Silverfisk.....

Publicerad 2014-09-26 14:46:13 i Allmänt,

Silverfisk låter ju inget vidare och mitt värsta minne av silverfiskar är när jag var damfrisörelev. Då fanns det silverfiskar inne vid schamponeringen på morgonen när man kom. Den silverfisk jag nu ska berätta om är min abborre i silver. Det började med att jag skulle sälja en av mina tarotlekar, och föreslog ett utbyte med köparen som är en av mina väninnor som håller på med silversmide. Nu skulle det bli ganska mycket att lägga till beroende på vikt och arbetstimmar. Jag tyckte att jag kunde unna mig något, eftersom jag snart skulle fylla 60 år. Så silversmeden Kondora fick fria händer och gjorde en skiss som jag godkände. När jag hämtade abborren blev jag glatt överaskad och lycklig, den är så fin.
Ni kan läsa mer om Kondora och vad hon gör för sorts smycken, skyddsänglar, medeltid, gudinnesmycken och beställningsjobb. Förutom hängsmycken gör hon även ringar och armband. Hon gör aldrig två likadana smycken så jag lär vara ensam om min abborre. www.silverlakedesign.wordpress.com och på Facebook är det Silverlake smycken-Kondora Design.
Ha en trevlig helg!

Pimpeltävling!?.........

Publicerad 2014-09-25 17:37:00 i Allmänt,

Det är ganska tråkigt att vara sängliggandes med halsont och hosta, som "tog om" efter senaste svampturen. Så jag plockade fram ett Svenskt Fiskelexikon från 1955 som jag bläddrade igenom. Jag skall nu skriva av den text som definierar en Pimpeltävling. " Pimpeltävling, tävlan i pimpelfiske, arrangeras vintertid på is. Sedan 1952 ordnas varje vinter svenska mästerskapstävlan i pimpelfiske av Amatörfiskarnas Riksförbund och tidningen Året Runt. Den föregås av lokala pimpeltävlingar inom fiskeföreningar landet runt, varefter segrarna i dessa uttagningstävlingar få delta i SM-finalen. För att en uttagningstävling skall godkännas för finaldeltagande erfordras, att tävlingsledning skall vara utsedd, att tävlingen försiggår inom ett på förhand bestämt område, att tävlingstid är fastställd och att tävlingen börjar och slutar samtidigt för alla deltagare. SM-finalen förlägges vanligen till någon större sjö med fritt fiske. Då ändamålet är, att alla skola tävla under lika villkor (däremot icke att fånga någon större mängd fisk), bruka förhållandena göras så svåra som möjligt. Tävlingen börjar sålunda icke, förrän bästa napptiden på morgonen är över, och fortgår i regel 4 timmar. När tävlingstiden är slut, skall den tävlande åter befinna sig på startplatsen. Bedömning sker efter vikt. För abborre erhålles 2 poäng per hg, för gädda exempelvis 2 poäng för de första 5 hg och 1 poäng för varje överskjutande hg. Poängvärderingen av övriga fiskslag kan växla, beroende på de fiskslag som förekomma i tävlingsvattnet. Vid lika poäng vinner den som har minsta antalet fiskar."
Så nu vet ni vad som gällde i tidernas begynnelse. Det har varit lite diskussioner om DM och öppet SM nästa år, många rykten hit och dit. Men så länge vi inte fått någon inbjudan eller information från Sportfiskarna så kan vi bara spekulera. En del tycker att vi ska avskaffa DM, varför? För mig är det en ära att vinna ett DM och veta att man det året är/var bäst inom sitt distrikt. Det är inte "bara" en uttagningstävling till SM, så dessa tävlingsformer tycker jag skall finnas kvar. Något som jag skulle vilja se efter tävlingsledarmötet i november är lite mer lättolkad text i våra regler. Får man tävla för fler distrikt inom samma gren, individuellt för en klubb/distrikt och i lag för en annan klubb/distrikt? Man får bara ställa upp på ett DM per gren, men hur kan man då tävla för en annan klubb i lag? Jo, klubben utser lagets medlemmar. Men "vem" är klubben, styrelsen, tävlingssektion eller lagledare? Jag vet att det finns olika tolkningar på det som står i reglerna, och att man är medlem i Sportfiskarna med ett individuellt medlemskap. Men ska man då tävla för en klubb?? Samt för två olika klubbar/distrikt under samma helg? För mig känns det mycket märkligt. -Jaja, det kanske aldrig går att få någon rätsida på det här, men funderingar har i alla fall jag, som inte fick tävla för Trosa AFK och Borlänge SFK samma vinter och SM i pimpel 1992, när jag hade flyttat till Dalarna.
Nu ska jag försöka kurera mig och kroppen lär väl få en chock. Denna cocktail består av 2 klyftor vitlök, färsk ingefära, en tsk honung, en halv pressad citron och en halv pressad apelsin. Skål! Nu ikväll finns det info om öppet SM i Norsjö, 11-12 April 2015, på Norsjö Sportfiskeklubbs hemsida och på Sportfiskarna.

Höstdagjämning.....

Publicerad 2014-09-23 12:43:00 i Allmänt,

Idag den 23 september är det höstdagjämning, det innebär att dag och natt nästan är lika långa, exakt tid var i natt 02.29. Den här högtiden kallas även för Mabon, den stora skörden, dags att skörda och ta in allt man odlat. Så vi har all anledning att fira det. Fantastiskt att bo i ett land med alla dessa skiftningar. Nu vänder det och blir bara mörkare och mörkare fram till vintersolståndet i december.
Den här hösten har det blivit en hel del svampturer i skogen, ensam eller med sonen Niklas. En tur var Niklas hund Stella med och hon var ju överlycklig att få springa lös och flög fram på vägen och i skogen. Hon är bara drygt ett år och spännande med alla nya dofter, trots att hon var lös så hade hon "stenkoll" på både mig och Niklas.
Det har mest blivit gula kantareller och höstkantareller för min del. Det tråkigaste är att rensa, men desto roligare när det är färdigt.
Niklas har ett stort intresse och plockar flera olika sorter och har även skaffat en svamptork. Fick en burk med torkade höstkantareller av honom och man kan lätt göra som tjuren Ferdinand, bara sitta och lukta,mmmm.
Igår vid 17- tiden åkte Niklas och jag ut en sväng i skogen, men lite svårt att se svampen när det börjar skymma. Som tur var så var det knappt några älgflugor ute, det hade väl blåst för mycket under dagen.
Det är både roligt och fridfullt att gå i skogen även om man inte plockar något av skogens läckerheter. Att bara sitta på en sten eller stubbe och bara lyssna, lukta och titta. Att smälta in i naturen och känna att allt och alla hör ihop. Något som skulle vara spännande och intressant skulle vara att få vara med på älgjakt, sitta på pass, höra hundarnas spårning och dess slut. Träff eller bom! Min morfar jagade och höll på ända fram i 80-årsåldern, och min äldste son Stefan har också jagat en del. Tyvärr så har ju vargar också härjat mycket här runt omkring, så älgarna är ju inte så många längre.
Man måste nog iväg lite längre norrut för att bli nöjd. På tal om norrut så kom det många lyckliga rapporter om minusgrader på Facebook och även vi hade minus här i Borlänge och de som skulle iväg tidigt fick vackert skrapa sina bilrutor. Det här är ju en mellanperiod för oss fiskare även om många fortfarande metar. Både Borlänge och Faluklubbarna kör fortfarande metartävlingar onsdag och torsdag.
Välkommen hösten,men själv så längtar jag till vintern och is......

Det ser lovande ut......

Publicerad 2014-09-20 19:13:24 i Allmänt,

Det ser lovande ut inför SM i pimpel 2014 som blev framflyttat till 7/2-8/2 2015. Idag har arrangörerna till Runn Winter Week mätt vattentemperaturen i Runn. Den har de mätt den 20 September under åren 2012- 2014 med följande resultat, 2012 14,8 grader, 2013 18,3 och i år 2014 15,6. Som ni ser så var det nästan 3 grader varmare i vattnet förra hösten och trots att vi haft en så varm sommar och denna fina höst med många varma och soliga dagar. Runn Winter Week kommer nästa år att arrangeras 5/2-15/2,med många skridskotävlingar och andra vintersporter. På lördagen som är samma dag som vår individuella tävling så arrangeras ett av elitloppen, med start vid Hälsingegårdsbryggan. Den ligger inte så långt ifrån Roxnäsudde , så det är tur att vi har den startplats som vi har annars skulle mycket ha krockat.
Den här bilden är från ikväll vid Hälsingegårdsbryggan. Ni kan läsa mer om skridskotävlingarna och andra kringarrangemang i länk här bredvid. För mig så är det helt otroligt att de vågar sig ut med bil och filmar loppet från förra året. Men det frös väl på ordentligt på de plogade banorna, för på sidan om under snötäcket så var isen inte att lita på. De fick ställa in flera andra vinterarrangemang förra året som skulle ha lockat mycket publik. Så nu håller vi alla tummar och stortår att det blir riktigt kallt så vi kan få komma ut på isarna tidigt. Kommer ihåg att vi några gånger åkte upp till dalarna på pimpeltävlingar redan i oktober när jag bodde i Södertälje. Ha det gott!

Pimpla bläckfisk......

Publicerad 2014-09-15 13:30:13 i Allmänt,

På hösten 1980 reste jag och en väninna till Cypern på 2-veckors semester. Vi skulle bo i Limasol som låg 8 mil ifrån Larnaca där flygplatsen är. Det blev bussresa till hotellet i Limasol, och med på bussen var flera unga tjejer som höll i gång och kastade sig i polen med kläderna på när vi kom fram. Det var första gången jag var utomlands och man var ju ganska chockad. Personalen skakade på huvudet det var ju badförbud så sent på kvällen när vi anlände. Hur som helst såg knappt skymten av dem något mer. Vi solade och badade mest vid polen för inne i Limasol så finns bara några få stränder som ligger vid hotellen nere vid stranden. Det skulle bli en båtutflykt som vi gärna ville vara med på. Det var en stor träbåt som la till på ett ställe och vi fick åka iland i en liten plastbåt som de hade på släp. Vi fick lunch och satt och åt den när kapten kom fram och pratade med oss. Jag pratade naturligtvis om fiske och någon dag senare så skulle kapten Nikko ut och fiska bläckfisk och undrade om vi ville följa med. Han kom och hämtade oss tidigt en morgon och vi åkte ut i plastbåten. Det var nog runt tre meter djupt där han stannade och vi var tvungna att vara alldeles tysta. Nikko pimplade med reven i handen och det var en väldigt tjock rev och en slags krok som såg ut som en ryckare.
Ovanför sitter lite lösa "skedar" från drag som sitter och skramlar för att locka till sig bläckfiskarna och kroken betade han med småfisk. Efter en liten stund fick han napp men den släppte, ner igen och då satt den. Upp kommer en bläckfisk som slingrar sig runt hans armar och suger sig fast. Brr vad läskigt, han tog fram kniven och dödar den och förklarar att under huvudet där armarna går ut har de som en tagg som är farlig. Så det är viktigt att så snabbt som möjligt ta död på den.
Ner igen och det nappar bra han får nog en fyra fem stycken och undrar om vi vill prova. Försöker en liten stund och reven skär in i fingrarna och lämnar tillbaka till Nikko, och med tanke på dessa sugande och slingrande armar som man fick små sugmärken av så avstod vi fler försök. Efter en stund får han på en stor bläckfisk som släpper, ner igen och den följer med en bit innan den gör ett ryck och sticker med pirk och allt. Fyy faan vilken tur, för hur skulle den ha varit att få upp i en liten plastbåt..... Vi åker tillbaka och Nikko rensar bläckfiskarna genom att slå dem hårt mot en liten klipphäll och gnugga dem så att de skummar. Det här för att göra dem mjuka och för att få bort allt bläck som de har i sig. Sedan skulle hans mamma få dem. Innan vi åker tillbaka till hotellet så visar han oss Limasols bästa strand som ligger en bra bit utanför staden, och är säkert en mil lång. Det här är i mitten av november och lågsäsong och det brukar mest vara öborna själva som är där men för dem så är det ju vinter. Vi badar och plockar snäckor, Nikko har med sig sin schäferhund som blir helt ifrån sig när husse dyker under vattenytan. Någon dag senare så skall träbåten köras till Larnaca och Nikko undrar om vi vill följa med honom och hans kompis. Båten skall säljas och hans kompis har bott på den i hamnen i Limasol under sommaren. Vi åker mitt i natten och får se en fantastisk soluppgång över medelhavet innan vi anländer till hamnen i Larnaca. Där fikar vi med båtägaren innan det blir bil tillbaka till Limasol. Några dagar senare återvänder vi hem till Sverige efter två minnesvärda veckor på Cypern.

Kolsvamästare......

Publicerad 2014-09-05 12:19:00 i Allmänt,

Under flera år i slutet av 60-talet åkte vi till Kolsva på metartävlingar. Vi metade i Hedströmmen utanför Kolsva och jag lyckades bli Kolsvamästare 1967 och 1968. Jag hade ett favoritställe som brukade leverera braxen. 1969 blev jag Kolsvamästare i pimpel, är lite osäker var den tävlingen gick. Vi pimplade på Västlandasjön, Lillsvan och Långsvan under dessa år. Vid en pimpeltävling på Västlandasjön så hade jag bara 13 sekunder tillgodo när jag kom i mål, och fler bakom mig blev diskade. Vi hade varit tvärs över sjön och mycket snö att gå i, tur man har långa ben så man kan ta ut stegen.
Ha en trevlig helg!

Mete i Kungsör.....

Publicerad 2014-09-03 11:08:14 i Allmänt,

1967 var vi första gången till Kungsör på mete, vi metade/tävlade där Arbogaån rinner ut i Mälaren. Vi åkte från Södertälje där jag bodde då och bästa fisket var på hösten. Jag följde med ända in på 70-talet och en gång kom min kille och hans föräldrar och kollade när jag fiskade. Det brukade vara gott om stor löja och vikter runt 7-9 kilo var inget omöjligt. Den mest populära platsen var kajen, men även upp ovanför broarna i Arbogaån där man kunde få braxen. Vid den här tiden var det inga lottade platser eller lottad utgång, utan var och en fick välja sin plats. Det kunde bli rusning bort mot kajen och vi fick gå över landsvägsbron då starten var mitt emot kajen. På det här urklippet är jag 13 år och vann min klass på 286 gram, vi var bara två stycken. Det var inte så gott om fisk den här dagen 10 september 1967 och segraren i herrklassen Sune hade 3666 gram och hans mamma Ingeborg hade dagens högsta vikt på 4075 gram och vann damklassen.
Jag kommer ihåg en annan tävling då jag hade betydligt mer i vikt, det kändes som man hade en löja ner i påsen och nästa på väg in. Den dagen hade jag ett knallrosa nästan lysande nagellack och en farbror som gick runt och tittade sa att det måste var nagellacket som gjorde att jag fick så mycket fisk, då de på sidan om inte fick så mycket. En Tore-historia från Kungsör var när vi var bland de sista iväg från tävlingen och ingen hade hämtat ut en lottvinst. Tore brukade alltid köpa lotter och hittade i fickan en lott med samma färg som den vinst som var kvar. Han hämtade den sen ville han att vi skulle åka iväg fort. I bilen berättade han att det inte var samma serie på hans vinstlott utan en han hade haft i fickan. Hur som helst så hade nog den rätte vinnaren redan åkt hem.
Igår var jag med på SM-möte i Falun, så nu rullar allt igång igen och vi kan inte ha samma otur med dåliga isar igen. Senast något SM blev inställt var ju i Enköping 1989, så 1990 hade vi ju två SM den vintern, ett i Enköping och det för 1990 här i Borlänge/Falun. Lagtävlingen gick då på lördagen på Vikasjön och det individuella blev flyttat från Runn till Ösjön. Just för att Runn som är så stor inte lagt ordentligt och sedan dess så har vi kommit ut på Runn i alla år, förutom förra året som var ett mycket speciellt år för de flesta tävlingspimplare. Här ovan ser ni det nya datumet 7/2-8/2 2015, för 2014 års pimpel -SM. Så se till att boka om hotell till nästa år och håll ögonen öppna på hemsidan SM- pimpel, det finns länk här bredvid.