Tunn is...

Publicerad 2013-12-04 09:48:34 i Allmänt,

Tunna  isar har vi nog alla varit ute på, min värsta upplevelse är från Nyårsafton 1975. Det var en " Vällingetävling"(serietävling i Södertälje Sfk) på sjön Vällingen. Det gick öppet utpå och vi fiskade utmed land, kom man för långt ut så knakade det  och gungade varje steg man tog .Jag var höggravid beräknad nedkomst 4 Januari så jag backade ganska tidigt mot starten igen och sa -Hur i helsike ska jag komma upp med denna mage om jag går igenom isen.
Annars så är ju vårisarna inte att leka med kommer ihåg när Monika, min syster och jag var ute på sjön vid Vårsta.
Det var soligt och skönt nappade bra, men isen blev bara svartare och svartare .När vi gick in höll vi på att plurra vid ett fräthål, men klarade oss torrskodda iland.
Peppar, peppar så har jag bara åkt i upp till låren två gånger, när vi skulle ruska av vid Bysjön,Borlänge och en gång som junior på Ösjön när jag skulle hoppa över en råk.Så bär alltid isdubbar -det gör jag.
 

Kommentarer

Postat av: Pentti Harmaala

Publicerad 2013-12-04 14:55:01

Apropå Svag is och din syster Monica har jag ett starkt minne. Det var på 80-talet som jag, tillsammans med dubble svenska mästaren Heikki Voutilainen, hade ansvaret för de serietävlingarna i Södertälje du berättade om. Vi hade dagen innan tävlingen kontrollerat isen på sjön Sillen utanför Vagnhärad samt ruskat av ett ”säkert” tävlingsområde. (isen var 8-10 cm överallt vi kollade)
Mitt under tävlingen såg jag att Monica, tillsammans med 10-tal barn (den tiden hade vi faktiskt med både ungdomar och knattar med) satt utanför en udde i en grupp och en del för nära varandra. Gick dit för att påpeka ungarna att även de måste respektera 5-meters gränsen och upptäckte att under isen där fanns troligen en kallkälla som gjorde att isen var bara 3-4 cm där på ett område c. 20 meter diameter. Där fanns fisk och därför hade de samlats nära varandra. HUUU.
Jag körde alla därifrån, hämtade ris och ruskade av fläcken. Såg spåren i snön att vi hade gått var sin sida av området dagen innan när vi kollade isen.
Jag behöver väl inte berätta att jag sov inte mycket natten efter. Vaknade bl.a. med dröm att alla barn hade gått genom isen och jag hade bly i fötterna när jag sprang mot de.

Svar: Åhh vilken mardröm,den historien har jag inte hört något om,vilken tur att allt gick bra.
rosietalar

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela