Nordiska Mästerskap i pimpel 2001.....

Publicerad 2014-02-07 09:06:55 i Allmänt,

Jag hade en sådan tur som blev inkallad som reserv, sist jag var med -88 så var det bara tre klasser och nu fanns även herr och damveteran, men bara en juniorklass. Man blev uttagen på föregående års SM, som då gick på Mälaren vid Fånö utanför Enköping. Sten Eriksson från Stockholm blev inkallad som lagkapten och före resan fick vi ett utförligt program och deltagarlista. Man jobbade också på att vi skulle få likadana jackor, men det blev för dyrt. Jag hade ju lyckats övertala Kerstin min klubbkompis att våga åka med och veckan innan hade vi varit ute med Borlänge tidning vid båthamnen på Ösjön och tagit lite foton och berättat om fisket och svarat på frågor. Det var - 20 grader när fotot togs, så vi gick in i Ornäs bollklubbs lokal för att fika och fortsätta intervjun.
Vi skulle åka med Vikingbussen ifrån Borlänge och vi var ensamma med chauffören. Det var något fel på bussen så först fick vi åka in på en verkstad i Borlänge och vid stoppet i Heby så var det ny verkstad som gällde. Allt gick bra och vi kom iväg till terminalen där vi träffade övriga deltagare, vi skulle åka till Åbo och sedan vidare med buss till Orivesi. Det var ett så roligt "gäng" och det här mästerskapet kommer man alltid minnas, för vi hade så kul. Efter en sen middag blev det "diskofeeling" med våra juniorer och andra " festprissar". Tyvärr blev en av våra herrar av med sin plånbok så det blev lite "hallå" med att söka efter den. Vi träffade även på vår vän Pekka ifrån Finland som brukade vara med uppe på Sälen Cup. När dansen var slut så var Kerstin och jag vakna resten av natten, för hon tyckte det var så otäckt med båtresan och alla isflak som slog i skrovet.
Bussresa till Orivesi och efter incheckningen fanns möjlighet att åka och fiska, men Kerstin och jag stannade kvar på hotellet. Hon gick och la sig och jag gick ut på stan och hittade en sportaffär, där hade de fiskeprylar. Så jag köpte några blå mormyskor som såg ut som en liten fisk och även några i koppar, de i koppar har jag fått bra på även efter denna tävling. Sen tillbaka till hotellet och i säng, på kvällen var det samling och presentation av övriga deltagare. Från Norge i damklassen så var duktige Kjersti Solli med, och henne hade vi träffat på Sälen Cup tidigare. Sedan dess så har hon varit med på åtskilliga Nordiska Mästerskap. Pertti från Helsingfors hade också kommit upp, så av honom köpte jag flera mormyskor i olika färger. De som hade varit ute och provfiskat var förhoppningsfyllda för det hade nappat bra på vanliga pirkar med trekrok. Det var perfekt också att vi hade med Timo Jumisko som kunde tolka och förklara det som sades på finska. Tidigt i säng och upp tidigt för avfärd till sjön, innan avfärd så togs bilden ovan där jag hade med " Heja Sverige" banderollen som jag köpte vid en Finnkampsresa i mete. Pertti gick runt på sjön och tog det här fotot av "flygarn".
Vädret hade slagit om och det var mulet och några minusgrader, cirka 30 cm snö på den 40cm tjocka isen. Man fick bara en kvart på sig att gå ut och jag gick ut till ett grund ganska nära starten. Där fick jag tre fiskar och sedan fiskade jag mig över till andra sidan, där några av våra juniorer och de finska juniorerna satt. Det var trögt fiske och det nappade bäst på tafs. Dum som man blir när orken börjar tryta så gick jag närmare juniorerna, skulle ha stannat kvar där fotot är taget, men,men....Hur gick det då?
Allra högsta vikt hade vår Rolf Nordkvist från Nora på 2185 gram och han vann herrveteranklassen, 2 "Pilo" Lindstrand och 7 Leif Johansson. Herrar 2 Timo Jumisko, 7 Anssi Lehtevä, och 9 Ulf Holmgren, damer 3 Katarina Jonsson, 5 Rosi Rehn, och 6 Kerstin Byström. Damveteran 1 Birgitta Lindstrand, 2 Ann-Kersti Norgren,7 Vivi-Anne Suther. Juniorer 1 Jimmy Johansson, 4 Robert Karlberg och 5 Marcus Johansson.
I lagtävlingen vann Sverige guld i herrveteran och juniorer, silver i dam och damveteran, brons i herrklassen. Totalt i nationstävlingen vann Sverige med 16.900 gram, Finland 16.240 gram och Norge 12.510 gram. Efter banketten och prisutdelning så var det disco och sen i säng en stund för bussen gick redan 04.50 och då skulle man ha ätit frukost och packat. Efter att vi kommit hem fick vi av Sten vår lagkapten en berättelse om resan och prislista, en mycket minnesvärd resa så HEJA SVERIGE!

Kommentarer

Postat av: Jimmy Johansson

Publicerad 2014-02-07 12:06:49

Tjenare Rosie!
Fasiken va kul det vart på den resan! Ett minne för livet!
Synd bara att Pilo skulle lära mig att dricka GT på banketten så min fina minnesklocka i glas blev kvar o Orrivesi eller vad det nu hette 😋

Kul blogg förresten !
Mvh Jimmy

Svar: Hej Jimmy och tack, tråkigt om din klocka blev glömd och en GT tackar man inte nej till. Ja det var en rolig resa hela vägen fram och tillbaka.
rosietalar

Postat av: Marcus Dahlqvist

Publicerad 2014-02-07 12:54:55

Hej!!
Det var en rolig resa, var det inte någon som började bråka med en lokal finne?
Marcus Dahlqvist (tidigare Johansson)

Svar: Hej Marcus, kommer inte ihåg om det var något bråk på plats. Men det var en hel del tjafs i samband med plånboken som försvann. Den kom ju tillrätta sen men tror att hans pengar var borta då.
rosietalar

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela