Gott Nytt År!......

Publicerad 2014-12-31 13:49:12 i Allmänt,

 
Jag önskar Alla ett Gott Nytt År och en fint fiskeår! Kommer nu att sammanfatta året som gått som varit en riktig Berg och Dalbana.
Vi skulle ju arrangera SM i Pimpel 2014 och vi fick is, som sedan blåste upp i en storm. Kallt igen och sjöarna la sig men då kom snön och det var mycket snö som la sig som ett skyddande täcke. Så isarna växte inte på sig som de brukar och var väldigt ojämna. Det var inte så kallt, men i slutet av Januari lovade meterologerna mer kyla och vi hoppades. Men tyvärr så uteblev det kalla vädret och vi blev tvungna att ställa in. Räddningstjänsten sa också ifrån för de och ingen annan heller kunde komma ut på isarna med skoter och det var första gången som man inte kunde ploga några isbanor på Ösjön. På Runn hann man ploga en 5 kilometers bana medans det var kallt och innan snön kom, och den växte på sig så de kunde genomföra en del av sina skridskotävlingar. Men utanför banorna så var isen ojämn så flera publikvänliga arrangemang fick ställas in under Runndagarna.
Jag kunde vara med på några tävlingar här i Dalarna,och vi hade två av tre KM i Borlänge SFK och Falubygdens SFK och jag vann Borlänges och kom två i Falun. Den tredje tävlingen avgjordes nu den 21 december och då var jag inte med, så slutade på en tredjeplats på Falubygdens KM.
DM -serien kunde genomföras med hjälp av klubbarna i norra distriktet och jag vann serien och kom tvåa på stora DM, och något lag hade vi inte. Så man kom ju med till SM, men det var ju inga distrikt söderöver som kunnat ha DM-tävlingar så nu blir det ju ett öppet SM i Norsjö.
Till sommaren så blev det inte så mycket tävla av för mig men jag och mina söner Niklas och Mikael var iväg och fiskade regnbåge och abborre. Framförallt Niklas som även var ute mycket med sina kompisar och köpte en massa utrustning, även flugspö. Vilket aldrig jag har provat och nu skulle det inte gå med min värk i axlar.
Till DM i traditionellt mete så var det inga från Borlänge som var intresserade av att åka på och flera hade åkt på lagtävlingen i Söderhamn. Ville inte åka själv upp till Malung och den dagen spöregnade det hela dagen, så det kändes ganska bra att bara "sitta inne".
På midsommarafton var jag med Ove och Marina och fler vänner på ångbåtstur till Lillälven i Torsång. Vi åkte från Tomnäs i Ösjön ut på Runn och vidare in i Lilälven. Det var kallt och blåsigt så vi satt inne på skeppet och åt maten vid Ångbåtsbryggan där vi lagt till. På kvällen och hela natten så var Niklas och hans hund Stella och jag och fiskade vid en liten tjärn utanför Borlänge. Kallt som f..n och jag fick bara några abborrar, men det var en helt magisk natt med dimslöjor som dansade över sjön.
 

Jag fyllde ju 60 år lördagen den 5 Juli och på torsdagen vände det kalla vädret och vi fick en kanondag på sjön med släkt och vänner. Vi åkte med ångbåten Domnarfvet från Ösjön och ut i Runn upp mot Falun och förbi delar av SM-vattnet och på kvällen var det fest hemma hos mig i en lokal jag hyrt. Det var roligt med alla barn, barnbarn, släkt och vänner. På förmiddagen när mina syskon kom så var vi också upp till mamma en sväng och hon hade klätt upp sig och var så fin. Men som vanligt så ville hon inte följa med. Det här fina kortet nedanför fick jag av barnens farmor Elna 82 år, som hon broderat i små, små korsstygn. Det trevliga kortet med bilder på mig hade Joanna knåpat ihop, och vi var ju även till Glastonbury i England i slutet av Maj.
Ja, det blev ett händelserikt år som jag tidigare även talat om, och det mest sorgliga var att mamma dog i november. Men för hennes skull så var det nog skönt att få gå vidare, hon blev ju bara sämre och tröttare och när hon bröt benet så blev det för mycket. Nu så går vi alla vidare och jag vet att hon finns vid min sida och att hon har det bra tillsammans med pappa. I morgon på Nyårsdagen så är det pimpeltävling på Ösjön, 11-14 med utgång 10.30. Kom i tid och kan man börja året på ett bättre sätt? I gårkväll satt Niklas och jag och gjorde i ordning alla fiskespön och putsade pirkar och vi delade lika på mina och hälften av mammas pirkar. Det låg många godsaker på bordet b.la 20- talet Hedenskogare gjorda av Ivar själv Nu önskar jag alla ett GOTT NYTT ÅR!
 
 

Kommentarer

Postat av: Lennart Larsson

Publicerad 2014-12-31 14:21:53

GOTT NYTT FISKEÅR !!!
Blev lite nyårspimpel här i Göteborgstrakten . 3:e dagen i följd som jag varit ute. Behöver ju träna inför SM på Runn.

Svar: Vad roligt att ni också fått isar att fiska på. Förra vintern vill man ju helst glömma, kanske att det blir premiär för mig i morgon. Brukar alltid vara lite sen i starten. Ha det gott.
rosietalar

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela