Nordiska Mästerskapet 1980.....

Publicerad 2014-02-02 16:13:50 i Allmänt,

Jag kom ju trea på Barken på SM 1980 och skulle få åka med till Nordiska Mästerskapen i Finland. Vivianne Suther var ju Svenska Mästarinna och Siv Hård tvåa, så det var vi tre i damlaget. Vivianne och jag hade ju tampats många år i Stockholmsdistriktet, tror att hon tävlade då för Sundbyberg och nuförtiden för Stäket. Vi skulle till Fiskars i Finland och vi skulle åka med Finlandsbåten över till Åbo. Vivianne och jag delade hytt och vi fick en långt ner bredvid motorrummet så det dånade ordentligt och sen var det mycket isflak som slog emot skrovet så det gick knappt att sova. Vi kom fram tidigt på morgonen och fick åka buss direkt till tävlingen, om jag kommer ihåg rätt. Vi hade fått tips om ett grund ute på sjön och även att det skulle vara bra borta vid gränsen. Det var snö upp till knäna och vatten på isen och jobbigt att gå. Jag hängde efter några finländare som tänkte gå bort emot gränsen, men jag fick ge mig orkade inte ända fram. Fiskade utmed land och fick bara några stycken. Åke Hård var med, han gick och tittade och Siv hade börjat ute på grundet och fått bra med fisk i början. Han kom förbi hos mig, men då hade de blivit för många ute på grundet så det var ingen idé att gå ut , för det hade slutat att nappa. Fiskade mig hemåt mot starten men fick inte så mycket. Träffade på Vivianne och några av våra juniorer men de hade inte heller fått så bra. Tack vare Siv Hård som fått bra med fisk så vann vi guld i laget, det var ingen individuell tävling. Vi fick efter tävlingen gå in på ett pensionat och duscha och byta om, sen var det middag med prisutdelning. Vi hade fått namnbrickor att sätta på oss med svenska flaggan och på den stod det Tävlare:,Kilpailija: Rosi Thim, som jag hette då. Vi fick guldmedalj med de tre fiskarna på och varsin filékniv med datumet ingraverat 30.3.1980. Efter middagen gick bussen till båten igen och bara att åka hem, efter en kämpig dag på sjön. Jag hoppas att jag minns rätt, ni som var med kan väl annars kommentera.
Idag har vi haft gemensamt KM i Borlänge SFK och Falubygdens SFK på en sjö vid Sågmyra, trögt fiske inga höga vikter. Jag fick 900 gram i två hål, fiskade på en pytteliten finsk pirk, en av Kerstins grankrokar och lyspinkies. En hel del vatten på isen och snö, på en del ställen klev man ner ett lager. Mör is i flera lager och jobbigt att borra trots att jag hade Mora Nova- borren. Vann i Borlänges damklass( ensam) och tvåa efter Linda-Maria Lundin i Falun, där det bara är en damklass. Resultaten finns nog snart att läsa på Falubygdens bloggsida, se länk här bredvid.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela