne.              5897 gram

Resultatlistan finns på Ovansiljans SFK:s facebooksida.

Historia....

Publicerad 2023-04-04 09:39:00 i Allmänt,

Historia......fortsätter där jag slutade. Efter Nykvarn flyttade vi in till Brunnsäng i Södertälje, ett nybyggt område med höghus. Vi bodde högst upp på 12 våningar. Pappa hade fått en tjänst i Södra och åkte moppe till jobbet.
Jag skulle börja skolan, men blivit bortglömd och fullt i Brunnsängsskolan, så jag fick börja i Grusåsen flera kilometer bort. Jag fick åka buss eller gå fram och tillbaka.
Efter ett och halvt år fick pappa en tjänstebostad i Södra, huset låg i jämnhöjd med perrongerna. Så det var ett jäkla liv från högtalare och alla tåg. Men man vande sig fort.
På vintern 1962 fick jag åka moppe med pappa ut på Måsnaren och pimpla för första gången. Så roligt, nu var man fast.
1964 tog pappa körkort och även syster Monica som fyllt 18 år. Han köpte också en vit Amazon, så nu var det lättare för familjen att komma ut.
Samma år var pappa med och bildade Södertälje SFK tillsammans med fler intresserade herrar som tävlade. Det fanns en annan fiskeklubb i stan, men de var inte så tävlingsinriktade.
Pappa valdes till ordförande och 1965 och 1966 hade vi KM på sjön Vällingen. En juniorklass, så de äldre killarna vann.
1967 hade man ordnat med damjuniorklass och den vann jag och fick min första plakett😊Tror vi var 3 flickor med.

"67,67 vart har du tagit vägen nu?" Det var året när vårt tävlande satte fart, med pimpel och mete. Vi började också åka till Dalarna på pimpeltävlingar. Hade bra kontakt med Ivar och Greta Hedenskog, hos dem fick vi bo när vi var upp och tävlade i Dalarna.
Ivar hade sin pirktillverkning i källaren och vi köpte många pirkar till oss själva och till klubbkompisar.
På DM i pimpel kom jag tvåa, Christina Johansson vann. På den tiden var det två medaljer på DM,silver till segraren och brons till tvåan.Guld delade man bara ut på SM.

Bara Christina gick vidare till SM och buss kom från Stockholm och vidare till Örebro, SM gick på Hjälmaren. Pappa hade skjutsat ner Tore Karlsson som brukade åka med oss. Christina var sjuk, så pappa åkte hem, ringde efter mig som var hos en kompis. Hem och packa, sen skulle pappa köra ikapp bussen. Men det blev att åka ända till Örebro.
Där fixade de med en extrasäng och jag fick bo med Ingrid Lundmark och Eira Wahlgren. Tävlingen dagen efter var inget kul. Pappa hade sagt att jag skulle fiska ute på "flatorna" och leta abborre. Jag hade en skopborr och kämpade på själv, men såg ingen som fick fisk och inte ett napp på hela dagen.
De som fått fisk hade suttit nära land, Irene från Stockholm vann SM i damklassen på 2 abborrar. Herrsegraren hade 13 stycken. Vet inte hur många damjuniorer som kom till start, men ingen fick fisk.

Här är vi utanför SM-bussen, Gunnar Samuelsson,jag Kurt "abborrpelle" Pettersson och Tore Karlsson.

Fortsättning följer......

Älvdalsnappet......

Publicerad 2023-04-03 11:44:33 i Allmänt,

Älvdalsnappet 2023 avgjordes igår på Nässjön med start vid Lidens bystuga. 178 startande varav 48 damer,14 juniorer och 18 knattar.

I veckan fick jag klart med skjuts, det var samma gäng som vid SM, Linda-Maria Lundin, Ture Fransson och Jörgen Andersson. Jörgen körde för Linda-Maria hade jobbat natt så hon försökte sova i bilen.
Anna-Lena Björkman och jag började inte så långt ifrån varandra och sa att vi kunde gå närmare om någon av oss fick fisk. Både mört och abborre räknades idag. Jag hade köpt maggot på SM så Anna-Lena fick några av mig. Hon skulle börja med tafs.

I fjärde hålet fick jag 5 stycken abborrar, men inget runt omkring. Längre ut satt en liten klunga så jag drog mig utåt och fick ett hål med 15 stycken i. Anna-Lena fick bra med fisk och vinkade åt mig. Men hon satt ensam så jag ville inte gå på henne.
Borrade runt lite men inget flyt i fisket, det var 10-11 meter djupt och mest smått.
Efter ett tag när Anna-Lena suttit i samma hål kommer det en karl och två damer tvärs över sjön och sätter sig bakom henne. Kan ju säga att det inte var några 5 meter från henne och dem emellan bara 2 meter.De hade två borrar så han borrade åt dem ibland.
Då kände jag att jag måste gå bort dit och försvara henne, så jag borrade 10 meter framför. Sen på sidan om, de som satt bakom fick lite och fisket för Anna-Lena började dö ut.
Jag letade vidare men fick bara ett 10-tal till, provade olika pirkstorlekar, krokar och flera olika tafspirkar. Mina fiskar vägde 938 gram och kom på en 17:e plats i damklassen. Tog 2 värmeljus i porfyrkvarts.😊

Spännande väntan vid prisutdelningen, Anna-Lenas påse vägde 3804 gram och vi hade inte hört någon dam med högre vikt. Hon vann och fick 4000:- och en minnesmugg. Så härligt att det räckte, så glad för hennes skull.😊
Herrklassen vanns av en norrman han hade över 6,6 kilo och Dan Ersbjörs Borlänge SFK var tvåa på drygt 6 kilo. 4000:- även till bästa herre och junioren och knatten fick 1000:- var.25 kubik björkved lottades ut, det vann en ung kille.

Vi hade i alla fall tur med vädret och nu kommer påsken med alla fina tävlingar. Får se om jag få skjuts med någon.😉