1968.....

Publicerad 2023-04-14 13:57:00 i Allmänt,

1968 hade jag fått en spiralborr Vanaja och konten fick jag nog 1965. Senare byggde pappa och Tore nya kontar i trä åt oss. Här är mina två första kontar. Den första sågades en bit av locket av, så jag kunde stoppa i fisken utan att behöva öppna locket först. Plastpåse innanför😉
 
På DM kom jag tvåa och Christina vann och bara en får åka på SM. Det gick bra hon vann damjuniorer på SM som gick på Liljan, sjön  mellan Borlänge och Falun. Man räknade 2 poäng per styck och 10 poäng per hekto, på den tiden. 1973 började man räkna bara vikten.
 
Pappa var uttagen och innan SM hade han varit med i Finland på stadskamp Stockholm-Helsingfors. Där vann han, så Ivar Hedenskog ritade en egen karta, med tips på vart han skulle gå på SM och kallade honom " Finndödaren". 
 
På den tiden var det ingen ut och ingångstid, utan man fick börja fiska när skottet sköts och man skulle vara i målfållan när slutskottet sköts. Han "gick" dit han fått tips och kom femma.
Många namn jag känner igen och kommer ihåg i resultatlistan.
 
Mamma och jag var på Frösjön, Gnesta samma dag och åkte med Bengt och Gunilla Johansson. Gunilla är Christinas syster och vi vann varsin klass och mamma fick också pris.
 
Det året vann jag vårt pimpel-KM, så en bra säsong.
 
På hösten arrangerades förbundsmästerskap ( SM) i mete i Dala Husby. Det var en öppen tävling som jag vann. Kommer ihåg att jag fick en liten braxen och små mörtar. Eira Wahlgren från Stockholm vann damklassen.
Eftersom vi tävlat mycket i Dalarna, så kände fotografen igen mig och skickade foton till mig.
Jag gillar de gamla plaketterna med en sjöjungfru på.❤️
Fortsättning följer....
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela