Knuttes resor....

Publicerad 2014-04-09 16:58:32 i Allmänt,

Knut "Knutte" Linnander har arrangerat fiskeresor sedan 1980 och i början åkte de till Värmland och Västra Örten. Det har varit många som åkt med på dessa pimpelresor med utgång ifrån Knutte i Alvesta. Skåningarna har åkt upp med bil till honom sedan har man under vägen upp hämtat upp fiskare ifrån Ulricehamn, Jönköping och andra ställen. Man har alltid haft så roligt i bussen med lotteri och auktioner av diverse föremål. Sedan 2001 har man åkt upp till Dalarna för att vara med på Borlängemästerskap som nu samkörs en helg i Mars även med Falumästerskapet i pimpel. Knut har väl inte alla år varit frisk och flera gånger har han ställt in och flyttat upp operationer som skulle ha gjorts precis före eller efter resan.
Den här vintern har man kunnat komma ut och pimplat på småländska höglandet några gånger och resan till Dalarna var inget större intresse för då SM i pimpel skulle gå på Runn och Ösjön. Nu flyttades ju SM- et fram och det blev en liten förhoppning om att Mästerskapen skulle kunna hållas, så jag skickade ner en massa förslag på hotell här i Borlänge. Men vi var ju tvungna att ställa in även Borlänge och Falumästerskapen, så det blev ingen pimpelresa i år. Favorithotellet med all tänkbar service har varit Borlänge Hotell och Värdshus, men sen Kalle och Roland sålde stället så är det sig inte likt. Nu hoppas alla att det blir isar och att resan kan genomföras till nästa år. Knut och jag har haft kontakt i många år och han ringde mig första gången när jag satt som ordförande och tävlingsledare i Borlänge Sportfiskeklubb. Jag har försökt att rapportera om datum och hur isarna varit, med snö eller blankis och hur tjocka de är o.s.v. Ett år när jag satt som tävlingsledare fick vi ställa in tävlingarna och det var 2007. Då var veckorna precis innan varma med upp till 15 grader varmt och solsken. Så på onsdagen samma vecka var vi tvungna att säga ifrån, sen gick det väldigt fort för på lördagen den tilltänkta tävlingsdagen så hade isen gått upp långt förbi bryggorna. Tråkigt förstås för oss arrangörer, bussbolag, resenärer, hotellägare m.fl. Tyvärr så tror jag att bussen från Östergötland var tvungna att betala en viss summa till sitt hotell. År 2011 så firade Knutte och gänget 10-årsjubileum och jag brukar när jag kan åka och äta middag med dem på hotellet, på fredagen eller vid lördagen då de också har en intern "kula" och prisutdelning. Det gjorde jag även detta år och jag hade hängt av mig jackan nere utanför resturangen. Efter maten så gick vi en trappa upp och fortsatte festandet, man brukar stänga igen vid matsalen. När jag sen skulle åka hem så var min jacka inlåst där, så Jeanette var snäll och tog med sig den till tävlingen nästa dag. Kvällen innan hade jag fått klartecken ifrån vår ordförande Jonas om att köpa blommor till Knutte som firade 10 år, så det fixade jag på morgonen. På lördagen skulle jag bara tävla drygt en timme för jag skulle fortsätta upp till Söderhamn på kurs. När jag kom in så fanns ingen vid invägningen så jag tog med mig fisken till Söderhamn och Gittans katt. Jag vägde den och det hade räckt till vinst på Borlängemästerskapet, men men är huvudet dumt så....Här får Knut sina blommor av Jonas.
Jag pratade med Knut nu i veckan som har lite problem med sin pacemaker, han har haft lite olika nu i 20 år och vi får hoppas att de får någon ordning på den nya. Han har börjat meta för länge sedan och fick häromveckan en gös på 1,7 kg, på 7-metersspö. Nu får vi hoppas att skåningar, smålänningar och övriga kommer upp till dalarna nästa år igen, svik inte Knut.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela