Gustafspinglor och Gustafskorv........

Publicerad 2013-12-23 10:29:00 i Allmänt,

Vi har ju sedan slutet av 60 -talet åkt upp till Borlängemästerskapet i pimpel, och jag flyttade upp hit -91. Jag har aldrig lyckats vinna en Gustafspingla, har varit 30 gram ifrån när jag som junior ställde upp i damklassen. Jag vann som damjunior 1971, men då var det mortlar till segrarna. Pappa lyckades vinna en 1990 i pensionärsklassen,han satt med sitt rullspö och kom på ett grund med stor abborre på. Mamma har sagt att jag skulle få den, så när vi rensade hennes lägenhet så tog jag hem den till mig. Pinglorna har ju sponsrats av Borlänge Tidning men sen tyckte de att det blev för dyrt, det skrivs ju inte så mycket om fisket längre i tidningarna. Då tog vi kontakt med de stora redskapshandlarna här i stan Olles fiske och Vestlis, och de har båda olika år sponsrat, och då först fått välja försäljningsplats på tävlingen. 2000 och framåt var jag tävlingsledare för Borlänge och då var det flera år som jag avstod ifrån tävlandet just den dagen. Nu förtiden så är det ju pokaler så när jag äntligen vann så var det tyvärr ingen pingla.....det får man vara själv? Gustafskorv som är gjord på b.la. hästkött är den godaste rökta korven jag vet. Förr gick ju riksvägen genom Gustafs by och där fanns en lanthandel där vi alltid stannade och köpte just den korven när vi åkte upp för att bo hos Hedenskog. Sommaren 1970 så var vi uppe och hälsade på och vi åkte till Torsång för att meta. Tore satt och fick mört på ett ställe och jag gick och satte mig bredvid honom. Han var ju lite "törstig" och det var ju soligt och varmt, så han gick till lanthandeln (numera Torsångs café) för att handla. Han kom tillbaka med öl och Gustafskorv, så där satt vi i slänten vid Lillälven och åt korv och drack bärs, nice.
Ovan pappas rullspö som han lyckade fånga 2 öringar med på en pimpeltävling och Greta Hedenskog vid Torsång med några fina braxnar.

Kommentarer

Postat av: Lennart Larsson

Publicerad 2013-12-23 11:30:47

Trevligt att läsa om fisketävlingar förr i tiden. Själv började jag väl sent att tävla i pimpel, det var i slutet av 90-talet när min son tävlade och gubben tänkte sätta gossen på plats, därefter vart jag fast i pimpelträsket, tävlingsmomentet lockar extra.Skall också upp till Runn på SM, det blir 4:e raka SM:et som jag deltar på dock utan större framgångar men det är jäkligt kul att bara vara med.Det är väl egentligen bara på lagtävlingen i Grums som jag fiskat godkänt, då fick jag 1430g (en bit över 100 borrar) men eftersom de 2 andra i laget bara skrapade ihop 514g tillsammans så förslog det inte långt. GOD JUL och GOTT NYTT ÅR hälsar Lennart L Partille Sportfiskeklubb

Postat av: Rosie Thörne

Publicerad 2013-12-23 20:04:24

Tack Lennart, ja det finns mycket att minnas från förr och nutid. För mig gick det också bra i lagtävlingen i Grums, hade nog närmare 3 kg själv och vi kom 2:a i laget, och tack vare det får vi vara med på SM här på hemmaplan. God Jul o Gott Nytt År och Välkommen till SM i Februari.

Postat av: Jan Rönnbäck

Publicerad 2013-12-23 21:51:00

Lite synd att dom "försvann". Dom var ett eftertraktat pris på den tiden, jag hade "turen" att vinna 3 st innan dom blev för dyra för sponsorerna. Jag skulle hellre ta en sådan än 1000 kr i kontanter, ett minne för livet!

// Jan Rönnbäck, Falubygdens SFK

Postat av: Rosie Thörne

Publicerad 2013-12-24 06:01:01

Ja Jan, jag saknar också pinglorna, tror inte att det är en för stor kostnad, men de yngre vill hellre ha pokaler? För övrigt så är mitt ex gift med "pingelgubbens" dotter så det skulle nog inte vara något problem att fixa pinglor. Han sponsrade även med pingla till största fisk när jag var tävlingsledare.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela