Krokar....

Publicerad 2013-12-09 09:21:00 i Allmänt,

 
Tänkte egentligen prata om kontar idag men  det får bli lite senare. När jag började pimpla på 60-talet så var det mycket enkelkrok med diverse beten som fårticka, fläskbit, eller någon plastbit. Har varit med en gång i Strängnäs där min mormor bodde, så var vi ut i båt och "slandade" efter abborre då tog vi och klippte en röd fin tygbit från mormors morgonrock som bete, det funkade faktiskt, så allt är möjligt.
Senare kom "stockholmsfärgerna", det var rött, orange,vitt, gult och 2 olika färger av grönt.Vi gjorde egna garnkrokar också och på dem skar man små, små bitar av stockholmsfärgerna och satte på.Jag vet att jag som junior fick mycket fisk och tävlade ju ibland med damerna, många funderade vad jag hade på kroken,men ingen frågade. Det gick rykten om att jag hade grön lysräka, en krok man använde vid strömmingsfiske. Nu kan jag avslöja vad jag hade: det var en mörkröd garnkrok med 2 st mörkgröna och en ljusare grön bit av just stockholmsgrönt. Den kroken gick skitbra överallt även på Mälaren, där vi tävlade mycket.
I början och mitten av 70-talet kom limkrokarna, vi experimenterade en hel del, men köpte också krok av Hilmer i Södertälje och naturligtvis vår krokexpert Kurre abborrpelle Petterson. I  slutet av 70-talet så vann jag många tävlingar på just hans krok, det var en gul/orangekrok med små mörkröda prickar runt om, varvade den med garnkrok som alltid går hem. Köper fortfarande krok av Kurre, som han gör själv är otroligt duktig för att idag ha uppnått den aktningsvärda ålder av 83 år snart så är han bara bäst, pratade med Kurre och hans fru häromdagen.
På 80-talet kom mamma och pappa i kontakt med en kvinna ifrån Bollnäs som gjorde egna krokar, vi kallade dem för Bollnäskroken. Den fanns i olika storlekar och färger, var gjord på guldkrok och med silikon som var mjuk i toppen och runt om skänklarna. Svarta Maja som vi kallade en svart krok var en bra vårkrok.
I början av 90-talet flyttade jag upp till Borlänge, åkte ofta med familjen Bergkvist som man fick mycket tips av. Efter några år så började Kerstin tävla för vår klubb och hon kunde verkligen göra krok, har köpt många fina bra krokar av henne och hon var nog den som först började med att använda chinill. Det blev många roliga år och resor tillsammans med Kerstin, som är otroligt duktig att fiska. Tänk att vi kunde komma med båda två på Nordiska Mästerskapen 2001, berättar om det senare. Pratade med Kerstin häromkvällen att jag saknade henne och vill att hon ska börja fiska igen, men hon har sådan värk i nacke och axlar, så det blir nog inte av.
Idag finns det många som gör fina krokar så det är en stor marknad, men huvudsaken är att man tror på det som sitter under pirken annars är man borta. När egot kliver in och tankarna börjar surra, alla får fisk runt omkring,  utom en själv då är det lätt att prova allt i kroklådan....Nej ett djupt andetag och gå efter magkänslan, skitfiske på ER ALLA !      På översta bilden så ser man Bollnäskrokar uppe till vänster och bredvid dem några av Kerstins, kasserade och använda krokar  samt stockholmsfärger nertill,ni kanske får se mina tävlingskrokar en annan dag och lite tips inför SM 2014.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela