Norrtäljemetet.....

Publicerad 2014-04-25 10:48:07 i Allmänt,

Medans jag fortfarande bodde hemma så brukade vi stanna i Norrtälje för att vara med på metartävling, när vi var på väg hem ifrån Jämtland och röding/öringsfiske på Gevsjön och Ånnsjön. Stora kontraster men ett roligt sätt att börja metarsäsongen på.
Mamma och pappa brukade sedan åka dit varje år även om de inte varit till Jämtland, de sparade på tavlor som en farbror som hette Seved Salven eller Salvin. De fick ihop 9 stycken och jag har forskat lite om honom och han satt ofta i parken och målade, han var polis till yrket. Han brukade skänka tavlor till metartävlingen och ibland var han även med vid prisutdelningen. Han målade ganska naiva tavlor och ett år vann jag en tavla med en ko på, som jag bytte med mamma och fick två Ålandsbiljetter. Så min man och jag åkte till Åland en helg och mamma och pappa fick vara barnvakt. 1979 åkte min svärfar Loffe och jag till Norrtälje för att meta, det var 10-årsjubileum och alla fick varsin plakett.
För några år sedan var jag med Lena och Gardar Olaison, ner till Norrtälje för att meta. Gott om mört och stora löjor, men lite orutinerat så fiskade jag med ett 4-metersspö och det gick inte tillräckligt fort, men jag fick i alla fall pris. Hörde att tävlingen går 11 Maj i år och det måste innebära att de firar 45-årsjubileum. Har nog ingen möjlighet att åka ner, men om ni inte upplevt Norrtälje och metet där så åk dit, trevlig stad och roligt att träffa många "fiskekändisar".
Vi har haft många härliga dagar med sol nu och älskar dessa vitsippor som ger många minnen från barndomen och andra minnen. Tyvärr har jag haft problem med ryggen så jag har vandrat mellan sängen och balkongen, så därför har det inte blivit så mycket skrivet senaste tiden. Vi firade i alla fall minstingen Niklas på långfredagen som fyllde 25 år den 23 April,med påskmat och en lyckad chokladtårta med grädde till. Ha det gott i värmen!

Kommentarer

Postat av: Maria Vedin

Publicerad 2015-02-21 18:44:21

Hej! Är intresserade av Salvén-tavlor och såg på din blogg att du kanske har sådana. Hör gärna av dig till [email protected]. Salvén var i min mans barndomstrakter på 60- och 70-talet.
Hälsningar
Maria Vedin
Jokkmokk

Svar: Hej Maria, vad roligt, visst har jag tavlor av Salvén, skickar ett mail.
rosietalar

Postat av: Maria Vedin

Publicerad 2015-02-21 20:04:07

Åh roligt! Salvén brukade på 70-talet vara uppe i Överkalix, i Ansvar, hos min mans farfar och måla. En legend i trakten. Min man och jag samlar på Seveds tavlor och gillar dem skarpt. Är du intresserad av att sälja någon av dem du/ni har? Hälsningar/Maria Vedin

Svar: Vi hörs, Rosie
rosietalar

Postat av: Maria Vedin

Publicerad 2015-02-21 20:05:28

Skickar epostadressen här, [email protected],ifall den inte syntes tidigare, hälsningar/Maria Vedin

Svar: Tack Maria, jag har skickat ett mail med bilder.Mvh Rosie
rosietalar

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela