Maskot.......

Publicerad 2014-04-07 14:02:26 i Allmänt,

I slutet av 60-talet fick jag en maskot utav Gunnar Samuelsson, han var vaktmästare på Uttrans Sjukhus och bodde i en tjänstebostad bredvid. Han var ju med i Södertälje SFK och det var han som ordnade så att vi fick börja fiska på sjön Uttran och framförallt Lill-Uttran. Han var också fiskevakt på Bornsjön, sjön som man ser ifrån motorvägen mellan Södertälje och Stockholm i närheten av Salem. Pappa fick följa med honom ut och fiska på Bornsjön och de fick många stora abborrar. Bornsjön var och kanske fortfarande är en av Stockholms vattentäkter. Maskot ja...jag fick en liten mörkröd böna som var 1,5 cm, och den kunde man öppna och ta av "hatten". I den så fanns en liten snidad elefant, jag tror att han hade köpt den i Indien. Den hade jag många år i min ficka varje gång jag tävlade, men en dag så var den borta. På senare år så har jag haft lite olika maskotar, en liten mullig tygängel på min stora fiskelåda av tyg. Nu så har jag en kanintass på min blå ryggsäcklåda, har även haft en liten mus och en napp med en fisk på. Har även en del smycken som har bringat tur, på bilden finns ett bergskristallhalsband med en mossagat, och de andra som jag nämnt.
När jag tog frisörexamen så fick jag av min chef som var min kusins fru en present. Det var en ganska stor rund guldmedaljong med mina initialer RA och på baksidan stod datumet när jag tog examen vilket var 5-6-1974. Det halsbandet har jag haft mycket när jag fiskat också, herregud det är ju snart 40 år sedan. Tycker kanske inte att man ska " hänga" upp sig på någon maskot längre, men jag har i alla fall en liten hemlig ramsa som jag försöker att komma ihåg att "rabbla" inför varje tävling.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela