Inställda tävlingar och året 2012.....

Publicerad 2014-02-27 12:35:00 i Allmänt,

Nu är det bekräftat att Falu och Borlängemästerskapet 2014 är inställda tävlingar, och med dem många andra tävlingar. Såg att Norska Mästerskapet är inställt, Nordiska Mästerskapen som går i Norge är flyttat längre upp i landet. Stockholms DM inställt, Södermanland har inte haft någon tävling i år, nu i veckan blåste Mälaren upp i Strängnäs där VM-kvalet i mormyska skulle gå. Vårt DM i pimpel med lagtävlingen som skulle gå på Björken, Grangärde går inte att arrangera för det är för dåliga isar. Nu är bollen hos Ovansiljan och grabbarna med Stormen, Laxen och Göte Sjölin, i spetsen och många andra,som är ute och kollar av isarna på fler tilltänkta sjöar. Tror säkert att det blir av på lördag, tur att De finns och har möjlighet att undersöka, allt för säkerheten. Året 2012 var ett bra år för mig om man bortser ifrån SM i pimpel på Revsundssjön, Bräcke där jag bara fick en enda abborre på lördagen. Visserligen vägde den 570 gram men på det kom man inte långt. Började inget vidare ringde på hösten till Viking Camping och bokade stuga, mannen var lite konstig och svår att få tag på. Jag fick ingen bekräftelse på bokningen, skickade flera mail, telefonnummer som ingen svarade på. Så jag skickade ett brev där jag avbeställde stugan och bokade om till Revsunds Prästgård. Ett litet pensionat, där skulle vi bo jag, Linda-Maria Lundin och Viveka Jernberg. Det var ju en gammal prästgård med fina utskurna väggfasta stolar i trä och härlig utsikt över sjön. Första kvällen låg vi alla tre i dubbelsängen och kikade på en film, innan Viveka kröp ner i sin egna säng. Sedan när vi hade släckt och skulle sova så stod det två långa mörkklädda figurer bredvid min säng. Jag hade ju suttit i prästens tronstol på kvällen när vi åt mat. Lite obehagskänsla infann sig, men jag vände på mig och bad att få vara i fred och då blev det lugnt. Säkert några av de präster som levt och arbetat tidigare på gården som undrade vad vi gjorde där. För att inte oroa de andra så sa jag inget till dem förrän vi åkte hem på söndagen, vi skulle ju sova en natt till, och då var det lugnt.
På lördagen så gick min syster Monika och jag tillsammans och fiskade, hon åkte tillsammans med Timpa och Anders ifrån Södertälje och de bodde i Bräcke. Vi kämpade på hela tävlingen men det räckte ingenstans, och det var många som nollade. Äntligen fick Timo Jumisko från Södertälje SFK stå överst på pallen med dagens högsta vikt på 14690 gram, den här bilden är ifrån framsidan på Tävlingsfiskaren 1995.
Svenska Mästare 2012 blev H Timo Jumisko, D Marie Magnusson, HV Per-Åke Södergårds, DV Ellenor Johansson, ÄHV Arne Andersson, ÄDV Lillian Åhlund, ÄHJ Jesper Eriksson, ÄDJ Melina Nyman, YHJ Oliver Nord, YDJ Alexandra Höök-Hansson och arrangör Tomas Stenvall. På söndagens lagtävling fick jag i alla fall lite mer fisk och det är ju fina och stora abborrar i sjön, men det räckte inte till några medaljer. Svenska Mästare i lagtävlingen blev H Svegs SFK, D Svegs SFK, HV FK Jokers, DV Gullringens SFK, ÄHV Katrineholms SF, ÄDV Vrångfalls AFK, ÄHJ Svegs AFK, ÄDJ Skellefteå SFK, YHJ Tenhults SFK och tyvärr inget yngre damjuniorlag med. Linda-Maria hade fått silver i lag tillsammans med Lotta Engvall, Wivian Lindberg och Ingela Sjöö så vi hade i alla fall en medalj med hem i bilen. På vårt DM i pimpel i Dalarna som gick på Björken, Grangärde så vann jag guld både individuellt och i lag. Fiskade hela dagen utmed land och lite längre bort bredvid mig fiskade Stefan Gren och Lindgren från Falun, tror att de också kom bra till.
Den här bilden är ifrån Hormund och det var mammas sista stora tävling. I framkant av bilden står min stora "ryggsäckslåda" som jag köpte för länge sedan av Simo från Finland på Sälen Cup. DM i traditionellt mete gick i Hormundsjön och Venjan arrangerade, där fick jag brons själv och guld i lag. Hasse, Monikas man som varit sjuk en kortare tid dog i slutet av februari av cancer i strupen som spridit sig och Monika kunde tillsammans med sjukvårdspersonal vårda honom i hemmet sista tiden. Han hade även drabbats av en hjärtinfarkt på piren i Nyköping sommaren 2010, då det blev iltransport i ambulans in till Karolinska i Stockholm. Mina tankar går till Monika, hennes familj, Hans barn med familj då det igår var datumet då han dog. Jag är så glad för min systers skull att hon fortsatt spela bridge som de brukade göra, håller även fast vid att arrangera sommar och vinterfisket för pensionärer i Södertälje SFK och fortsätter att tävla trots att hon bor i Strängnäs. Påsken 2012 följde hon med mig upp till Hammerdal för tävlande och boende med "killgänget" hos Sven och Britta. Sista April det här året blir jag farmor igen till en liten tjej, Tuva. Så det är hon och kungen vi flaggar för den dagen. I början av Augusti döps hon och hennes kusin Amanda utomhus vid Norsbos Bystuga som ligger vid sjön Liljan.
På måndagen efter dopet skall mamma gå till VC för att lämna prover och på onsdagen var det dags för läkarbesök. Hon får sådan kärlkramp igen så jag säger att jag kan skjutsa henne på onsdagen. Ringer flera gånger på onsdagsmorgonen men inget svar så jag åker dit. Hittar henne liggandes på sängen okontaktbar, så ringer ambulans som kommer snabbt för vidare färd in till akuten i Falun. Hon hade fått en stroke och tappat talet och blivit förlamad på höger sida. Det blev en jobbig höst med mycket som svävade fram och tillbaka, täta besök av mina syskon och mycket vakande på sjukhuset. Till slut så piggnade mamma på sig och fick komma till Borlänge och nu bor hon på ett äldreboende. Hon tränade upp högerbenet och kunde i höstas gå tre vändor i korridorerna varje dag. Hon kan fortfarande bara säga några ord så det blir teckenspråk, men som tur är har hon humöret uppe och vi kan skratta och skoja om mycket. Hon kommer ihåg och känner igen alla som man pratar om eller visar kort på. När jag hälsar på så brukar jag visa bilder från min blogg och berätta vad jag skrivit om. 2012 var tydligen ett långt år får fortsätta en annan dag för än är jag inte färdig. Ha det bra!

Kommentarer

Postat av: Knut Linnander

Publicerad 2014-02-28 11:21:56

Härligt!
Vadå däng av tjejer?

Svar: Ja Knutte, däng kan även män få av oss tjejer men oftast så har vi ju mindre i vikt på tävlingar. Så det är tur att vi har skilda klasser och åldersgrupper. Det finns lite intressanta motioner om det på pimpelsports sida, se länk här bredvid. Det är alla motioner in till förbundet, vi får se vad som händer framöver.
rosietalar

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela