DM-serie 2 för Dalarna.....

Publicerad 2014-02-15 21:48:00 i Allmänt,

Upp tidigt och iväg, Dan Ersbjörs och Jonas Gustafsson kom och hämtade sen iväg till Nässjön, Älvdalen för Dalarnas DM-serie 2. Den skulle egentligen gått på Barken, Smedjebacken men med den här dåliga vintern så fanns det inte någon säker is där för den här tävlingen. Jag hade inte tidigare varit på den här sjön, så man hade stora förhoppningar. Nu började inte dagen så bra, i nerförsbacken med mycket snö försvann båda fötterna samtidigt och jag stod på "öronen". Gick åt sidan när jag väl kommit upp för att släppa fram de raska pojkarna som ville ut på sjön. Hade tänkt att jag skulle gå ner till höger mot några sjöbodar, och ute på sjön fanns en plogad skridskobana som såg bra ut att gå på. Det var jobbigt att gå med mycket snö och stöp, innan banan var ett område med stöp och där försvann ännu en gång båda fötterna rakt ner och vattnet började rinna in i vänster stövel. För att kunna ta mig upp så var jag tvungen att böja benen framåt, vända på borren för att kunna använda den som stöd. Bussiga Bosse Norrström såg vad som hände och ropade om jag behövde hjälp, men det gick bra ändå. Nu var man inte lika pigg på att gå ända fram till sjöbodarna så jag höll mig på högerkanten. Det var väldigt blåsigt och efter en timme började det snöa, jag hade fått bra med fisk, men det avtog när snön kom. Fiskade mig tillbaka utmed kanten mot starten och jag fick fisk både i gamla och nya hål. Där det fanns fisk så nappade de på en gång, och idag fiskade jag på en Kajpirk, Hugo 35 m.m. volfram, kroken var en med röttgarn och på den en lyspinkies. Jag kommer inte ihåg hur mycket jag hade men drygt 2600 gram. Segrarinnan hade 2689 gram i min klass, damklassen vanns av Susanne från Skinnkroken, äldre damveteran av Ingrid Jernberg Ovansiljan, äldre herrveteran av Jan-Erik Persson Nora-Gyttorp, herrveteran av Peo Liss Falubygden och herrklassen av säkre Anders "laxen" Axelsson som verkar vara i högform. Det var ju en öppen tävling och tvåa i äldre herrveteran var Bosse Norrström Falubygden. Prisutdelningen kunde hållas inomhus i en lada och utanför var det full snöstorm. Under hemresan kom många rapporter om olyckor, det är ju sportlovstider och många bilar på vägarna. Väl hemma var det bara att hoppa ur de blöta kläderna och hänga upp dem, mata katten, hälla upp en sexa Jack Daniel`s och börja fila vänster fot som varit i vatten sedan 9.30. Jag tror jag blev "låghalt" på köpet och efter en lång varm dusch, lite mat och slappa framför TV:n med OS-hockey och repriser på dagens stafettjejer som tog Sveriges första Guld. Yehh. I morgon blir det vilodag och man kan ju alltid hoppas på fler guldmedaljer på OS.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela