Trevlig sista April......

Publicerad 2014-04-30 15:14:00 i Allmänt,

Ja, man undrar vart April tog vägen? Våren är väldigt tidig i år och ändå så får vi kanske snö till kvällen och morgondagen. Sista April för mig brukar vara skiftet mellan pimpel och mete, men i år är inget sig likt. Jag har ju knappt pimplat denna vinter och redan varit ute och kasat med kastspö några gånger.
Kärt barn har många namn Valborg, Valborgsmässoafton, fyllborg, majbrasor, mösspåtagning, bränna bort det gamla för att få plats med det nya. På hednisk tid firade man i Norden en äldre högtid som var kopplad till de döda. gränsen mellan de levande och de döda ansågs vara svagast under just denna natt. Den förknippades också med ljuset och våren, man eldade upp det gamla för att få plats med det nya. 1987 åkte jag och Niklas pappa hem från Kreta just denna kväll, det var otroligt vackert att se alla eldar högt uppifrån.
I England och på många fler ställen i världen kallas denna högtid för Beltane, man firar elden och ljuset och kärleken. Det är ju nu som djuren har det som jobbigast, haha vi människor kan ju vara förälskade året om som tur är. Jag har varit med om att gå runt en Beltanestång, man tar ett träd som är cirka två och en halv meter högt, gräver en djup grop. Sedan knyter alla som skall vara med fast ett minst tre meter långt band i toppen. Sedan gräver man ner stången så den står fast ordentligt, sen börjar man gå varannan gång under bandet och varannan gång över så man korsar varandras band. Varannan går medsols och varannan går motsols. prova det blir fint om man inte trasslar ihop sig. När man gått klart så att banden är slut så fäster man dem nertill på stången. Man har nu fått en lång påle med flätade band i olika färger runt sig, som symboliserar, manligt och kvinnligt och befruktningen. Stången på bilden är betydligt högre än den jag var med vid.
Vi måste ju även fira vår kung som fyller år idag och även mitt barnbarn Tuva blir två år idag. Ha en trevlig kväll, det blir fiskesnack nästa gång.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela