Året 2006.....

Publicerad 2014-02-08 18:31:00 i Allmänt,

Ja då har man tinat upp efter pimpeltävling idag på Insjön och även Dalarnas första DM- serie. Hur det gick har jag redan förträngt, men hade 10 små abborrar som vägde 242 gram. De var väldigt försiktiga så det blev att fiska med tafs, nya tag i morgon då Falun och Borlänge har gemensamt KM. Vad som är beklagligt är att tävlande inte kan de reglerna som finns, att man inte får lämna kvar fisk på isen. Såg hur mycket snorgärs som helst liggandes på isen, tyvärr såg jag inte vem eller vilka det var som slängde dem där. Ja året 2006 medförde ett individuellt DM- brons och silver själv och silver i lag i traditionellt mete. Vårt DM i pimpel gick på Barken vid Söderbärke och mamma hade haft en "släng" åt hjärtat i veckan och legat inne på sjukhus. Hon har ju haft kärlkramp i många år och hade medicin för det, var ju även opererad. När vi gick ner till sjön så trampa hon på sidan om bryggan och fastnade, som tur var kom hon upp, men fick kärlkramp. Som dotter så höll man ett öga på henne resten av tävlingen så jag gick inte så långt. Det gick i alla fall bra för mamma och hennes lag de vann för femte året i rad. SM det här året gick i Luleå och Dalarna hade buss från Malung som hämtade upp oss i Borlänge. Stig Enström vår distriktstävlingsledare jobbade utomlands så han bad mig att hämta ut påsarna på Scandic i Luleå där vi skulle bo. Vi hade inte åkt långt när vi märkte att värmen inte fungerade, som tur var hade jag nackstöd och en flisfilt med mig. Jag kommer ihåg att folk som satt en trappa upp skojade med mig att jag hade filt med mig, men jag lovar att på hemresan så var det nog många som var avundsjuka. Vi klagade på att värmen inte fungerade och de två chaufförerna försökte väl fixa till det. Hur som helst kom vi fram till Luleå och jag hämtade påsarna och delade ut till dem som bodde där. På lördagsmorgonen så följde jag med till sjön och gick och tittade när de fiskade, det var tjock is och mamma orkade inte borra så många hål. Men det gick bra för dem, de kom trea i Äldre DV, med i laget var mamma Birgitta, Lillemor, Anne-Marie och Karin Bergh. Ovansiljan fick guld i Äldre herrjuniorer och Skinnkrokens Yngre damjuniorer fick också guld. På söndagen var det dags för individuella tävlingen och då var jag med, gick iväg till höger förbi bron och började vid nästa udde. Det var bra att gå på upplogade skridskobanor, och i början nappade det bra men dessvärre så kom jag på 18:e plats. Det regnade nästan hela dagen så när man kommit iland och bytt om så ville man inte gå ur bussen. Herrklassen vanns av Ari Munnukka, Karlskoga och Borlänges duktiga Sylvia Nilsson vann guld i ÄDV. Alla ville in i bussen och chaufförerna var inte så samarbetsvilliga, kommer ihåg att tjejerna ifrån Leksand fick sitta i sina blöta kläder hela resan hem för deras väskor var längst in och chaufförerna ville inte ta ut dem och packa om. Resan hem blev en riktig mardröm, ingen värme, fönster som immade igen och det rann vatten utmed dem. Nu var det skönt att ha min fleecefilt och fastän att många klagade så gick eller ville de inte fixa värmen, själva satt de och körde med full värme på vid deras säten. Fyy faan både mamma och jag blev ordentligt förkylda efter resan och det var säkert fler som blev det. Klagade genom att skicka ett brev till Jensens Buss i Malung och berättade för Stig hur det varit, så jag tror att de reducerade priset lite och de pengarna gick till distriktets tävlingskassa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela