Historia....

Publicerad 2023-04-04 09:39:00 i Allmänt,

Historia......fortsätter där jag slutade. Efter Nykvarn flyttade vi in till Brunnsäng i Södertälje, ett nybyggt område med höghus. Vi bodde högst upp på 12 våningar. Pappa hade fått en tjänst i Södra och åkte moppe till jobbet.
Jag skulle börja skolan, men blivit bortglömd och fullt i Brunnsängsskolan, så jag fick börja i Grusåsen flera kilometer bort. Jag fick åka buss eller gå fram och tillbaka.
Efter ett och halvt år fick pappa en tjänstebostad i Södra, huset låg i jämnhöjd med perrongerna. Så det var ett jäkla liv från högtalare och alla tåg. Men man vande sig fort.
På vintern 1962 fick jag åka moppe med pappa ut på Måsnaren och pimpla för första gången. Så roligt, nu var man fast.
1964 tog pappa körkort och även syster Monica som fyllt 18 år. Han köpte också en vit Amazon, så nu var det lättare för familjen att komma ut.
Samma år var pappa med och bildade Södertälje SFK tillsammans med fler intresserade herrar som tävlade. Det fanns en annan fiskeklubb i stan, men de var inte så tävlingsinriktade.
Pappa valdes till ordförande och 1965 och 1966 hade vi KM på sjön Vällingen. En juniorklass, så de äldre killarna vann.
1967 hade man ordnat med damjuniorklass och den vann jag och fick min första plakett😊Tror vi var 3 flickor med.
 
"67,67 vart har du tagit vägen nu?" Det var året när vårt tävlande satte fart, med pimpel och mete. Vi började också åka till Dalarna på pimpeltävlingar. Hade bra kontakt med Ivar och Greta Hedenskog, hos dem fick vi bo när vi var upp och tävlade i Dalarna.
Ivar hade sin pirktillverkning i källaren och vi köpte många pirkar till oss själva och till klubbkompisar.
På DM i pimpel kom jag tvåa, Christina Johansson vann. På den tiden var det två medaljer på DM,silver till segraren och brons till tvåan.Guld delade man bara ut på SM.
 
Bara Christina gick vidare till SM och buss kom från Stockholm och vidare till Örebro, SM gick på Hjälmaren. Pappa hade skjutsat ner Tore Karlsson som brukade åka med oss. Christina var sjuk, så pappa åkte hem, ringde efter mig som var hos en kompis. Hem och packa, sen skulle pappa köra ikapp bussen. Men det blev att åka ända till Örebro.
Där fixade de med en extrasäng och jag fick bo med Ingrid Lundmark och Eira Wahlgren. Tävlingen dagen efter var inget kul. Pappa hade sagt att jag skulle fiska ute på "flatorna" och leta abborre. Jag hade en skopborr och kämpade på själv, men såg ingen som fick fisk och inte ett napp på hela dagen.
De som fått fisk hade suttit nära land, Irene från Stockholm vann SM i damklassen på 2 abborrar. Herrsegraren hade 13 stycken. Vet inte hur många damjuniorer som kom till start, men ingen fick fisk.
 
Här är vi utanför SM-bussen, Gunnar Samuelsson,jag Kurt "abborrpelle" Pettersson och Tore Karlsson.
 
Fortsättning följer......

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela