Södertälje SFK bildas, och mer om 1975-1976......

Publicerad 2013-12-18 08:44:00 i Allmänt,

Idag den 18 december  för 50 år sedan samlades ett gäng "fiskekillar" ifrån Södertälje Amatörfiskeklubb, man ville bilda en tävlingsklubb eftersom "amatörerna" inte var så aktiva. Det var pappa Gunnar Andersson, Kurt "abborrpelle" Pettersson, Eliard Johansson, "EPA" Johansson (en legend inom SSK:s hockey) och Bengt Johansson. Ingen av Johanssons var släkt, de bildade i alla fall en interimstyrelse och på årsmötet i november 1964 så valdes Gunnar till ordförande, han satt kvar t.o.m 1981. 1984 när det var 20-årsjubileum så delades det ut hedersmedlemsplaketter för arbetsinsatser i klubben och pappa har nummer 1 på sin. Man hade även börjat med Mästarmärket för tävlingsprestationer i mete, pimpel, kust och havsfiske, poäng räknades vid SM, DM, KM, och Vällingetävlingar. Själv så fick jag då -84 Mästarmärke nummer 4, en glas plakett och ett broderat runt märke.Det är Kurre som ritat det första klubbmärket som vi hade.
Det finns mycket jag kan berätta om min moderklubb men ni kan själva läsa på www.sodertaljesfk.sefinns också som länk  här bredvid.
I december 1975 skulle vi upp till Roxnäs i Falun på skinkpimpel, jag var i högravid så min man skjutsade mig och pappa, mamma och Tore åkte i egen bil. Det nappade bra och jag vann damklassen på 7375 gram fick en stor skinka i pris. Kommer ihåg att jag drog/släpade in min låda, det gick bra för det var blankis.
Tävlade även på nyårsnappet hemma som jag tidigare berättat om med tunna isar, på trettondagsafton så var det Vällingetävling igen och pappa och mamma skulle hämta mig. Ringde dem tidigt på morgonen och talade om att jag inte kunde följa med, hade fått en son den natten. Han föddes med full snöstorm utanför, och när hans pappa skulle åka hem på morgonen fick han punktering i blombackabacken så Stefan kom med storm. DM i pimpel det här året gick på sjön i Uttran 3 veckor senare och jag skulle ju naturligtvis vara med. Hade pumpat ur mjölk eftersom jag ammade, och min man kom till Uttran så jag direkt efter tävlingen kunde mata Stefan. Alla sa åt mig att ta det lugnt på tävlingen, gick till en liten vassrugge till vänster där det brukar nappa bra. Borrade väl inte så många hål och dåligt med fisk där, så det gick åt skogen. Det gick bättre för pappa som gick ner i lilla Uttrasjön och kom på stora abborrar så han vann, och fick en fin "emmafåtölj". SM det här året 1976 gick på Knarrbysjön, Åmål, har tyvärr inga resultat därifrån. Det är tack vare Totte Lunds SM -lista på svenska mästare i herrklassen som han gjorde inför SM 2011, som jag kan skriva var alla SM gick.1976 fick jag bara silver i lag på DM i mete, men jag hade fått en underbar son. I morgon talar jag om kontar/ lådor, blir nog tvungen att skriva mina memoarer snart då det finns så mycket mer att skriva om varje år.
 

Kommentarer

Postat av: Martin

Publicerad 2013-12-19 07:53:42

Rosie!
Vi på pimpelsport håller på att samla material för fullt till en bok om tävlingspimpeln i då och nutid och dina texter skulle (som jag sagt sedan tidigare) tillföra boken mycket!

/Martin Södergårds

Postat av: Rosie Thörne

Publicerad 2013-12-19 09:45:15

Jag tänkte höra av mig till Er när jag långt tidigare såg att ni tänkte göra "bibeln", men det blev inte av. Ni får gärna använda mina texter och jag har mycket mer material och minnen av många pimpelprofiler, foton m.m. Skickar ett mail med mina telefonnummer och e-mail. Ni har en väldigt bra sida som är kul att läsa. Ha det bra.

Postat av: Johan Belsing

Publicerad 2022-11-11 00:38:02

Hej, min farfar är eliard Johansson som va med o startade Södertälje sportfiskeklubb, han är avliden sen några år tillbaka, men han är ingen känd ssk profil, som du skriver.

Svar: Hej, om du läser noga så är det ett kommatecken efter Eliard Johansson, och EPA- Johansson var känd i SSK. För övrigt kände jag Eliard väl och hans bror Ingemar och pappa som gjorde fina krokar. Din faster Kari och jag var klasskamrater på frisörskolan i Södertälje.
rosietalar

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela