Fotbolls-VM 1966......

Publicerad 2013-12-21 09:04:00 i Allmänt,

Min familj har alltid varit sportintresserad, pappa var ju elitåkare på skidor i Södermanland när han var ung, och spelade fotboll i Viljan. Vi har nog sett det mesta på TV och kommer särskilt ihåg alla nyårsdagar med backhoppning. Vi tillbringade varje sommarsemestern i Gevsjön, och jag bodde hos familjen Henriksson i stationshuset, även sedan mamma och pappa åkt hem. Jag fick uppleva och prova allt sorts fiske i sjöar, tjärnar och strömmande vatten. Helge sålde ju fiskekort så han hade även rätt att "uttra", vilket var kul, annars var det att ro långdrag, spinnfiska med drag eller plastkula med flugor, och mete utan flöte. Sommaren 1966 var jag kvar hos familjen och när finalen i Fotbolls-VM mellan England och Tyskland spelades så skulle vi ut och plocka hjortron. Kort bilresa och lång promenad upp till myrarna ovanför Gevsjön, myrarna lyste gult av alla hjortron och vi plockade så mycket vi bara kunde. Kommer ihåg att när vi skulle fika så hade Helge med sig en liten transistorradio, så där satt vi mjukt högt upp med en härlig utsikt och lyssnade på finalen. Det var spännande och till slut så vann ju England med 3-2, ett spektakulärt omdiskuterat mål. Men kul var det, kommer ihåg dofterna från myren, hjortron och en otrolig spänning, man såg fast man inte såg. Ha det gott, idag är det vintersolståndet så i morgon vänder det och blir ljusare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela