Isborrar...

Publicerad 2013-12-01 09:21:00 i Allmänt,

 
Gårdagen försvann snabbt med loppis och tjejfest,nu ska vi tala om isborrar.
 
När jag började pimpla så var det bara skopborrar  som gällde.Jag fick en egen 1967 när tävlandet satte igång på allvar.Vi tävlade för Södertälje Sportfiskeklubb och det var många tävlingar i Stockholmsdistriktet.Att borra med skopborr är inte det lättaste,är isen tjock är man tvungen att ösa ur hålet flera gånger och fortsätta borra.Är det sen stöpis så var det väldigt lätt att köra fast borren.
Jag har även varit med när pappa använt isbill,enkelt för att hugga upp isen när man satte sax och även vid kontroll av isens tjocklek.
Om jag kommer ihåg rätt så kom spiralborren 1968,den första ifrån Svängsta och den var röd.Stockholm och Helsingfors hade ett utbyte i pimpel som kallades Finnkampen,då började Vanajaborrarna komma till Sverige.
Det blev en dröm att borra med spiralborren som pressade upp isen ur hålet.Om det var stöpis och den var tjock så fick man ibland dra upp borren för att inte borra fast.
Finnländarna hade en variant med en pinne rakt igenom,istället för borrsväng,man skruvade sig igenom isen,likt en hävstång.knepigt och det tog lång tid.
 
Lite senare kom Rantanen,som jag har använt mycket,med utbytbara borrskär där de röda var bäst,de blå skären var lite sämre.Jag tror det var i början av -90-talet som det kom en aluminiumborr från Rantanen.Det var den bästa och lättaste borr jag använt,tyvärr så blev den med åren skör i svetsningen av spiralen.Så den fick läggas på hyllan och återgå till den tunga igen.
 
Moraborren Nova är den borr som jag använder idag,bra borr men för mig lite tung.Sedan tycker jag inte om att vattnet åker in i spiralen under tävling.När jag kommer hem så är jag noga med att den får stå och torka uppochner och sen att man vänder den rätt så att allt vatten försvinner ur spiralen.
 
När man bär borren på axeln med konten/lådan hängandes är det bra att ha en avlastningsrem eller en isoleringsbit för rör fasttejpad,för att undvika tryck på axeln.
 
Den perfekta borren idag är nog titanborrarna med Moraskär,har aldrig själv borrat med den men kännt hur lätt den är att bära.Igår var det premiärtävling här utanför Borlänge,kunde inte vara med då,men snart kör det igång och dagarna krymper till SM i Pimpel.       Ha en trevlig första advent och var rädd om Dig,ha alltid isdubbar på dig.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela