Dagen efter........

Publicerad 2014-02-13 05:54:00 i Allmänt,

Dagen efter, ja kan kännas lite så, som att luften har gått ur ballongen. Många känslor bubblar upp till ytan gråt, ilska, lättnad, glädje över beslutet att ställa in SM i pimpel och styrka att gå vidare i vårt arbete. Det kommer att kännas som ett sorgearbete att gå igenom varje fas som ett avsked betyder. Det är bara att bryta ihop och komma igen. Av detta har jag/vi lärt oss mycket, att till nästa år ha en bättre reservplan och även en reservort (mina egna tankar). Det är med beklagan man läser inlägg på Facebook och andra "fiskesidor" där vi får skäll för vårt agerande att ställa in. Vad fanns det för plan om vi sagt nej den 22 Januari? Hade förbundet någon reservarrangör och i så fall varför fick inte vi veta det? Då i Januari hade vi redan alla minnespriser klara och mycket av vår planering var klar. Skulle vi ge upp trots att yr och SMHI lovade stark kyla? Eftersom isläget var som det var, det visste ju hela pimpel-Sverige om, varför hörde inga klubbar av sig till oss och erbjöd samarbete. Vad vi behöver är ett enat pimpel-Sverige, som strävar åt samma håll.
Samtidigt så är det många som tycker att vi har tagit rätt beslut, man ska inte behöva vara rädd för att gå ut på en sjö. Jag har varit med på fyra tävlingar i vinter och varit rädd på alla och inte kunnat gå som jag velat utan hållit mig ganska nära land. Säkerheten går före allt och jag är stolt över att Borlänge Sportfiskeklubb och Falubygdens Sportfiskeklubb hade styrkan att våga ställa in den största tävlingen som finns i Sverige. Själv så tycker jag att SM är den roligaste tävlingen på hela året, då man träffar alla fiskekompisar. Så visst förstår jag att många är besvikna, det är jag också.I eftermiddag ska vi ha möte med Cecilia på Visit Södra Dalarna i Falun och då förhoppningsvis bestämma nytt datum till nästa år. Så jag tänker baka en tårta så vi får något att trösta oss med. För övrigt så är mitt "bloggfoto" allra överst på sidan ifrån Ösjön när den hade lagt i november, som sen blåste upp två veckor senare. Lovade ju då att tala varje dag om fiske och livet fram till vårt SM, men nu vet i sjutton. Jaja, tar en dag i taget.

Kommentarer

Postat av: Hasse

Publicerad 2014-02-13 13:13:30

Tråkigt men klokt beslut! Såklart måste det finnas en reservplan framöver, men i slutändan är det ändå beroende av klimat och väder. Vi har under två dagar denna veckan fått ställa in pimpeltävlingar i Göteborg då isarna helt enkelt är för osäkra.

Svar: Ja Hasse,det är tråkigt, jag har bott här i Borlänge i 23 år och aldrig varit med om en sämre vinter och så dåliga isar.
rosietalar

Postat av: Lennart Larsson Partille Sportfiskeklubb

Publicerad 2014-02-13 17:12:00

I rådande läge fanns det nog inget annat alternativ än att ställa in. Man är ju nästan tvungen att ha tillgång till skotertransport om något allvarligt skulle inträffa t.e.x en hjärtinfarkt eller dylikt och av vad jag förstod så var inte isen bärkraftig för skoter. Har sett att vissa vill att den flyttade tävlingen bör bli öppen men där håller jag inte med utan isåfall är det väl 2015 års SM som bör bli öppet eftersom många distrikt söder över i landet knappast kommer att kunna arrangera något DM detta år. Tro det eller ej men jag var ute och drog ett 20-tal borrar idag inte så långt från Göteborg och isen var fortfarande ok ca 12 - 14cm o relativt hård

Svar: Hej Lennart, jag håller med dig utan skoter på ett SM så skulle det inte fungera om något händer. De anmälningar som kommit in gäller för SM 2014 nästa år också, och kanske att det får bli ett öppet SM 2015, och det får ju naturligtvis Sportfiskarna bestämma. Trevligt att ni kommit ut och kan fiska i västra Sverige, men här kom snön och isolerade vår sjöar efter en kort isläggningsperiod, så tyvärr.
rosietalar

Postat av: Lennart Larsson

Publicerad 2014-02-13 19:45:17

Vi får hoppas att isarna blir bättre o att vi ses i januari-februari 2015.
På våra större sjöar hör i Västsverige har isen lyst med sin frånvaro, den jag var på idag är på ca 125ha o ligger ca 100m över havet.
Ps tack för att du tog bort min dubbelpost var väl kvar lite abborrdarr i fingret

Svar: Ja det kan inte bli två så dåliga vintrar i rad och tänk när Stockholm hade SM 2011 var det - 26 grader och året efter ingen is alls på samma ställe. Det händer fler att det blir dubbelpost så det fixar jag.
rosietalar

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela