Nordiska Mästerskapet 1988.....

Publicerad 2014-02-04 10:29:20 i Allmänt,

Jag hade ju kommit trea på SM i Frövi och skulle nu få åka på Nordiska Mästerskapet som skulle gå uppe i Örnsköldsvik. Tavlan ovan fick jag samma år på Trosa AFK:s årsmöte, jag var tydligen bästa sörmlänning på det SM:et och deltagarantalet var hela 2260 personer sammanlagt. Undrar om det var ett öppet SM, det var ju lite si och så med isarna söderöver. Hur som helst så fick vi innan Nordiska var sitt vinrött vindtätt ställ av förbundet ifrån Fjällräven. Vi flög upp ifrån Arlanda och jag tror att Bertil Jobacker ifrån Enköping var kapten, av honom fick vi några mormyskor i volfram. Herregud man hade ju aldrig fiskat med sådana prylar och inte ens med tafs, vad skulle det här bli? Gun-Britt Magnusson och jag delade rum och Sylvia Lindfors hade sin sambo med sig. Vi fick även göra ett studiebesök på Fjällrävens fabrik och där fick vi varsin halsduk. Jag valde en knallrosa det var ju det ljuva 80-talet, den har jag kvar och den är knappt använd. På lördagen åkte vi ut till en sjö mitt i skogen och fick åka skoter ner sista biten. Det var visst Anundsjömästerskap och där fick många av oss pris, dock inte jag själv. Tidigt i säng och sedan upp tidigt för att åka iväg till Lomsjön, med spön laddade med mormyska och blodlarver i fickan. Vi fick tips av en arrangör att i en vik längre ner på höger sida så hade de fått så mycket fisk på en tävling. Vad han inte talade om var att det var på våren med ett annat fiske. Det var djupt med snö ibland ända upp på låren så någon spårade sen gick vi på rad." Skitjobbigt" att gå men jag tror vi hann fram före startskottet. Borrade många hål men ingen fisk, man var ju van med "mälarfiske" och annat pimpelfiske så jag tänkte inte ens på att nöta och gå i gamla hål utan man ville ju jaga dessa fångster vi hört talas om. Vi skingrades ganska snart och jag fiskade mig hemåt. När det var en halvtimme kvar kom jag fram till starten då hade jag inte sett någon som fått fisk eller själv haft något napp. Vid starten satt flera norrmän och de verkade få fisk på mormyska och Bertil kom fram och sa att jag skulle använda mormyska. Tror att jag hade ett försiktigt napp när det var 5 minuter kvar, provade allt även att gå i gamla hål här. Men jag blev fiskfri den här dagen, det blev även en finska och en finländare också. Bäst från Sverige var Sylvia som kom tvåa och Gun-Britt Magnusson som kom trea. Så tack vare dem så fick vi silver i damlaget, Högste vikten för Sverige hade Jörgen Johansson som kom fyra i herrklassen på 496 gram. Allra högst vikt hade en finsk juniorkille på 1411 gram och han hade bara fiskat på mormyska. Lagresultaten blev följande Herr:1 Norge 2093 gram,2 Finland 1333 gram och 3 Sverige 725 gram. Damklass:1 Norge 1556 gram, 2 Sverige 735 gram och 3 Finland 206 gram. Juniorer: 1 Norge 2020 gram, 2 Finland 1774 gram och 3 Sverige 585 gram. Ja vad säger man vilken besvikelse, man undrar hur man tänkte med vana "pimpelfiskare" från Sverige som var värdland, hur man kunde lägga tävlingen på en mormyskasjö, när hela havet fanns runt knuten......Väder och vind kan man inte råda över och det var ett otroligt bra anordnat arrangemang för övrigt. Men jag säger som Tore Karlsson ofta sa- Upp som en sol och ner som en pannkaka.
Det vinröda vindstället som vi fick kunde jag inte använda byxorna passade inte så jag var ner till Olle Ström, Södertäljes sport och fiskehandlare och fick byta till en turkos fjällrävenjacka som jag använt mycket. Ha det bra här är det mulet och plusgrader.