Pimpel på Venjan.....

Publicerad 2023-04-10 09:01:00 i Allmänt,

Pimpel på Venjan, i år på långfredagen, den brukar annars arrangeras på påskdagen. I år hade klubbarna Ovansiljans SFK, Skinnkrokens SFK och Särnaharrens SFK och Älvdalens SFK pratat ihop sig om påsktävlingar. Ett bra alternativ på närmare håll än att åka till Jämtland på deras fina tävlingar.
 
Första gången jag var på Venjan var 1964, pappa, mamma och jag åkte med Bengt och Gunilla Johansson från Södertälje. Första pris var 10.000:- och alla fiskade i en ruta. Man hade låsta fångstpåsar och fick ropa på kontrollant när man fått fisk.
Jag fiskade inte utan kunde gå runt utanför rutan i detta "månlandskap". Det var bara de som tävlade och kontrollanterna som fick vara i rutan. Sjön var ju sänkt även på den tiden. Kommer inte ihåg hur tävlingen gick för dem, men jag vann ett fågelbord på lotteri.
På onsdagen fick jag klart med skjuts, det var Jonas Gustafsson Dan Ersbjörs och jag som åkte upp. Fin morgon och det skulle bli en härlig dag på sjön.
I år hade de sänkt sjön lite mer än förra året. Då borrade jag i botten de fem första hålen, men som tur var i lera. Så borren fungerade ändå. Nu tänkte jag gå till ett ställe jag varit på för cirka 25 år sedan. En stor vik på sommarstugelandet.
Av med jackan vid utgången och en torr tröja i lådan. Fint att gå och bara några få blankisfläckar. Det pågick en angeltävling så flera grupperingar ute på sjön. De skulle tävla till 12.
Där jag startade var det bara jag och en kille från Nora. Jag fick 29 stycken i första hålet och det var bara smått. Men många bäckar små...... Nappade bra för mig och den andra killen försvann, tyckte nog de var för små.
Kämpade på och gick ner på en 35 m.m.  hugopirk med volfram och storlek 16 på Bolanderkroken betad med lyspinkies.Så jag kom snabbt ner, fiskade på 0,5-3 meters djup. Jag blev kvar själv i viken, men när det var 20 minuter kvar gick jag ut till klungan mitt på sjön. Där nappade det bra.😊
 
Linda-Maria och jag gick tillsammans in och nu hade snön lösts upp så det rullade lite under fötterna. Hade broddarna på sedan i morse och konditionen är inte den bästa efter vinterns förkylningar.
Vägde in 5897 gram och en spännande väntan på prisutdelningen. Det var 92 stycken som vägt in den här dagen och påsarna var inte så stora hos dem som inte gått långt.
 
Här är segrarna.
Juniorer  Dennis Söderström.     3973 gram
Herr.         Jan-Erik Stange.       13.632 gram
Herr V.      Per Nilsson.              12.601 gram
Ä Herr V.  Per-Åke Södergårds.  6459  gram
Dam.        Ulrika Skau.                  6519 gram
Dam V.     Carina Widerberg.       6936 gram
Ä Dam V.  Rosie Thörne.              5897 gram
 
Resultatlistan finns på Ovansiljans SFK:s facebooksida.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela